۱۱ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

فست فود باز: مروری بر اخبار کرونایی ایرنا از استان های مختلف نشان داده است که مبتلا شدن به این بیماری بعد از کنترل ناشی از محدودیت های اعمال شده، حالا با آهنگی ملایم در حال رشد است و ازاین رو اوج گیری مجدد آن و ثبت موج جدیدی از شیوع آن دور از انتظار نیست.
بر اساس آخرین تحلیلهای آماری اعلامی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی انتشار ویروس همه گیر قرار دارند.
شهرستانهای های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.
بسیاری از کارشناسان درباره احتمال موج جدید کرونا در کشور اخطار می دهند و معتقدند که با اینکه با همکاری خوب مردم هفته های خوبی در مورد کاهش میزان مبتلا شدن به کرونا در استان های مختلف را داشته ایم اما وضعیت شکننده است و نگرانی از افزایش تدریجی کرونا وجود دارد.

در همین حال رییس جمهوری امروز شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا در سخنانی اظهار داشت: اصرار ما این است که در این دو ماه کاری نماییم که با موج چهارم مواجه نشویم تا سلامت و کسب و کار مردم مبتلا به اختلال نشود.
حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» با اعلان اینکه یک سال از دوران سخت ویروس کرونا را سپری کردیم، اشاره کرد: ۲۰ روز دیگر به سالگرد روزی می رسیم که ورود این ویروس به کشور ثابت شد و سال بسیار سختی هم برای ما و هم جهانیان بود، برای همه دنیا سخت بود چون مبحث تنها سلامت نبود، در کنار آن، مساله کسب و کار مردم و زندگی اجتماعی هم مطرح بود. آموزش فرزندان مردم هم تحت تأثیر قرار گرفت.
به گفته رئیس جمهوری کرونا یک بیماری عادی نبود بلکه مشکلات بزرگی را در همه جهان ایجاد کرد. دنیا با هم در مقابل آن ایستاد ولی ما به تنهایی در مقابل آن ایستادیم و کسی ما را یاری نکرد. حالا هم می خواهیم واکسن تهیه نماییم، از پیچ و خم های زیاد این کار را انجام می دهیم. دنیا پول و بانک و معاملاتش آزاد است ولی ما با مشکلات ویژه ای مواجه هستیم اما ایثار و ایستادگی مردم و کمک همه باعث شد این یک سال را به خوبی در حدی که امکان پذیر بود، پشت سر بگذاریم.
روحانی اضافه کرد: امیدواریم در این دو ماه باقیمانده سال کاری نماییم که موج چهارم کرونا شکل نگیرد و کسب و کار مردم و کسانی که در خدمات گردشگری هستند سال جاری در روزهای عید شرایط مناسبی داشته باشند و بتوانند ضررهای سال گذشته را جبران کنند و اگر خدای ناکرده در این دو ماه مراعات نشود و ما وارد موج چهارم شویم ناچار هستیم که محدودیت ها را اعمال نماییم.
رییس جمهوری با اعلان اینکه سامانه فضای مجازی در این شرایط نگذاشت که آموزش تعطیل شود، بیان داشت: مدارس تعطیل شد اما آموزش ادامه پیدا کرد و از همه کسانی که در زمینه فضای مجازی تلاش کردند، تشکر می کنم.
وی اشاره به پیگیری ساخت واکسن کرونا اظهار داشت: در زمینه تولید واکسن کرونا قدم های اولیه را برداشتیم و متخصصان ما مطمئن هستند که ما در نهایت سال آینده به واکسن هم می رسیم و از واکسن داخلی واکسیناسیون صورت خواهد گرفت. این کار عظیم و بزرگی است که انجام گرفت.
وی اضافه کرد: ما در زمینه مبارزه با کرونا با دنیا تفاوت اساسی داشتیم در شرایطی که ایران درحال تحریم و فشار اقتصادی بود ما از بانک یا صندوق بین المللی درخواست وام برای خرید تجهیزات پزشکی دادیم و آمریکا مانع شد. یعنی جنایت حکومت قبلی آمریکا در حدی بود که جلو درمان، واکسن، خرید تجهیزات پزشکی را گرفت و مانع شدند که ما وام دریافت نماییم در حالیکه بقیه کشورها این مشکلات را نداشتند.
در این شرایط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم امروز در نامه ای به علیرضا رئیسی معاون بهداشت این وزارتخانه، بر لزوم افزایش و تقویت واحدهای نمونه گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی تصریح کرد.
