دکترای علوم تغذیه مطرح کرد؛ راهکارهای کنترل فشارخون بالا، غذاهای حاوی سدیم نخورید

فست فود باز: استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با راهکارهای کنترل فشار خون بالا، توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، مریم امینی، اظهار داشت: بطور کلی سبزیجات به سبب اینکه منابع بسیار خوبی از پتاسیم هستند در کاهش فشار خون نقش مؤثری دارند، برای مثال سیب زمینی، قارچ و گوجه فرنگی نقش بسیار بااهمیتی در کنترل و کاهش فشار خون دارند. وی افزود: لازم است بدانید که فشار خون بالا بدون علامت است و شاید تا زمانی که منجر به بروز عوارض نشود تشخیص داده نمی گردد بدین سبب برای پی بردن به فشار خون بالا باید بطور مستمرفشار خون را اندازه گیری نمود. بگفته امینی، با پیشگیری و کنترل این بیماری می توان از بروز عوارض، ناتوانی و مرگ و میر ناشی از آن به میزان قابل ملاحظه ای کاست. وی با اشاره به اینکه کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده برای مقابله با فشار خون است، اشاره کرد: تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را کاهش داده و در عین حال مصرف پتاسیم و کلسیم را بالا ببرند. امینی اشاره کرد: مواد غذایی سرشار از پتاسیم نظیر حبوبات، سبزیجات، کلم بروکلی، سبزی خوردن، جعفری، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، غذاهای گیاهی، موز، هلو، انگور، آلو، انجیر، گریپ فروت، انواع مرکبات حاوی ویتامین C، دانه کنجد و برنج در کاهش فشار خون بالا موثرند. وی ادامه داد: هرچند خیلی از داروها برای کنترل فشارخون تجویز می شود، اما تغییر در شیوه زندگی منجر به کاهش فشارخون بالا می شود و در خیلی از موارد با رعایت رژیم غذایی مناسب با نظر پزشک معالج به مصرف قرص بسیار کاسته می شود. امینی، ورزش، ترک سیگار، برطرف نمودن استرس و داشتن آرامش خاطر را چاره مؤثر برای کنترل فشار خون دانست و به افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند سفارش کرد؛ در کنار مصرف دارو باید به رژیم غذایی سالم اهمیت دهند. استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: بحثی که در فشار خون مطرح است، بحث مصرف نمک و سدیم بالا است، در خیلی از افراد مصرف نمک زمینه افزایش فشار خون را فراهم می آورد، بدین سبب افرادی که مبتلا به افزایش فشار خون هستند نباید بیشتر از ۵ تا ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند. وی ادامه داد: این مقدار تقریباً برابر با یک قاشق چای خوری است، اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حتی از این مقدار هم کمتر نمک مصرف کنند که این مقدار را پزشک معالج برای این بیماران مشخص خواهدنمود. امینی سفارش کرد: هیچ گاه به غذای خود در سفره، نمک اضافه نکنید، هر نوشیدنی و یا غذای آماده ای که از فروشگاه می خرید حتما به برچسب نشانگر اطلاعات تغذیه ای که میزان نمک موجود در آنکه اکثراً به نام سدیم (Sodium) مشخص می شود، توجه کنید چونکه نمک دارای مقدار زیادی سدیم است و از این منظر مهم و خطرناک می باشد. استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از چاشنی، ادویه ها، سس های خانگی بدون نمک و سبزیجات معطر را جایگزین مناسبی برای طعم دار کردن غذاها ذکر کرد و گفت: افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس ها و کنسروها که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند. وی اشاره کرد: بسیاری از عادات غلط غذایی در واقع در یکسال اول تولد شکل می گیرد و ترک این عادات غلط در بزرگسالی غیرممکن و یا در بهترین حالت کار بسیار مشکلی است، بدین سبب به خانواده ها سفارش می شود ذائقه سازی سالم را از همان ماههای اولی که کودک با غذای سفره آشنا می شوند، آغاز کنند.

منبع: