پژوهشگران امریکایی مطرح کردند خطر سکته با مصرف بیش از اندازه داروی تیروئید

فست فود باز: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند مصرف بیش از اندازه دارو برای درمان تیروئید، می تواند به سکته بیمار منجر شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا و به نقل از یورک الرت، مصرف بیش از اندازه دارو در بیمارانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، می تواند به افزایش خطر “فیبریلاسیون دهلیزی” یا “ای فیب” (AFib) در آنان منجر شود. ای فیب، شایع ترین نوع آریتمی قلبی است که خطر سکته را به دنبال دارد.
“جفری اندرسون” (Jeffrey Anderson)، از پزشکان “مرکز قلب اینترماونتین” (Intermountain Heart Institute) در آمریکا و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ما می دانیم که بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار دارند اما خطرات هورمون های تیروئید معمولی را در نظر نگرفته ایم. این پژوهش نشان داده است که باید هورمون هایی که معمول و طبیعی به نطر می رسند باز بررسی شوند.

پژوهشگران در این بررسی جدید، سوابق پزشکی بیماران بسیاری را بررسی کردند. آنها سپس یک بررسی سه ساله دریافتند کسانی که سطح بالایی از سرم “تیروکسین آزاد” (fT۴) را مصرف می کنند، ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار می گیرند اما افزایش ای فیب در کسانی که پایین ترین سطح مصرف این سرم را دارند، تا ۱۶ درصد است.
دکتر اندرسون افزود: پزشکان باید میزان مطلوب تیروکسین را در نظر داشته باشند. با بی توجهی به این موارد، بیماران بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار می گیرند.
اندرسون اظهار داشت: مرحله بعدی این پژوهش، انجام دادن یک آزمایش تصادفی برای بررسی تاثیر سطح تیروکسین در ای فیب و سکته است.
یافته های این پژوهش، در کفرانس “انجمن قلب آمریکا” (AHA) در شیکاگو نمایش شده است.