به گزارش فست فود باز عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره آثار مبتلاشدن به کووید-۱۹ بر سیستم تناسلی مردان اظهار داشت: بااینکه عمده مطالعات انجام شده بر عوارض این ویروس، بر میزان و چگونگی لطمه به اندام های حیاتی، به ویژه ریه متمرکز بوده است، اما مطالعات محدود اولیه نشان دهنده این احتمال است که مبتلاشدن به ویروس کرونا می تواند موجب درگیری سلول های هورمون ساز و اسپرم ساز شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر سعید آراسته، با اشاره به لزوم گذشت زمان و مطالعات بیشتر و گسترده تر درباره عوارض مبتلاشدن به بیماری کووید-۱۹، اضافه کرد: باتوجه به نوظهور و ناشناخته بودن ویروس کرونا هنوز نمی توان با قطعیت درباره عوارض بلندمدت این ویروس صحبت کرد و مطالعات اندک فعلی بروز عوارض جدی در عملکرد جنسی را نشان نمی دهند اما از آنجائیکه گیرنده هایی که ویروس از آنها برای ورود به سلول استفاده می نماید، در سطح سلول های سازنده هورمون جنسی مردانه، یعنی تستوسترون نیز وجود دارند، این احتمال مطرح شده که ممکنست مبتلاشدن به این ویروس عوارض ماندگاری بر عملکرد جنسی مردان داشته باشد.
این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه، با اشاره به مطالعات انجام شده درباره ویروس های هم خانواده کرونا، مانند سارس اظهار داشت: یکی از عوارض مبتلاشدن به این ویروس ها تب شدید می باشد. افزایش دمای بدن می تواند موجب لطمه به سلول های هورمون ساز و اسپرم ساز بیضه ها شود، اما این لطمه معمولاً ماندگار نیست و طی چند ماه برطرف می شود. اما اگر مبتلاشدن به این ویروس ها موجب ایجاد التهاب در بیضه شود، آثار مخرب آن طولانی مدت خواهد بود. البته، باید باردیگر یادآوری کنم که این فرضیات حاصل تعمیم مطالعات انجام شده درباره ویروس های مشابه است و هنوز درباره عوارض بلندمدت این ویروس مطالعات جامع و گسترده انجام نشده است.
وی با اشاره به عوارض روانی شیوع ویروس کرونا اضافه کرد: اپیدمی و سپس پاندمی کرونا و انتشار خبرهای مربوط به بیماری کووید-۱۹ سبب بروز ترس و اضطراب در افراد شده است. استرس و فشار عصبی نیز می تواند موجب اختلال در عملکرد جنسی شوند. بنابراین، باید به این جنبه از شیوع بیماری نیز توجه کرد. استرس و اضطراب ناشی از اخبار بد، ترس از ابتلای خود و خانواده به این ویروس، تغییر در الگوی زندگی و روابط معمول و نگرانی از آینده عوامل استرس زایی هستند که می توانند موجب کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی شوند.
بنابر اعلام روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، او در آخر بر اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و اظهار داشت: بسیار مهمست که همه ما اصول بهداشتی مربوط به جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، مانند شسشتوی دقیق و منظم دست ها، حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از ترددها و گردهم آیی های غیرضروری را رعایت نماییم. بازگشت به کار و شروع مجدد فعالیت واحدهای تجاری و خدماتی نباید موجب بی توجهی ما به این موازین بهداشتی شود، برای اینکه خطر مبتلاشدن به این ویروس همچنان به صورت جدی وجود دارد. بنابراین، بیش از هر چیز، باید با رعایت پروتکل های بهداشتی به خودمان کمک نماییم که از مبتلاشدن به این ویروس و عوارض احتمالی آن در امان بمانیم.

منبع:

About Author