اقدامات پیشگیرانه در مقابله با کووید ۱۹؛ ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده سیستم ایمنی را بشناسید

فست فود باز: رژیم غذایی سالم می تواند بوسیله افزایش ایمنی بدن، ریسک مبتلاشدن به خیلی از بیماری ها را کم کند. این نظریه در مورد ویروس کووید ۱۹ هم صدق می کند.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، برخی مواد غذایی می توانند همانند معجزه ای برای سلامت باشند. با این وجود پژوهشگران هنوز موفق به یافتن یک ماده خوراکی برای پیشگیری یا درمان بیماری کووید ۱۹ نشده اند.
اما پژوهشگران معتقدند رژیم غذایی سالم می تواند ریسک ابتلاء به برخی بیماری ها را کاهش داده و حتی از شدت عفونت هم بکاهد.
بدن ما وابسته به سلول های سفید خون، عضو مهم سلول های ایمنی، برای تولید آنتی بادی های است که با ویروس های نظیر کووید ۱۹ مقابله می کند. میوه ها و سبزیجات مملو از آنتی اکسیدان ها و سایر ریزمغذی و درشت مغذی های ضروری، برای تقویت عملکرد سلول های سفید خون ایده آل هستند.
در ادامه به برخی ویتامین ها و موادمعدنی ضروری که سبب تقویت ایمنی بدن شده و ریسک ابتلاء به عفونت کروناویروس را می کاهد معرقفی شده است.
ویتامین A
این ماده مغذی به پروسه تولید آنتی بادی های کمک می نماید که به بدن در خنثی سازی هجوم عوامل بیماری زا مساعدت می نماید. بدین جهت برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی ضروری می باشد. همین طور سبب بهبود سلامت تنفسی هم می شود.
این ویتامین عمدتاً در ماهی های چرب نظیر سالمون و تون، زرده تخم مرغ، مغزیجات آجیلی، دانه ها، پنیر، حبوبات و غلات کامل یافت می شود. همین طور در سبزیجات پهن برگ و سبزیجات دارای رنگ نارنجی و زرد هم وجود دارد. البته در این نوع سبزیجات بتاکاروتن وجود دارد که بدن آنرا تبدیل به ویتامین A می کند.
ویتامین های B
ویتامین های B۶، B۹ و B۱۲ سبب تحریک تولید سلول های قاتل بیشتری در بدن می شود. این سلول های قاتل سبب نابودی سلول های آلوده شده و از بیماری پیشگیری می کنند. سیستم ایمنی را تقویت کرده و به بدن در دفاع از خود در مقابل خطرات ویروسی و باکتریایی کمک می نماید.
ماهی، غلات و حبوبات، سبزیجات پهن برگ، میوه، مغزیجات آجیلی، ماهی، مرغ و گوشت حاوی ویتامین B۶ هستند. سبزیجات پهن برگ سبز، حبوبات، مغزیجات آجیلی و دانه ها هم حاوی ویتامین B۹ معروف به فولات هستند. تخم مرغ، گوشت و لبنیات هم به وفور حاوی ویتامین B۱۲ هستند.
ویتامین C
این ماده مغذی به مقابله با تأثیرات مضر رادیکال های آزاد کمک می نماید. از سلول ها در مقابل فشار اکسایشی محافظت می کند. سبب بهبود توانایی بدن در مقابله با پاتوژن ها می شود. این ماده مغذی همین طور سبب تحریک تولید برخی سلول های خاص در بدن موسوم به نتروفیل ها، لمفوسیت ها و فاگوسیت ها می شود که به سیستم ایمنی در مقابله با مهاجم ها کمک می نماید.
مرکبات نظیر پرتقال، لیموشیرین و لیموترش از منابع خوب این ویتامین هستند. این ویتامین همین طور در انواع توت ها، کیوی، بروکلی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه هم یافت می شود.
ویتامین D
این ماده مغذی برای عملکرد درست برخی سلول های ایمنی لازم و ضروری می باشد. این ویتامین همین طور از عفونت های حاد تنفسی هم پیشگیری می کند.
قرارگیری در معرض نورخورشید بهترین شیوه دریافت این ویتامین است. اما تخم مرغ و ماهی ها منبع خوب این ویتامین هستند.
ویتامین E
این ویتامین سبب کاهش فشار اکسایشی می شود و می تواند بافت های لطمه دیده را ترمیم کرده و التهاب را کم کند.
اکثر مغزیجات آجیلی، سبزیجات پهن برگ و روغن های گیاهی غنی از این ویتامین هستند.

منبع:

About Author