سعید نمکی خاطرنشان کرد: با توجه به این که ویروس جهش یافته کرونا در اغلب کشورها به سرعت در حال گسترش است. همان گونه که در جلسه هشتم بهمن ۹۸ تصمیم گیری شد. به منظور کنترل همه مسافران ورودی به کشور لازم است تا نسبت به افزایش و تقویت واحدهای نمونه گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی اقدام عاجل صورت گیرد.
اعمال منع تردد به برخی شهرهای زرد مسافرپذیر
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نمود: موارد بستری و سرپایی کرونا در بعضی استانها شیب صعودی پیدا کرده و به همین علت از این پس در بعضی شهرهای زرد مسافرپذیر مانند شهرهای نارنجی سابق محدودیت تردد اعمال می شود. همه مسافران خارجی هم هنگام ورود به کشور تست می شوند.
علیرضا رئیسی بعد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اضافه کرد: وضعیت کشور گرچه روند حدودا با ثباتی شده اما آمارها نشان داده است در بعضی استانها تعداد بیماران سرپایی درحال افزایش است و در بعضی استانها هم موارد بیماری با شیب کم درحال افزایش است که باید مراقب باشیم.
وی افزود: از بیشتر از یکماه پیش رویکرد ما در وزارت بهداشت این است که همه علائم خیز بیماری در کشور چه سرپایی و چه بستری را رصد نماییم و فعال و تهاجمی به ویروس حمله می نماییم تا ویروس را در مراحل اولیه شناسایی و با قرنطینه و ایزوله کردن زنجیره انتقال ویروس را قطع نماییم.
رئیسی اظهار داشت: استان مازندران هنوز بالاترین میزان بیماری و بستری روزانه را دارد. البته با رعایت پروتکل های بهداشتی یکی دو هفته گذشته همکاری مردم و مسؤلان این استان مشاهده می شود و روند صعودی کرونا در این استان در مورد موارد بستری متوقف شده و امیدواریم با همت مردم و مسؤلان این استان روند نزولی شود.
معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: استان های گیلان و گلستان هم به سمت نزولی شدن می روند و امیدواریم این وضعیت ادامه دار باشد. فعلا شهر قرمز نداریم. ۱۸ شهر نارنجی است که سه تا در گیلان و ۱۵ تا در مازندران است. ۱۲۴ شهر زرد و ۳۰۶ شهر آبی هستند.
رئیسی اظهار داشت: یکی از استانهایی که به شدت علائم نگران کننده دارد استان هرمزگان است. قشم، بندرلنگه و جاسک باید بیشتر مراقبت کنند. روند بیماری در این شهرها رو به افزایش است. استان یزد به صورت ملایم در مورد موارد بستری رو به افزایش است. خراسان شمالی هم همینطور کرونا خیز برداشته البته هنوز به مرحله بالا و بحرانی نرسیده اما لازم است تمهیدات تشدیدی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان اعمال شود.
کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: پایین ترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در ارتباط با استان های تهران، خوزستان، سیستان وبلوچستان و مازندران است.
سیما سادات لاری درباره میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور بیان نمود: از اول بهمن تا هشتم بهمن ماه، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور کاهش یافته و به ۸۰.۷۴ درصد رسیده در صورتی که این میزان تا اول بهمن ماه ۸۳.۸۸ درصد بود.
وی افزود: حدودا از اواسط آذر ماه، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور افزایش یافت و این روند در محدوده ۸۲ تا ۸۳ درصد بود و کاهش این مورد در ایام اخیر نگران کننده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: بیشترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور در ارتباط با استان های چهارمحال و بختیاری، مرکزی و هرمزگان و همینطور پایین ترین میزان رعایت در ارتباط با استان های تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان و مازندران است.
لاری افزود: بیشترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی هم اکنون در ارتباط با ادارات و پایین ترین میزان در ارتباط با دفاتر پیشخوان و سامانه های مسافربری برون شهری است.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار نمود: از اول تا هشتم بهمن ماه، بیشترین موارد اخطار و معرفی به مراجع قضایی در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی در ارتباط با نانوایی ها و سپس رستوران ها و بانک ها بوده است.
وی بیان نمود: بیشترین میزان استفاده از ماسک تا تاریخ هشتم بهمن در خدمت دهندگان هم در ارتباط با دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰، داروخانه ها و اداره ها بوده و پایین ترین میزان هم در ارتباط با نانوایی ها، پاساژها و رستوران ها است.

