متخصصان توصیه می کنند؛ مواد خوراکی مفید برای داشتن دندان های سالم را بشناسیم

فست فود باز: سلامت دندانها از جنبه های مختلف بسیار حائز اهمیت است و نباید ساده از این مسئله مهم گذشت.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، داشتن دندانهای سالم هم به تغذیه راحت کمک می نماید و هم به زیبایی صورت می افزاید. اما برای داشتن دندانهای سالم و سلامت دندان مصرف مواد خوراکی زیر سفارش می گردد.
فلفل دلمه
فلفل دلمه (زرد، قرمز و سبز) سرشار از ویتامین C است که به تشکیل کلاژن، التیام و ترمیم زخم، حفظ لثه های قوی و دندان های سالم کمک می نماید. کمبود ویتامین C می تواند منجر به خونریزی لثه، ورم دندان و لق شدن دندان ها شود. ویتامین C همینطور به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و بدین ترتیب به مقابله با باکتری های مضر که وارد لثه ها شده کمک می نماید و از اسیب به لثه و خراب شدن دندان ها پیشگیری می کند. بهترین شیوه مصرف فلفل دلمه به شکل خام است. پخت بیش از حد این سبزی باعث کاهش ارزش غذایی آن می گردد.
هویج
هویج خام سبب تولید بزاق می گردد و دهان را مرطوب نگه می دارد و از دهان در مقابل باکتری ها و باقیمانده های مواد غذایی پس از وعده های غذایی در دهان محافظت می کند. این شرایط به حفظ پاکی و سلامت دندان ها کمک کرده و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. خوردن هویج در انتها هر وعده غذایی بیشترین فواید را دارد. هویج همینطور از تغییر رنگ دندان ها و تشکیل پلاک های دندانی پیشگیری می کند.
بتاکاروتن موجود در هویج به تولید پروتئین کراتین که برای حفظ سلامت مینای دندان مهم می باشد کمک می نماید. همینطور این ویتامین با خواص آنتی اکسیدانی در تقویت سیستم ایمنی، دارای قدرت تسریع بهبود و ترمیم دندان ها است.
اسفناج و کلم بروکلی
این سبزیجات سبز حاوی فولات هستند که نوعی ویتامین B است و با کاهش التهاب، تشکیل پلاک های دندانی، پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان، نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری های لثه ایفاء می کند. مصرف این سبزیجات در طول حاملگی سفارش می گردد چراکه به حفظ سلامت لثه ها کمک می نماید.
محققان مصرف فولات کافی را به همه افراد در روز سفارش می کنند چراکه این ماده مدت طولانی در بدن ذخیره نمی گردد و برای پیشگیری از کمبود این ویتامین و شروع بیماری لثه، مصرف روزانه آن سفارش می گردد.
توصیه می گردد اسفناج و کلم به مدت ۲ تا ۴ دقیقه بخارپز شوند تا ارزش غذایی شان حفظ شود.
گلابی
میزان آب و فیبر مناسب موجود در این میوه باعث تحریک تولید بزاق دهان شده و از دندان ها در مقابل اسید محافظت می کند. گلابی در مقایسه با سایر میوه ها دارای تاثیر خنثی کنندگی است و هرچیزی که به فرآیند خنثی سازی کمک نماید برای دندان ها خوب است چراکه اسیدها را از مینا دندان دورنگه می دارد.
بادام
بادام علاوه بر حفظ سلامت مغز، برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها هم مفید می باشد چراکه حاوی مقادیر کافی کلسیم، ویتامین E و فیبر رژیمی است. کلسیم برای تقویت مینا دندان و پیشگیری از خرابی دندان ها مهم می باشد. کمبود کلسیم منجر به فرسودگی و شکنندگی اسان دندان ها می گردد.
ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به مقابله با بیماری های دندان و لثه کمک می نماید. فیبر رژیمی هم با تحریک به تولید بزاق، باعث کاهش تشکیل پلاک می گردد. باآنکه باید از مصرف مغزیجات با روکش کاکائویی پرهیز شود.
ماست
پروبیوتیک های موجود در ماست از رشد باکتری های که باعث کرم خوردگی دندان می شوند جلوگیری می کند. باکتری ها علاقمند به محیط اسیدی هستند و ماست با تولید تعادل در میزان pH دهان این فرصت را از باکتری ها می گیرد. کلسیم و فسفر موجود در ماست دندان ها را قوی نگه می دارد. ماست همینطور حاوی ویتامین B۱۲ است که از افتادن دندان ها و پیشرفت بیماری های لثه کمک می نماید. مطالعات نشان داده است که کمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال کرم خوردگی دندان ها و بیماری های دندانی در کودکان می گردد.
ماست به حفظ سلامت لثه ها، پیشگیری از تشکیل پلاک، و کاهش میزان هیدروژن سولفید که ترکیب عامل تولید بوی بد دهان است، کمک می نماید.