یافته محققان فنلاندی؛ وضعیت خوب ویتامین D عامل محافظ در مقابل سرطان

طبق نتایج تحقیق جدید، وضعیت خوب ویتامین D بدن هم در جلوگیری از سرطان و هم تشخیص چندین نوع سرطان مفید است.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، بگفته پژوهشگران دانشگاه فنلاند شرقی، تأثیرات ضدسرطانی ویتامین D در پیشگیری و درمان سرطان روده و سرطان های خون کاملاً مشهود است.
بعلاوه واکنش دهی بالا ویتامین D می تواند با خطر کمتر مبتلاشدن به سرطان ارتباط داشته باشد. بااینکه میزان واکنش دهی ویتامین D در میان افراد مختلف فرق می کند.
ویتامین D همیشه به خاطر نقش اصلی اش در سلامت استخوان ها شناخته شده است اما پژوهشگران معتقدند این ویتامین سیستم ایمنی را تنظیم کرده و تأثیرات ضدسرطانی آن عمدتاً بوسیله سلول های ایمنی نظیر مونوسیت ها و سلول های T ایجاد می شود.
ویتامین D تاثیراتش را بوسیله گیرنده ویتامین D (VDR) بدست می آورد که فاکتور رونویسی دخیل در بیان و تنظیم اپی ژنتیکی ژن های بیشماری است.
میزان کم ویتامین D منجر به عملکرد نامطلوب VDR شده و در نتیجه ریسک تبدیل سلول ها به سلول های سرطانی غیرقابل کنترل افزایش می یابد.
در سایر انواع سرطان ها نظیر سرطان پروستات و سینه هم، میزان کم ویتامین D با احتمال بالاتر وقوع سرطان و تشخیص ضعیف تر مرتبط می باشد.
با این حال یافته ها نشان میدهد که مکمل ویتامین D همیشه سبب کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان نشده است و تاثیر آن، به میزان واکنش دهی فرد به ویتامین D بستگی دارد.

منبع:

About Author