وضعیت کرونا در استان ها
آخرین رنگ بندی همه گیری کووید ۱۹ در اصفهان نشان داده است که ۱۷ شهرستان این استان در وضعیت آبی و کم خطر و هفت شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) است.
بر مبنای آخرین رنگ بندی سامانه ” ماسک ” وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مبنای اعمال محدودیت های هوشمند از امروز شنبه یازدهم بهمن ماه تا اطلاع ثانوی است، هفت شهرستان در استان اصفهان در وضعیت زرد با خطر متوسط قرار دارد که شامل اصفهان، اردستان، تیران و کرون، سمیرم، شهرضا، فلاورجان و گلپایگان است.
این رنگ بندی در مقایسه با هفته گذشته با تغییرات زیادی همراه بود بطوریکه سه شهرستان تیران و کرون، اردستان و گلپایگان از وضعیت آبی (کم خطر) خارج و وارد وضعیت زرد با خطر متوسط شدند.
همچنین هشت شهرستان از وضعیت زرد خارج و وارد وضعیت آبی با خطر کم شدند که شامل چادگان، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان، فریدن، نایین، نطنز و کاشان است؛ استان اصفهان ۲۴ شهرستان دارد.
شاخص رنگ بندی همه گیری کووید ۱۹ در سامانه ماسک، تعداد بستری و آمار مراکز درمانی ۱۶ ساعته کرونا در شهرستان هاست؛ آبی به مفهوم کم خطر، زرد خطر متوسط، نارنجی پر خطر و قرمز خیلی پر خطر است.
ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۲ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از آغاز انتشار کرونا تا ظهر چهارشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۸۷ نفر رسید.
کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با عرضه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام نمود: ۶۶ مورد قطعی مبتلا شدن به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۲۲ هزار و ۴۸۸ نفر رسید.
۱۰۹ نفر به سبب ابتلای قطعی به ویروس کرونا هم اکنون در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۷۶۱ نفر تابحال به صورت سرپایی درمان شدند.
طبق اعلام این کمیته، ۱۱ بیمار بهبودیافته از کرونا در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان های استان سمنان ترخیص شدند و بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در استان سمنان به هفت هزار و ۱۳۲ نفر رسید.
آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر افزایش یافته و از ۱۵۷ نفر به ۱۹۵ مورد در شبانه روز گذشته رسیده است.
افزایش آمار بستری همزمان افراد مبتلا به کووید.۱۹ در ایام اخیر همزمان با کاهش رعایت عمومی و عادی انگاری این بیماری مهلک از جانب مردم، نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری را افزایش داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انتشار کرونا در این استان در وضعیت پایدار قرار دارد که در صورت بی توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند.
دکتر شهرام حبیب زاده نسبت به لزوم حفظ و بهبود وضعیت فعلی انتشار کرونا در استان اردبیل اخطار داد و اضافه کرد: هرگونه عادی انگاری بیماری و بی توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.
وی ضمن اشاره به بستری شدن ۲۰ فرد جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته بیان نمود: تعداد بستری های کرونا در استان به شکل محسوسی افزایش یافته و الان ۶۱ نفر از آنها هم در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.
هم اینک ۱۰ شهرستان بیله سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس آباد در وضعیت زرد قرار دارند.
در این ارتباط رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا اعلام نمود: با آبی شدن وضعیت شهرستان کیار از روز شنبه ۱۱ بهمن، پنج شهرستان این استان همچنان در وضعیت آبی انتشار کرونا قرار گرفتند.
مجید شیرانی اضافه کرد: هم اکنون شهرستان های کوهرنگ، بن، سامان، خانمیرزا و کیار در وضعیت آبی(کم خطر) انتشار کرونا و پنج شهرستان شهرکرد، بروجن، اردل، لردگان و فارسان در وضعیت زرد(خطر متوسط) قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود با توجه به این که جمعیت شهرستان های زردرنگ بیشتر از شهرستان های آبی رنگ است در رنگ بندی کلی، استان چهارمحال و بختیاری در وضعیت زرد قرار گرفته است.
شیرانی در ادامه از تداوم ثبات کاهش انتشار کرونا در استان اطلاع داد و اظهار داشت: طی یک ماه اخیر تعداد بیماران بستری، سرپایی و مرگ و میرهای ناشی از کرونا در استان از ثبات نسبی برخوردار بود، اما طی روزهای اخیر علائمی در خصوص خطر افزایش کرونا در استان گزارش شده که رفع این خطر رعایت بیشتر از پیش دستورالعمل های بهداشتی را می طلبد.
