دستیابی پژوهشگران به نانو محصول ضد سرطان با ماده موثره زعفران

فست فود باز: تعدادی از محققان دانشگاه علوم کشاورزی گرگان با استخراج ماده موثره زعفران و با بهره بردن از نانو فناوری به محصول پایدار ضد سرطان رسیدند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، مهدی جعفری مجری طرح، اجرای این طرح را در امتداد ایجاد ارزش افزوده دانست و اظهار داشت: ما در این طرح با عنوان “بهینه سازی و مدل سازی استخراج و میکروانکپسوله کردن ترکیبات موثره زعفران” ترکیبات موثره زعفران با اثراتی چون ضد سرطان و ضد استرس را استخراج و سپس با کاربرد نانو حامل هایی محصولی پایدار تولید کردیم.
وی با اعلان اینکه این طرح با پشتیبانی صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، اشاره کرد: باتوجه به ظرفیت بالای کشور بعنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان نتایج این تحقیق کمک زیادی به اقتصاد و رشد صنعت بومی این محصول می کند.
جعفری افزود: در این طرح از فناوری ریز پوشانی استفاده شد و با کاربرد آن زعفران را به ماده ای قابل استفاده در صنایع بهداشتی و غذایی تبدیل کردیم. پس این گیاه را با فناوری پیوند دادیم تا راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی آن ارائه دهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اشاره کرد: ترکیبات دارویی و زیست فعال مورد نیاز بدن در فناوری ریز پوشانی داخل پوشش هایی در مقیاس نانو و میکرو قرار می گیرد. در این صورت ماده از شرایط نامساعد محیط و پروسه در امان می ماند. بعد از آن به صورت هدفمند به بافت های بدن می رسد.
برمبنای اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بگفته وی، این طرح با موفقیت در سطح پایلوت انجام و ثبت اختراع شده است. الان نیز در مراحل تجاری سازی قرار دارد.

منبع:

About Author