فست فود باز: به گزارش فست فود باز، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در ایران ۲۱.۴ درصد مبتلایان سرطان سینه زیر ۴۰ سال دارند درحالی که در دنیا این عدد حدود چهار درصد است بدین سبب این مساله نیازمند توجه است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر محمد اسماعیل اکبری در افتتاحیه شانزدهمین کنگره بین المللی سرطان پستان ضمن اشاره به ادامه برگزاری این کنگره به مدت ۱۶ سال اظهار داشت: مطالب ارائه شده در این کنگره از نظر علمی به روزترین مطالب علمی است.
وی کسب رتبه اول توسط این مرکز در میان مراکز تحقیقاتی دانشگاه و رتبه چهارم کشوری را موجب افتخار این مرکز دانست.
اکبری همین طور به انتشار چهار تحقیق بسیار منحصر به فرد درباب سرطان پستان امسال توسط این مرکز اشاره نمود.
سرطان پستان، شایع ترین سرطان کشور وی ضمن اشاره به بررسی های انجام شده در ضمن ۳۰ سال قبل اظهار داشت: بالاترین میزان سرطان در کشور در هر دو جنس زن و مرد سرطان پستان است. این سرطان با شیوع ۱۲ درصدی بالاترین میزان شیوع سرطان را دارد که ۲۶ درصد سرطان زنان را تشکیل می دهد.
بگفته اکبری سرطان پستان ششمین علت مرگ ناشی از سرطان در هر دو جنس مرد و زن است و در ایران دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است.
سالانه کمتر از ۳۰ درصد مبتلایان سرطان پستان فوت می شوند وی مدیریت درمان بیماری سرطان در کشور را مطلوب و نزدیک به استاندارد جهانی دانست و تصریح کرد: کمتر از ۳۰ درصد از بیماران مبتلا در هر سال فوت می کنند.
اکبری ضمن اشاره به نتایج تحقیقی درباب بقای ۱۰ ساله بیماران مبتلا به این نوع سرطان در ایران، این مورد را افتخارآمیز برشمرد و ضمن اشاره به نتایج این تحقیق و مقایسه آن با ۲۰ سال پیش در ایران اظهار داشت: بقای پنج ساله در کشور ۸۰ درصد و بقای ۱۰ ساله نیز ۷۰ درصد شده است که بسیار وضعیت خوبی است.
وی تصریح کرد: در ایران ۲۱.۴ درصد مبتلایان سرطان پستان زیر ۴۰ سال دارند درحالی که در دنیا حدود چهار درصد است و این مورد نیازمند توجه است.
اکبری ضمن اشاره به درمان خوب سرطان پستان در ایران به ویژه در بیماران جوان که مشکل تر است، اظهار داشت: برای نخستین بار بقای ۱۵ ساله بیماران را در کشور گزارش کردیم که در ارتباط با بررسی بیش از ۶۰۰۰ بیمار در ضمن ۳۰ سال است و این یک مدال افتخار برای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است.
وی تصریح کرد: افتخار می نماییم که بر طبق بررسی های انجام شده، درمان بیماران در زیر ۴۰ ساله نیز به خوبی صورت گرفته است. وضعیت درمانی بسیار خوبی نسبت به دنیا داریم و از بسیاری کشورهای اروپایی بهتر هستیم، گرچه مرحله بندی بیماری در کشور ما با دنیا متفاوت است.
بگفته اکبری تقریباً ۲۴ درصد از بیماران در کشورهای اروپایی در مرحله صفر و یک بیماری هستند، در حالیکه در کشور ما ۳۷ درصد فقط در ارتباط با مرحله سه بیماری هستند ازاین رو با عنایت به این شرایط این میزان بقا افتخارآمیز است. بر طبق این گزارش در مرحله یک هیچ بیماری فوت نمی کند و در مرحله دو نیز ۹۴ درصد بقا داریم و در مرحله سه هم ۹۰ درصد بقا داریم که این آمار از بسیاری کشورهای غربی بهتر است.
وی ادامه داد: یکی از افتخارات مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه این است که حدود ۱۵ سال پیش برای نخستین بار اعلام کردیم افرادی که سینه آنها حفظ می شود، بقای بهتری دارند و این مورد را دنبال کردیم. حدود پنج سال پیش این مورد را اثبات کردیم که در مقالات و کنگره های بزرگ جهانی ارائه شد. این مورد موجب می شود که برنامه ریزی برای درمان تحت تاثیر قرار گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به مطالعات صورت گرفته، نتایج موثر در درمان مبتلایان به این سرطان را در کشور افتخارآمیز دانست.
وی ضمن اشاره به مرگ زودرس در سرطان پستان اظهار داشت: علیرغم این که سرطان پستان آمار بالایی دارد اما مرگ زودرس کمی دارد. اگر نگاه جامعی به آن صورت گیرد و به مسائل اجتماعی آن توجه گردد، بدون شک وضعیت بهتری خواهیم داشت.