از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای ۲۳۲ فرد دیگر، ۷۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۱.۵ برابر متوسط بستری شدگان ۱۰ روز گذشته است.
دکتر جواد آقازاده اضافه کرد: از این تعداد، ۳۶ نفر در ارتباط با ارومیه، ۱۵ نفر در ارتباط با خوی و ۲۴ نفر دیگر در ارتباط با ۱۰ شهرستان دیگر شمال و جنوب استان هستند. طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان های اشنویه، پلدشت، تکاب، سردشت و شاهین دژ بستری کرونایی گزارش نشده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: هم اکنون ۳۴۱ بیمار مبتلا به سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۵ نفر با تشخیص احتمالی و ۱۴۶ نفر با تشخیص قطعی مبتلا شدن به کرونا تحت درمان قرار دارند.

از خراسان رضوی هم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام نمود: مناطق دارای وضعیت زرد از نظر انتشار کرونا در خراسان رضوی به ۱۰ شهرستان افزایش یافت.
دکتر مهدی قلیان اضافه کرد: بر مبنای رنگ بندی جدید نرم افزار ماسک وزارت بهدشت، الان مشهد و شهرستانهای سرخس، بینالود، نیشابور، سبزوار، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد، گناباد و کوهسرخ در وضعیت زرد از نظر انتشار کرونا قرار دارند.
وی افزود: ۲۳ شهرستان خراسان رضوی نظیر درگز، چناران، قوچان، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن، بجستان، مه ولات، رشتخوار، زاوه، خواف، باخرز، تایباد، تربت جام و تربت حیدریه در وضعیت آبی هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: این در حالیست که هفته گذشته ۶ شهرستان خراسان رضوی دارای وضعیت زرد بودند و مشهد و بقیه شهرستانها وضعیت آبی داشتند.
وی اضافه کرد: در هفته ای که گذشت روند کاهشی تعداد مبتلایان کرونا در خراسان رضوی متوقف گردید و شاهد افزایش تعداد مبتلایان در بعضی از شهرستانهای استان بودیم.
دکتر قلیان به تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک توسط آحاد مردم برای جلوگیری از موج جدید کرونا تصریح کرد.
خبر خوب دیگر اینکه فرماندار هشترود وضعیت شهرستان از لحاظ شیوع ویروس کرونا را آبی اعلام نمود و اظهار داشت: این شهرستان طی ۱۰ روز گذشته خوشبختانه فوتی کرونا نداشت.
امین امینیان در جلسه مقابله با کرونای شهرستان عنوان کرد: تابحال ۴۲ نفر بر اثر مبتلا شدن به کووید ۱۹ در شهرستان فوت کرده اند و امیدواریم در سایه مشارکت مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی، همچنان فوتی های کرونا در این شهرستان صفر باشد.
وی عنوان کرد: ۵۵ درصد مبتلایان این شهرستان را گروه سنی بالای ۳۱ سال و ۶۴ درصد فوتی ها را مبتلایان بالای ۶۰ سال به خود اختصاص داده اند.
خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک اظهار داشت: بر مبنای آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهرستان خنداب، دلیجان و اراک در استان مرکزی مشمول وضعیت زرد کرونا شده است و این مهم ضرورت رعایت جدی دستورالعمل های بهداشتی را گوشزد می کند.
دکتر«محمد جمالیان» اضافه کرد: شهرستان های زرندیه، ساوه، تفرش، آشتیان، فراهان، کمیجان، شازند، خمین و محلات از توابع استان مرکزی هم در رده بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رنگ آبی نشان گرفته اند.
وی عنوان کرد: بر مبنای رنگ بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و مناطق مشمول باید فعالیت شغلی را در گروه چهار تعطیل کنند هرچند قوانین وضعیت آبی و زرد شبیه هم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک اظهار داشت: مناطق مشمول وضعیت نارنجی پرخطر محسوب می شوند و سطح شغلی سه و چهار در این مناطق باید تعطیل شود که استان مرکزی هیچ شهرستانی را با شرایط نارنجی ندارد.
دکتر جمالیان با اعلان اینکه مناطق مشمول وضعیت قرمز کرونا با خطر بالا باید همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک را تعطیل کنند، بیان نمود: اگر مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی حساسیت لازم را نداشته باشند وضعیت شکننده شهرهای زرد به سرعت برهم خورده و خیز باردیگر کرونا امکان دارد وضعیت نارنجی و قرمز را بر این مناطق حاکم کند.
همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در این شهرستان بار دیگر ۲ رقمی و نگران کننده شده است.
علی اصغر صبوحی عنوان کرد: بیشتر شدن تعداد کرونایی ها را هم در شهر سمیرم و هم در روستاهای مختلف هر چهار بخش مرکزی، پادنا، وردشت و پادنای بزرگ این شهرستان شاهد می باشیم و این روند نشان داده است شرایط بسیار شکننده است و باید شیوه نامه های بهداشتی را به شکل جدی و دقیق رعایت نماییم.
مدیر شبکه بهداشت سمیرم افزود: در شبانه روز اخیر، سه نفر در شهر سمیرم، سه نفر روستای گنجگان، سه نفر شهر بیده، ۲ نفر روستاهای شهید و علی آباد و ۲ نفر هم در روستای کیفته شهید حسینی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند.
وی تعداد کل مبتلایان کرونایی در این شهرستان از ابتدا تابحال یک هزار و ۹۵۰ نفر برشمرد و اظهار داشت: روز چهارشنبه یک نفر بر اثر کووید-۱۹ جان باخته است.
از استان فارس خبر رسیده که معاون استاندار فارس و جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا گفته برپایه آخرین رنگ بندی اعلام شده از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ۳۶ شهرستان فارس ۳۲ شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.
عبدالرضا قاسم پورافزود: شهرستان های شیراز، استهبان، پاسارگاد و ممسنی هم در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند.
وی افزود: هیچ کدام از شهرستان های فارس در وضعیت نارنجی و قرمز قرار ندارند.
معاون استاندار فارس اظهار داشت: ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع، برنامه و مراسم فرهنگی، ورزشی و مذهبی به صورت حضوری در استان تداوم دارد که انتظار داریم دراین زمینه همکاری و همراهی لازم باشد.
همچنین معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان اعلام نمود: علاوه بر کاریان با تصمیم ستاد مدیریت کرونا شهرستان سه روستای دیگر و همجوار این روستا شامل لاغران، احمد محمودی و جلال آباد هم در قرنطینه قرار گرفتند و ظرف دو هفته محدودیت های شدید کرونایی در این چهار روستا اعمال خواهد شد.
وحید یگانه عنوان کرد: طی نشستی که با علما، معتمدین و دهیاران این روستاها انجام شد شرایط اجرای اعمال محدودیت ها و قرنطینه به مردم ابلاغ گردید.
از شهرستان اوز هم خبر رسیده که محدودیت های شدید کرونایی در بعضی مناطق این شهرستان همچون دو دهستان فیشور و محلچه از روز شنبه یازدهم بهمن ماه اعمال شده و برگزاری هرگونه مراسم، تجمعات و دورهمی های خانوادگی و گروهی در این روستاها تا اطلاع بعدی ممنوع می باشد.
مسئولان دانشکده علوم پزشکی لارستان نسبت به بروز موج چهارم کرونا در مناطق جنوب استان فارس و افزایش میزان رجوع کنندگان افراد مشکوک کرونایی همچون شهرهای براک، لطیفی، عمادشهر و فیشور و بخش جویم طی روزهای گذشته اعلام خطر کرده و اخطار جدی داده بودند.
همچنین استاندار زنجان اعلام نمود: طی آذرماه سال جاری ۲۲ هزارو ۷۵ مورد تست کرونا در استان انجام شد که میزان پی سی آر مثبت ۳۵.۵ درصد و پی سی آر بخش سرپایی ۱۸.۱ درصد بود که در زمان حاضر پی سی آر مثبت به ۱۳.۱ درصد و سرپایی ها به ۸.۲ درصد و به طور متوسط به ۱۱ درصد رسیده است که طبق هدف گذار باید به کمتر از ۱۰ درصد برسد.
فتح الله حقیقی اضافه کرد: بر این اساس طی آذر سال جاری به ازای هر یک بیمار مشکوک به کرونا از سه نفر از اطرافیان او تست گرفته می شد که حالا این رقم به ازای هر نفر، به هشت نفر افزایش یافته است و تلاش می شود به ۱۰ نفر افزایش یابد چونکه در صورت بی توجهی، تمامی اقدامات و معادلات به هم می خورد.
استاندار زنجان افزود: این استان به لحاظ انجام تست های کرونایی عملکرد خوبی داشته است و برای قطع زنجیره کرونا باید با شناسایی افراد پی سی آر مثبت آنها را از سایرین جدا کرد و خانواده این اشخاص هم تحت قرنطینه قرار گیرند در غیر اینصورت اقدامات هیچ تاثیری نخواهد داشت.
به گفته استاندار زنجان این استان در پیک سوم، افزایش تست های سرپایی کرونایی و سریع را مورد توجه قرار داد که شرایط خوبی حاصل شده این در حالیست که در موج قبلی ۷۰۰ تخت بیمارستانی اشغال شد که حالا این میزان و بستری به کمتر از ۱۵۰ مورد رسیده که نکته بسیار مهمی است.

از سوی دیگر مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر از افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری شده و جان باختگان ناشی از این ویروس در این شهرستان اطلاع داد.
محمد جواد یزدانی اظهار داشت: بنظر می رسد موج چهارم انتشار کرونا آرام آرام شروع شده است بطوریکه در ایام اخیر شاهد افزایش تعداد مراجعین سرپایی و افزایش بیماران بستری شده در بیمارستان شهید مدرس کاشمر هستیم.
وی با انتقاد از بی توجهی بعضی از افراد و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اضافه کرد: بعد از تغییر وضعیت شهرستان از نظر انتشار کرونا و اجازه فعالیت برخی صنوف، شاهد افزایش تجمع، محافل و مجالسی هستیم که کمتر به پروتکل های بهداشتی توجه می کنند.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به سبب بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی وضعیت شهرستان دشتی این استان هم از نظر شیوع ویروس کرونا از آبی به زرد (پرخطر) تغییر نمود.
دکتر سعید کشمیری اضافه کرد: برپایه رنگ بندی جدید نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان حاضر علاوه بر تنگستان این استان که پیش از این در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت، شهرستان دشتی هم که وضعیت آن آبی بود به پرخطر تغییر رنگ داد.
وی تصریح کرد: از ۲۷ دی تا ۱۰ بهمن ماه فقط شهرستان تنگستان در وضعیت زرد قرار داشت و ۹ شهرستان دیگر استان بوشهر در شرایط آبی قرار داشتند که با زرد شدن یک شهرستان دیگر، زنگ اخطار برای این استان به صدا درآمده است و می طلبد مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله اجتماعی و حضور نیافتن در اماکن شلوغ توجه بیشتری داشته باشند.
کشمیری افزود: بعد از برداشته شدن ممنوعیت تردد بین شهرهای زرد و آبی، سفرها به استان بوشهر افزایش یافته و بوویژه در آخر هفته ها شاهد سیل حضور مسافران در ساحل بوشهر هستیم.
وی افزود: با وجـود هشدارهای مکرر در خصوص احتمال شیوع موج چهارم کرونا، مشاهده سفرهای دســته جمعی بخصوص به مقصد استان های جنوبی نگرانی ها نســبت به احتمــال خیزش موج چهارم که خطرناک تر از موج سوم خواهد بود افزایش یافته است.
از بندرعباس هم سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن اشاره به خطر اوج گیری باردیگر ویروس کرونا در استان اظهار داشت: متاسفانه با بی توجهی بعضی از مردم به پروتکلهای بهداشتی، الان وضعیت سه شهرستان در استان از آبی به زرد تغییر یافت.
دکتر فاطمه نوروزیان عنوان کرد: برپایه آخرین پایش های انجام شده، الان سه شهرستان بندرعباس، بستک و قشم با عنایت به افزایش شمار مبتلایان کرونا و افراد بستری در وضعیت زرد قرار دارند و مابقی شهرستان های هرمزگان آبی هستند.
وی افزود: بر طبق رنگ بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و فقط سطح شغلی چهار در این شرایط تعطیل می باشد و قوانین وضعیت آبی و زرد شبیه هم است.
نوروزیان خاطرنشان کرد: در هفته گذشته موارد رجوع سرپایی مبتلایان کرونایی در مقایسه با هفته قبل تر ۱۵ درصد، موارد قرنطینه خانگی ۱۶ درصد، بستری در بیمارستان ها ۲۰ درصد و بستری در بخش مراقبتهای ویژه ۱۳ درصد افزایش داشته است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اشاره کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر در شهرستان بندرلنگه به سبب مبتلا شدن به کرونا جان خویش را از دست داد و شمار فوتی های این ویروس در استان به ۹۹۵ نفر رسید.
به گفته نوروزیان هم اکنون ۱۲۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۳۵ نفر در بخش مراقبتهای ویژه بستری بوده و حال پنج نفر وخیم گزارش شده است.
وی اظهار داشت: الان در وضعیت بسیار ناپایدار و شکننده ای قرار داریم و اگر به دنبال بهبود وضعیت و جلوگیری از اوج باردیگر کرونا در استان هستیم باید پروتکلهای بهداشتی را با دقت و حساسیت بیشتری رعایت نماییم.
خبر خوب دیگر اینکه رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام نمود: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر مبتلا شدن به کرونا در کرمانشاه ثبت نشده است و امروز مجموع جانباختگان بر اثر مبتلا شدن به این ویروس بدون تغییر باقی ماند.
«مهدی محمدی» از بستری شدن ۴۸ نفر در شبانه روز گذشته با علائم ویروس کرونا اطلاع داد و اضافه کرد: الان ۱۴۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان کرمانشاه بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته چهار بیمار بستری و ۵۶ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.
محمدی اظهار داشت: برپایه اعلام وزارت بهداشت شهرستان های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب و سنقر و کلیایی الان در وضعیت آبی و شهرستان های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، کنگاور و هرسین در وضعیت زرد قرار دارند.
همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با افزوده شدن ۱۸ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۷ هزار و ۲۰۰ نفر رسید.
دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم اینک ۸۵بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان های سیستان و بلوچستان بستری هستند. همینطور ۲۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته با افزوده شدن ۲فوتی کرونا شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۵۲نفر رسیده است.
از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: علاوه بر چهار شهرستان همدان، اسدآباد، فامنین و بهار، شهرستان ملایر هم در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد هستند.
دکتر رشید حیدری مقدم عنوان کرد: مجموع موارد مثبت بستری از آغاز همه گیری ویروس کرونا تابحال در استان همدان به ۱۰ هزار و ۱۴۹ نفر و موارد سرپایی به ۱۷ هزار و ۵۰۴ نفر رسیده است.
وی افزود: چهار بیمار بالای ۶۰ سال که سه تن از آنها دارای بیماری زمینه ای بودند روز گذشته بر اثر مبتلا شدن به کرونا جان باختند و شمار متوفیان کرونا در این استان تا روز گذشته به یک هزار و ۴۷۳ نفر رسید.
همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی اعلام نمود: ۱۴ شهرستان استان از نظر انتشار کرونا در وضعیت آبی و بقیه در وضعیت زرد قرار دارند.
علیار راستگو با تکیه بر اینکه نباید این وضعیت آبی کرونایی باعث عادی انگاری در میان شهروندان شود، اظهار نمود: با عنایت به شکننده بودن شرایط بیماری، باید از هر گونه اجتماعات غیرضروری خوددداری کرد و فاصله اجتماعی رعایت و استفاده از ماسک جدی گرفته شود.
وی با قدردانی از زحمات و تلاشهای شبانه روزی مدافعان سلامت و دستگاههای مسئول در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: افزایش میانگین رهگیری اطرافیان بیمار کرونایی از حدود ۴ به ۷ نفر در استان هم موفقیت خوبی است که به همت تلاشگران بهداشت و درمان و همکاری اثربخش مجموعه سپاه و بسیج حاصل شده است.
خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: طبق آخرین وضعیت لرستان شهرستان های زرد لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله هستند.
همچنین بر مبنای اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

گزارش استانی ایرنا با مبحث کرونا
قصه پرغصه کرونا و تعطیلی یکساله استخرهای قزوین

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: تابحال یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر در کشور به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۸۸۹ نفر رسیده است.
سیما سادات لاری روز شنبه با بیان آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۱ بهمن ۱۳۹۹) بر مبنای معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۰۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلان اینکه تابحال یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۸۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، اظهار داشت که ۳۹۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تابحال ۹ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به صورتی که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بیماری کووید ۱۹ بر مبنای آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تابحال حدود ۱۰۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیشتر از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خویش را از دست داده اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیشتر از ایران بوده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از راه دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی همچون علایم بیماری کووید ۱۹ است. بیشتر از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس هم گرفتار بیماری خفیف می شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که باعث افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان ایجاد کرده است.

About Author