در گفت وگو با فست فود باز تشریح شد فاکتورهای سنجش سلامت نوآموزان در سال تحصیلی جدید

فست فود باز: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، نوع خدمات مراکز بهداشتی درمانی در حوزه سنجش سلامت نوآموزان را تشریح نمود و اظهار داشت: بطور کلی دسترسی به اطلاعات سلامت دانش آموز در بدو ورود به مدرسه، طی طولانی مدت امکان ایجاد مداخلات به هنگام را تسهیل می کند.
دکتر محمدرضا صائینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شروع به کار پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان و دانش آموزان، درباره اقدامات وزارت بهداشت دراین زمینه، اظهار داشت: انجام هماهنگی در سطوح محیطی و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی بمنظور برقراری نظم و ایجاد هماهنگی با متناظر آموزش و پرورش استانها و شهرستان ها در جهت نوبت دهی منظم به والدین برای مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، اطلاع رسانی عمومی بوسیله وسایل ارتباط جمعی، بروزرسانی بسته خدمت در رابطه با این گروه سنی در مراکز خدمات جامع سلامت، هماهنگی در جهت بهره مندی از خدمات مراقبین سلامت در روزهای اجرای برنامه سنجش از اقدامات وزارت بهداشت دراین زمینه است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجش سلامت نوآموزان در میانه ایام کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است یا خیر؟، بیان کرد: در مراکز جامع سلامت در آن ایام سنجش در مدت زمان طولانی تری انجام شد و بمنظور پیش گیری از تجمعات در مراکز، نوبت دهی ها به شکلی بود تا والدین و دانش آموزان با رعایت فاصله فیزیکی و تعداد کمتری مراجعه کنند. از طرفی در پایگاه های سنجش نیز تعداد پذیرش کمتر و افزایش زمان پایگاه و رعایت پروتکلهای بهداشتی برقرار بود و بدین سان چرخه ارائه خدمات متوقف نشد.
ایشان سپس اشاره کرد: در روزهای شیوع بالای ویروس کرونا ناگزیر بودیم خدمات در مراکز جامع سلامت را اولویت بندی نماییم و بعضی خدمات بصورت غیرحضوری انجام می شد. خدماتی که باید حضوری انجام می شد نیز با رعایت فاصله فیزیکی و نوبت بندی انجام شد ولی در پایگاه های سنجش کلیه خدمات، حضوری انجام شد.
او با اشاره به این که امسال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت، درباره پارامترهایی که برای سنجش سلامت درنظر گرفته می شود، بیان کرد: در پایگاه های سنجش سلامت آمادگی تحصیلی، سلامت بینایی، سلامت شنوایی، مراقبت های بهداشتی شامل پوست، مو، قد، وزن، نمایه توده بدنی، حرکتی، دهان و دندان، قلب و عروق مورد بررسی قرار می گیرد. در مراکز جامع خدمات سلامت نیز خدمات شامل بررسی بیماریهای تنفسی، کم خونی و معاینات پزشک عمومی انجام می شود.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که درباب متقاضیان جهش تحصیلی آیا سنجش خاصی از کودکان گرفته می شود یا خیر، اشاره کرد: در آموزش و پرورش ملاک اولیه برمبنای مصوبات دفتر آموزش دبستانی وزارت است و در مرحله دوم ارزیابی هوشی و روانی برمبنای مشاهدات بالینی انجام می شود.
وی در خاتمه بیان کرد: بطور کلی دسترسی به اطلاعات سلامت دانش آموز در بدو ورود به مدرسه طی طولانی مدت امکان ایجاد مداخلات به هنگام را تسهیل می کند. یکی از اهداف تبادل داده ها امکان ایجاد مداخله برای تشخیص بموقع اختلال یا بیماری احتمالی است.

منبع: