همزمان با روز جهانی سلامت روان مطرح شد مهارت های ضروری برای ارتقای سلامت روان جوانان و نوجوانان

فست فود باز: مدیر گروه تخصصی سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی برای ارتقای سلامت روان جوانان و نوجوانان در سطح جامعه، بعضی از مهم ترین آموزش ها و مهارت های خودمراقبتی جوانان و نوجوانان با هدف ارتقای سلامت این گروه از جامعه را بیان کرد.

مهندس محمدرضا غفارزاده رزاقی همزمان با هفته سلامت روان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شعار امسال “سلامت روان جوانان و نوجوانان: جهان در حال تغییر”، بر اهمیت توجه به مقوله سلامت روان میان جوانان و نوجوانان تاکید و عنوان کرد: توجه به سلامت روان جوانان و نوجوانان از این بعد دارای اهمیت است که این گروه پدران و مادران آینده کشور بوده و توجه ویژه به سلامت روان آنها نه تنها برای خود آنها بلکه برای خانواده، جامعه و نسل آینده سودمند و دارای اهمیت است.

وی با اشاره به تغییرات اساسی شرایط جامعه و جهان طی سال های اخیر، اضافه کرد: این تغییرات که از آنها می توان به تحول در نظام ارتباطات و فناوری، فعالیت گسترده این گروه در دنیای دیجیتال و فضای مجازی، استرس های زندگی مانند جنگ، تبعیض نژادی، فقر، گرسنگی، بیماری های روانی، خشونت، مصرف مواد و غیره اشاره نمود، اهمیت توجه ویژه به سلامت روان این گروه از جامعه را دوچندان کرده است.
احتمال مواجهه با جرائم سایبری در گروه جوانان و نوجوانان
غفارزاده رزاقی همینطور با تاکید بر لزوم خودمراقبتی سلامت روان در گروه جوانان و نوجوانان، اضافه کرد: صرف زمان زیاد این گروه در فضای مجازی، احتمال مواجهه و یا تجربه جرائم سایبری را برای آنان افزایش داده است. از سوی دیگر بازی های کامپیوتری و اینترنتی با پایه خشونت بالا، میزان افکار خودکشی و مصرف مواد مخدر را در این گروه افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه این محیط سبب شده تا جوان و نوجوان بیشتر از گذشته احساس تنهایی را تجربه کند، افزود: جوان و نوجوان در این شرایط در مواجهه با خود دچار تعارض می شود؛ چراکه در این سنین فرد به صورت معمول در معرض صدمه های روانی و اجتماعی قرار دارد.
ارتقای سطح سواد سلامت روان راهکار کنترل صدمه در جوان و نوجوان
وی ارتقای سطح سواد سلامت روان را راهکاری برای کنترل و مدیریت این فرایند عنوان نمود و اظهار داشت: با استفاده از آموزش و ارتقای سطح سلامت روان می توان آموزش خودمراقبتی را سرلوحه رفتارهای جوان و نوجوان قرار داد؛ چراکه این دوره بهترین زمان قطعی برای مداخلات پیشگیرانه مانند خود مراقبتی است.
مهارت های ضروری برای ارتقای سطح سلامت روان جوان و نوجوان
غفارزاده رزاقی با اشاره به مهم ترین آموزش های خودمراقبتی جوانان و نوجوانان، متذکر شد: مهارت خودآگاهی، مدیریت استرس، حل تعارض، مقاومت در برابر فشار همسالان، مهارت مذاکره، قاطعیت و توانایی نه گفتن و مدیریت خشم بعضی از مهارت های ضروری می باشد.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: با استفاده از آموزش مهارت های زندگی، ارتقای سطح سواد سلامت روان و آموزش های خود مراقبتی می توان این گروه از افراد جامعه را در مقابل صدمه ها واکسیناسیون کرد.
آمار شیوع برخی اختلالات روانی در سطح جامعه

رییس گروه تخصصی سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همینطور با اشاره به شیوع برخی اختلالات روانی در سطح جامعه، اظهار داشت: شیوع اختلالات روانپزشکی ۲۳.۶ در هزار نفر جمعیت، شیوع اختلال کل اضطراب ها ۱۵.۶، شیوع اختلال افسردگی اساسی ۱۲.۷ و شیوع اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۵.۱۸ اعلام شده است.
وی با اشاره به اینکه بعد از آخر دوره کودکی فرد وارد مرحله نوجوانی شده که شرایط آن با دوره قبلی کاملا متفاوت می باشد، اظهار داشت: نوجوانان در این دوره شرایط و نیازهای جدیدی دارند که نمی توان این دوره را با دوره قبلی یکسان دانست؛ به گونه ای که بعضی از متخصصان علوم رفتاری، این دوره را تولدی دوباره برای فرد نامیده اند.
غفارزاده رزاقی، نوجوانی را انتقال از مرحله آخر کودکی به مرحله بالندگی و کمال عنوان نمود و اظهار داشت: در این مرحله دگرگونی های وسیعی در ابعاد مختلف جسمی، عقلی و احساسی بوجود می آید که تجمیع آنها شخصیت نوجوان را شکل می دهد.
برخی از خصوصیت های دوران نوجوانی و جوانی
این مدرس دانشگاه با اشاره به بعضی از خصوصیت های دوران نوجوانی و جوانی، اضافه کرد: شکل گیری و رشد عاطفی، پیدایش رغبت ها و گرایشات به سمت جنس مخالف، شکلگیری و رشد اجتماعی، رهایی از وابستگی و کنترل خانواده، شکلگیری رشد شناختی، انتخاب شغل و حرفه، صرف اوقات فراغت، بدست آوردن فلسفه زندگی و همینطور خودشناسی و خودآگاهی را بعنوان بعضی از مهم ترین خصوصیت های این دوره عنوان نمود.
وی سلامت روان را قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به صورت منطقی، عادلانه و مناسب تعریف کرد و اظهار داشت: سلامت روان یعنی تامین رشد و سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از مبتلا شدن به اختلال روانی، درمان و بازتوانی.
ملاک و معیارهای سلامت روان در جوانان و نوجوانان

غفارزاده رزاقی همینطور دارا بودن احساس آرامش، امنیت و کفایت، خودآگاهی نسبت به نقاط ضعف و قوت خود، احترام به خود، پذیرش نقاط ضعف، احترام به حقوق دیگران، مسئولیت پذیری نسبت به رفتار خود، شناسایی نیازها و کوشش برای برطرف کردن، تحت تاثیر نبودن نسبت به عواطف، ترس، خشم، عشق یا گناه و همینطور استقلال و برنامه ریزی در مورد آینده را همچون ملاک و معیارهای سلامت روان در جوانان و نوجوانان عنوان نمود.

برنامه های دانشگاه در هفته سلامت روان

رییس گروه تخصصی سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به بعضی از فعالیت های گروه سلامت روان در هفته سلامت روان عنوان کرد: اجرای برنامه های آموزشی، برگزاری کارگاه آموزشی “نوجوان سالم من” برای والدین ۱۲ تا ۱۷ سال، کارگاه های آموزشی “مهارت های فرزندپروری ویژه والدین دارای فرزند ۲ تا ۱۲ سال، برگزاری کارگاه های “توانمندسازی مهارت های زندگی”، اجرای برنامه “تقویت بنیان خانواده” ویژه والدین دارای فرزند ۱۰ تا ۱۴ سال، سمینارهای تخصصی با حضور متخصصین علوم رفتاری، کارگاه های آموزشی جهت توانمندسازی گروه های هدف، برگزاری نمایشگاه و مسابقات و غیره بعضی از برنامه های این معاونت در هفته سلامت روان است که اغلب آنها در خلال سال هم برگزار می گردد.