مصرف هفته ای ۴ عدد تخم مرغ سبب افزایش چربی خون نمی گردد

به گزارش فست فود باز دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران اظهار داشت: مصرف هفته ای چهار عدد تخم مرغ در وعده های غذایی افراد، به غیر از برخی موارد خاص به سفارش پزشک، هیچ خطری در زمینه افزایش چربی خون ندارد.
کمیسیون جهانی تخم مرغ، دومین جمعه اکتبر هر سال را بعنوان روز جهانی تخم مرغ اعلام نموده تا در مورد خواص و خصوصیت های این خوراکی پرارزش در جهان و توسط نهادهای ذیربط مراسم و برنامه هایی در جهت ارتقای دانش عمومی برگزار گردد.
این سازمان دلایلی همچون در دسترس بودن، ارزان بودن، ارزش غذایی و بخصوص پروتئینی بالا، قابلیت مصرف در هر ساعت از شبانه روز، مواد تشکیل دهنده منحصر به فرد موجود در ترکیب آن برای سلامت انسان و خصوصا رشد و نمو کودکان را همچون علل انتخاب روزی با این عنوان ذکر کرده است.
به همین مناسب خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی روز شنبه گفت و گویی صورت داد. وی با نگاهی اجمالی به خاصیت های این خوراکی محبوب اظهار داشت: یکی از نگرانی های شایع در میان مردم که سبب احتیاط در مصرف تخم مرغ می شود، بالا رفتن کلسترول خون است. هرچند زرده تخم مرغ حاوی مقادیری کلسترول است اما این مقدار تفاوت چندانی با میزان کلسترول در سایر منابع نظیر گوشت و لبنیات ندارد و با عنایت به میزان نیازی که بدن به کلسترول دارد، هر فرد احتیاج زیادی به مصرف تخم مرغ دارد.
هاشمی، یکی از مهم ترین خصوصیت های تخم مرغ را وجود پروتئین در آن اعلام نمود و اظهار داشت: این پروتئین شامل تمام اسیدآمینه های ضروری برای بدن انسان است و با عنایت به قابلیت های بالای جذب آن نسبت به سایر منابع پروتئینی نظیر لبنیات و گوشت ها، غنی تر به نظر می آید.
این متخصص بهداشت عمومی اظهار داشت: عمده این پروتئین در قسمت سفیده آن قرار دارد اما برخلاف باور عمومی، زرده تخم مرغ هم از وجود این ماده حیاتی بی بهره نیست.
هاشمی اضافه کرد: علاوه بر آن، زرده تخم مرغ سرشار از چربی های غیراشباع و امگا ۳ است که برای سلامت قلب مفید بوده و از طرفی منبعی غنی برای انرژی به حساب می آید.
وی بیان داشت: همینطور مواد مغذی نظیر ریبوفلاوین، ویتامین های D و B۱۲، کولین و سلنیم از دیگر ترکیبات موجود در این قسمت هستند که به ارزش غذایی آن اضافه می کنند.
هاشمی بیان داشت: مصرف تخم مرغ در کنار منابع فقیر از پروتئین نظیر نان، برنج یا ترکیب آن در تهیه کوکو با سیب زمینی باعث فرآوری یک غذای کامل از نظر انرژی و مواد مغذی برای افراد می شود.
دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران اضافه کرد: مانند هر غذای دیگری، مصرف تخم مرغ آب پز شده از لحاظ سلامتی بر نوع سرخ شده آن (نیمرو) ارجحیت دارد.
وی افزود: تخم مرغ با عنایت به خواص تغذیه ای که دارد، جزو خوراکی های سفارش شده در ورزشکاران و هم کودکان، نوجوانان درحال رشد به شمار می آید.
هاشمی ضمن اشاره به این که تخم مرغ یکی از خوردنی هایی است که از دیرباز در سبد غذایی انسان حضور داشت، اظهار داشت: ارزش غذایی تخم مرغ سبب شده تا در علم تغذیه مدرن هم بر مصرف آن تاکید شود.

منبع: