۹۹ سال جنبش درونی موسیقی در قرن گذشته

فست فود باز: آهنگساز کشورمان معتقد است: سال ۹۹ در قرن گذشته موسیقی به سمت پویایی و جنبش درونی حرکت کرده و توانست از ظرفیت های متفاوتی برای عرضه آثارش در عرصه جدیدی بنام فضای مجازی بهره ببرد و اتفاق بی سابقه ای در حوزه موسیقی در این قرن رقم بخورد.
پیروز ارجمند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با تشریح مسائل مختلف پیرامون موسیقی ایران و در سال کرونایی گذشته، اظهار داشت: طی یک قرن گذشته، اولین سالی بود که موسیقی به سمت پویایی و جنبش درونی حرکت کرد و توانست از ظرفیت های متفاوتی برای عرضه آثارش در عرصه جدیدی بنام فضای مجازی بهره ببرد. تعطیلی سالن های کنسرت به معنای تعطیلی آهنگسازی، نوازندگی و پویایی موسیقی دانان خصوصاً موسیقی دانان سنتی و آهنگسازان ایرانی نبود.
سال تبادلات بین المللی هنرمندان
مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: سال ۹۹ اولین سالی بود که خیلی از مراودات و تبادلات هنرمندان موسیقی ایران با هنرمندان موسیقی جهان شکل گرفت و خیلی از آثار به صورت مشترک تولید و اولین گام برای فراگیری ارتباطات بین المللی موسیقی دانان ایرانی با موسیقی دانان جهانی بوجود آمد که این اتفاق تنها به دست پدیده ای بنام کرونا و عصر کرونا می توانست رقم بخورد.
ارجمند اظهار داشت: موسیقی، هنری خلاق و تأملی است و در صورتیکه این فضای آرامش و آسایش برای خلق وجود نداشته باشد، موسیقی روبه فنا و نابودی می رود و این دوره توانست یک مسیر جدیدی برای پویایی موسیقی و موسیقی دانان و تفکری بیشتر و عمیق تر برای خلق آثار ایجاد نماید.

این هنرمند عرصه موسیقی افزود: هرچند نشر موسیقی از شکل کاغذی به شکل دیجیتال انتقال پیدا کرد، اما توانست سطح وسیع تری از مخاطبان را پوشش دهد و در عرضه آثار موسیقی به شکل وسیع در مدیای جدید، موسیقی توانست گامی بسیار بزرگ بردارد بگونه ای که برخی از آثار در این سال هر روز ده ها میلیون بار دیده و شنیده شد.
هنرمندان موسیقی نخستین حامیان کادر درمان
ارجمند اظهار داشت: همدلی و همراهی موسیقی با کادر درمان و خدمات کرونا، در سال ۱۳۹۹ شکل گرفت. موسیقی از نخستین هنرهایی بود که توانست در خدمت کادر درمان قرار بگیرد و به توصیف و قدرشناسی از خدمات آنان بپردازد.
وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ شاهد جهش و تحولات شگفتی در عرصه صدا و صدابرداری و خروج از فضای بسته استودیویی بودیم. بگونه ای که خیلی از آثار به صورت همزمان در استودیوهای مختلف و حتی در منازل هنرمندان ضبط و میکس و مستر شد.
به گفته وی، این تحول در کنار اجراهایی که به صورت آنلاین برگزار شد، نوید یک بازار جدید و یک تحول در فناوری های صدابرداری و تکنولوژی صدابرداری ایجاد کرد.
مدیر کل سایق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: باآنکه بازار کنسرت ها کساد بود و کنسرتی با حضور مخاطبان برگزار نشد، اما عرضه موسیقی در فضای مجازی و کنسرتهای آنلاین توانست طیف وسیع تری از مردم را زیر پوشش کنسرت ها قرار دهد.
ارجمند اضافه کرد: هرچند اجرای کنسرت و تماشای آن به صورت زنده از مزیت ها و حال و هوایی برخوردار می باشد که در کنسرتهای آنلاین مشاهده نمی گردد، اما شروع مناسبی برای تحولات برگزاری کنسرتهای آنلاین به حساب می آید.

منبع: