مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت اعلام کرد افزایش شکایت های دارویی امسال

به گزارش فست فود باز مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال ۹۸، میزان تماس ها و شکایات در رابطه با دارو در سامانه ۱۹۰ افزایش یافته است، اظهار داشت: در حال ایجاد شرایطی هستیم که کارشناسان سامانه ۱۹۰ با سامانه HIX و کلیه داروخانه ها ارتباط داشته باشند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر حیدری در همایش سراسری دفاتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، اظهار داشت: برنامه عملیاتی در حوزه دفاتر بازرسی در ستاد وزارت بهداشت مشتمل بر چهار هدف است که شامل ارتقاء نظام جامع پاسخگویی به شکایات، ارتقاء سلامت و کاهش فساد اداری، استقرار ۱۰۰ درصدی نظام جامع نظارت و بازرسی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی و افزایش سرانه آموزش های ویژه مدیران و کارکنان است.
وی ادامه داد: همینطور این برنامه عملیاتی مشتمل بر ۱۰ برنامه و ۵۷ فعالیت است. بعنوان مثال اقداماتی را در استان تهران انجام دادیم؛ به طوریکه کلیه مراکز جراحی محدود را در استان تهران مورد پایش قرار دادیم و ۱۱۵ مرکز MMT را در استان تهران بازرسی کردیم. در مراحل بعدی بازدید و پایش آزمایشگاه های استان تهران را در دستور کار داریم.
حیدری با اشاره بحث حقوق شهروندی در حوزه سلامت، اظهار داشت: با عنایت به اینکه منشور حقوق شهروندی در سال ۱۳۹۵ مصوب شد و به امضای ریاست جمهوری رسید، پیوست حقوق شهروندی در سلامت هم مطرح و در دانشگاه های علوم پزشکی مانند شیراز و کرمان مورد پیگیری قرار|گرفت. بر همین مبنا سامانه حقوق شهروندی شکل گرفت و هم اکنون در ۱۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به صورت پایلوت در حال تکمیل است.
ایشان در ادامه صحبت هایش با اشاره به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، اظهار داشت: امسال بحث دارو در سامانه ۱۹۰ به علت مشکلاتی که در این عرصه به وجود آمد، پررنگ تر شد. طبق بررسی هایمان دیدیم که در این سامانه پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم؛ چون که کارشناسان سامانه ۱۹۰ به داروخانه ها و یا شرکت ها متصل نبودند. بر همین مبنا شرایطی فراهم گردید تا بتوانیم به سامانه اچ ای ایکس متصل شویم و وضعیت دارو را به صورت شفاف به اطلاع مردم برسانیم؛ به صورتی که بتوانیم به کلیه داروخانه ها متصل شویم. در این صورت می توانیم شرایطی را ایجاد نماییم که دارو به راحتی به دست بیماران برسد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۳۶ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار شد، اظهار داشت: از این تماس ها حدود ۲۳هزار و ۹۷۵ تماس یا شکایت در حوزه درمان بوده است. همینطور ۴۹۸۰ شکایت در رابطه با اورژانس، ۳۷۳۱ شکایت در رابطه با دفاتر خدمات سلامت شهری و روستایی و ۳۴۸۷ شکایت هم در رابطه با تعرفه بوده است. نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان در سال ۹۷ در رده نخست قرار داشته، اما امسال در رده دوم قرار گرفته است.
حیدری با اشاره به مساله ممنوعیت ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: این مورد بسیار مورد تاکید است و جزء موارد مورد توجه در سامانه ۱۹۰ قرار گرفته است. در عین حال در حوزه دارو طبق مقایسه ای که میان تماسهای سه ماهه اول سال ۹۸ با سه ماه مشابه آن در سال ۹۷ انجام شد؛ شاهد بودیم که میزان تماس ها در حوزه دارو با عنایت به تحریم ها و مشکلات دارویی بالاتر رفته است. در حوزه بهداشت هم با افزایش تماس مواجه بودیم، اما در حوزه تعرفه ها کاهش شکایات و تماس ها را شاهد بودیم. در عین حال ۹۴ درصد از مردمی که در حوزه درمان با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته بودند از وضعیت پاسخگویی این سامانه رضایت داشتند.
وی با اشاره به اینکه نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان از شایع ترین شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ بوده و در دومین رده قرار دارد، اظهار داشت: به هر حال وقتی بیماران وارد بیمارستان می شوند، در وضعیت خاصی بوده و نیازمند دریافت خدمات هستند. ازاین رو وظیفه کادر بهداشتی درمانی این است که خدمات را به مردم عرضه نماید و برایشان توضیح دهد. ازاین رو در حوزه درمان باید انعطاف پذیری و لطافت بیشتری داشته باشیم و فرآیندها را برای بیماران توضیح دهیم.