گزارش فست فود باز به نقل از مهر؛ تبعات گرانی لبنیات بر سلامت مردم

به گزارش فست فود باز گران شدن قیمت مواد لبنی به خصوصی شیر و ماست بعنوان بخش اصلی نیاز غذایی جامعه، تبعات ناگواری برای سلامت مردم دارد.
به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، لبنیات بعنوان بخش مهمی از نیاز غذایی جامعه، نقش بسزایی در وضعیت سلامت مردم دارد. بطوریکه عدم مصرف لبنیات، ارتباط مستقیم با بروز انواع بیماری های خطرناک دارد. سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس، با اشاره به اینکه نوسانات شدید بازار لبنیات و گوشت نتیجه عدم توزیع ناعادلانه است، اظهار داشت: مردم مجبورند، سفره شان را از مواد لبنی و پروتئینی خالی کنند و این امر درآینده هزینه های سنگینی در حوزه سلامت به ما تحمیل خواهد نمود. وی افزود: تحمیل هزینه های سنگین درمانی پیامد منفی حذف لبنیات از سفره مردم بخصوص دهک های پایین جامعه است و این در شرایطی است که دولت نباید اجازه دهد محصولات لبنی و گوشتی که نقش بسزایی در افزایش سرانه سلامت جامعه دارند، از سفره مردم حذف شود. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه کسری گوشت و لبنیات در کشور نداریم، یادآورشد: کاهش سرانه سلامت جامعه با گرانی هفتگی لبنیات در راه می باشد. حبیب الله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه نرخ گوشت و لبنیات کلاف سردرگم برای اقشارکم درآمد جامعه است، اظهار داشت: شیوع بیماری های غیرواگیر با خروج لبنیات از سفره مردم محتمل است. وی با عنوان این مطلب که سزاوار نیست با دست خودمان سفره مردم خالی از لبنیات و گوشت شود، اضافه کرد: نرخ گوشت و لبنیات تبدیل به کلاف سردرگمی شده است که بیشتر از هر موضوعی، سلامت شهروندان را تهدید می کند. مصرف محصولات لبنی به خصوص شیر و ماست، بعنوان مهم ترین ماده غذایی مورد نیاز بدن، از اهمیت بالایی در ارتقاء سلامت مردم برخودار است که حذف لبنیات از برنامه غذایی روزانه، تبعات ناگواری به دنبال دارد. شاید یکی از طریق های کنترل بیماری های غیرواگیر، استفاده از مواد غذایی سالم می باشد که حاوی انواع ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن هستند. در این بین، خوردن روزانه یک لیوان شیر و همینطور سایر مواد لبنی، می تواند قوای جسمانی فرد را در مقابله با انواع بیماری ها، تا حدود زیادی مقاوم سازد. بدن انسان همیشه حالت دوگانه ای درباره استخوان ها دارد، و در واقع همزمان با تجزیه استخوان ها، استخوان سازی می کند. تا سن ۳۰ سالگی، استخوان سازی خیلی سریع تر از تجزیه استخوان ها پیش می رود، اما پس از ۳۰ سالگی، این روند معکوس می شود، و تجزیه استخوان ها بر استخوان سازی غلبه می کند. بهترین راه برای تقویت اسکلت بدن، استفاده از کلسیم است و لبنیات یکی از بهترین منابع کلسیمی به شمار می روند، چون بدن انسان کلسیم را از راه مصرف لبنیات بهتر از روش های دیگر جذب می کند. به همین خاطر وقتی که استفاده از محصولات لبنی را حذف می کنید، باید بدانید که بدن تان را در وضعیت مبتلا شدن به پوکی استخوان قرار می دهید و حتی احتمال شکستگی های استخوانی را افزایش می دهید. طبق نتایج یک مطالعه جدید مصرف بیشتر از دو وعده ماست در هفته ریسک مبتلا شدن به بیماری قلبی یا سکته را می کاهد. کارشناسان تغذیه عنوان می کنند ماست که از راه تخمیر باکتریایی شیر تولید می شود، می تواند منبع مواد مغذی مهمی نظیر پروتئین باشد. فشارخون بالا فاکتور پرخطر اصلی بیماری قلبی-عروقی است. آزمایشات بالینی قبلی تاثیرات مفید مصرف لبنیات را بر سلامت قلبی-عروقی اثبات نموده اند. نتایج تحقیقات نشان داده است که صرف بلندمدت ماست ریسک مشکلات قلبی-عروقی را می کاهد که ناشی از تاثیرات سودمند محصولات لبنی تخمیر شده است. در یک مطالعه خارجی، بر روی بیشتر از ۵۵ هزار زن ۳۰ تا ۵۵ سال مبتلا به فشارخون بالا و ۱۸ هزار مرد ۴۰ تا ۷۵ سال، مشخص گردیده که مصرف بیشتر ماست با کاهش ۳۰ درصدی ریسک حمله قلبی در میان زنان و کاهش ۱۹ درصدی این ریسک در مردان مرتبط بوده است. یافته ها از آن حکایت می کند افرادی که به صورت مرتب پنیر مصرف می کنند بیشتر از ۱۸ درصد کمتر احتمال دارد گرفتار بیماری های قلبی-عروقی شوند همینطور احتمال مبتلا شدن به سکته مغزی در آنان نسبت به افرادی که میزان کمی پنیر مصرف می کنند ۱۰ درصد کمتر است. مصرف شیر و لبنیات تا حدود زیادی در جلوگیری از عارضه پوکی استخوان موثر است، بر مبنای نتایج مشاهدات علمی و تحقیقات دانشگاهی تجزیه و تحلیل آماری نشان داده است که حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به پوکی استخوان کمتر از یک لیوان شیر یا ماست در هفته مصرف می کردند و بیشترین مصرف شیر و لبنیات در گروهی که وضعیت استخوانی نرمال دارند می گنجد. پژوهشگران معتقدند مصرف شیر و لبنیات ارتباط مفهوم داری با وضعیت تراکم استخوانی بخصوص در بانوان پس از سن ۵۰ سالگی داشته است، بطوریکه کمترین مصرف منظم شیر و لبنیات در گروه مبتلا به پوکی استخوان و بیشترین مصرف منظم شیر و لبنیات در گروه نرمال مشاهده شده است. بر مبنای نتایج حاصل اهمیت آموزش زنان خصوصاً در سنین پیش از یائسگی جهت استفاده روزانه و منظم از لبنیات در جهت جلوگیری از پوکی استخوان لازم و ضروری به نظر می آید. به قول پزشکان، می توان با مصرف کلسیم، ویتامین D، لبنیات، فعالیت ورزشی، و عدم استفاده از سیگار، نوشابه های گازدار و نمک، از پوکی استخوان جلوگیری کرد. سفارش پزشکان به شهروندان این است که بر مبنای الگوی بهینه مصرف لبنیات، استفاده از لبنیات را در برنامه غذایی داشته باشند و در این زمینه از شیر و ماست و لبنیات استاندارد استفاده کنند.