معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو اعلام کرد تدوین ضوابط فراورده های ارگانیک در کشور

فست فود باز: معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه محصولات مختلف با عنوان ارگانیک بدون نظارت در بازار عرضه می شود، از تدوین ضوابط یکپارچه محصولات و فراورده های غذایی ارگانیک اطلاع داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، سمیره صباح با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی با عنوان ارگانیک، با قیمت بالاتر به فروش می رسد، اظهار داشت: میوه هایی در بازار وجود دارد که با شکل نامنظم بعنوان محصولات ارگانیک معرفی و با نرخ بالا به فروش می رسد، درحالی که مشخص نمی باشد که ضوابط لازم را دارند یا نه.
وی ادامه داد: حتی نمایشگاه های محصولات ارگانیک هم برگزار و مورد استقبال مردم هم واقع می شود؛ در حالیکه ضابطه مشخصی برای این محصولات وجود ندارد.
معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سازمان غذا و دارو بعنوان مرجع اصلی باید هم واردات فراورده های ارگانیک و هم فراورده های داخلی را تائید کند.
وی با اشاره به یکی از شرایط کشت محصولات ارگانیک یعنی عدم استفاده از آفت کش ها و سموم تا سه سال متوالی طبق اتحادیه اروپا و یکسال طبق fda، اظهار نمود: همینطور با لحاظ این مورد، محصولات کشت شده باید از لحاظ سموم پایش شوند تا بتوان ادعا داشت آن محصول ارگانیک است.
صباح افزود: تدوین ضوابط محصولات ارگانیک از سال قبل با همکاری جهاد کشاورزی شروع شده است، آنچه سازمان غذا و دارو به آن ورود می کند، محصولات ارگانیک فرایند شده هست، که البته لازمه آن استفاده از مواد اولیه ارگانیک تایید شده توسط وزارت جهاد کشاورزی یا دامپزشکی برای محصولات تولید داخل است. امیدواریم در آینده نزدیک ضابطه یکپارچه ای به تمام معاونین غذا و دارو، سازمان استاندارد و وزارت کشاورزی ابلاغ شود تا طبق آن ضابطه عمل شود.

About Author