ثبت داده سرطان پستان در کشور، اطلاع رسانی داده ها بصورت بین المللی، همکاری استانهای مختلف برای ثبت دیتا از دیگر مواردی بود که اکبری در سخنان خود به آن اشاره نمود.
وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: مایه افتخار است که در ۳۰ سال قبل توسط این مرکز جراحی های متفاوتی در سرطان ها به ویژه سرطان های پستان و با روشهای فنی نوینی انجام شده که در این کنگره مطرح خواهد شد.
در ادامه نیز دکتر علیرضا زالی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- در افتتاحیه این کنگره ضمن اشاره به نقش پیشتازی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه، دستاوردهای چشم گیر آن در ابعاد علمی، دانشی و مهارتی و اجتماعی را قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: این مرکز در کنار توجه به مسایل عمیق همه گیرشناسی از روش های نوین تشخیصی و مداخلات نوین درمانی نیز بهره برده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توجه به کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان، طراحی پروتکلهای با ارزش در حد ملی و فراملی، ورود به عرصه های نوین درمان های سرطان پستان را همچون دستاوردهای مهم و باارزش این نگاه به حوزه سرطان خصوصاً سرطان پستان عنوان نمود.
از هر ۸ زن ایرانی احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد زالی میزان شیوع سرطان پستان در زنان ایرانی را تقریباً پنج برابر سرطان کلورکتال برشمرد و خاطرنشان کرد که از هر هشت بانوی ایرانی احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد.
وی ضمن اشاره به عوامل خطر بروز سرطان پستان تصریح کرد: بخش زیادی از این عوامل با سبک زندگی افراد در هم تنیده است اما خیلی از سرطان ها قابل پیشگیری می باشند که سرطان پستان در زمره این سرطان ها قرار دارد ازاین رو با تغییر سبک زندگی زنان ایرانی می توان از بروز این سرطان پیشگیری کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چاقی، استفاده غیرعلمی و نابجا از درمان های جایگزین هورمونی، بی توجهی به حاملگی بهنگام، ازدواج دیرهنگام، تغذیه نامناسب، کم تحرکی، مصرف غیرمنطقی استروژن و مصرف دخانیات را همچون عوامل خطرعنوان کرد.
زالی ضمن اشاره به اهمیت تشخیص زودرس در سرطان پستان تصریح کرد: خیلی از روش های تشخیصی در حوزه سرطان ابتدا در سرطان پستان مورد استفاده قرار گرفتند سپس به سایر سرطان ها تسری یافتند.
بگفته وی بحث های مولکولار، ژنتیک، تغییرات اپی ژنتیک، بایومارکرها، تغییرات عمیق ژنتیکی، نسخه برداری ژنتیکی برای نخستین بار به شکل جدی در حوزه سرطان پستان مورد توجه قرار گرفتند و امروزه گنجینه عمیقی از دانش و مهارت در زمینه تشخیص سرطان پستان موجود است که می تواند در سایر سرطان ها نیز استفاده گردد.
وی ضمن بیان تعدادی از این تکنیک ها، RNA های غیرکد کننده را یکی از جدید ترین بحث ها عنوان نمود که در تشخیص زودرس سرطان ها خیلی مهم است و در سلول پایداری بیشتری دارند و مارکر (نشانگر زیستی) جذابی برای تشخیص و ارزیابی و بقای بیماری هستند.
زالی خاطرنشان کرد که هیچ قسمتی از سرطان شناسی در جهان در حوزه بایومارکرها به اندازه سرطان پستان غنی نیست و تعداد زیادی از بایومارکرها وجود دارند که در تشخیص، بقا و پیش آگهی مبتلایان به سرطان پستان موثر هستند.
بگفته وی با استفاده از ابزارهای نوین ژنتیکی می توان ابتلای فرد به این بیماری را در آینده پیش بینی نمود، همانطور که برخی افراد مشهور و سلبریتی درجهان با عنایت به این مورد مبادرت به درمان های جراحی پروفیلاکسی کردند.
زالی اپی ژنتیک را نیز در سرطان پستان بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد که با بارقه های جدید شناختی که نسبت به بیماری ها ایجاد می کند، امکان دارد دانش سنتی ما درباب درمان بیماری ها را تغییر دهد.
وی ضمن اشاره به روش های درمانی نوین از پذیرش دو طرح ارائه شده دانشگاه در عرصه ملی در حوزه سرطان اطلاع داد که شامل غربالگری کولورکتال در کشور و اگزوزوم تراپی می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تکیه بر استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان، ارزیابی های پروگنوستیک(پیش آگهی) و… در حوزه سرطان اظهار داشت: اساس و پایه استفاده از هوش مصنوعی داشتن داده و اطلاعات عمیق و فراوان است که این مرکز غنی از اطلاعات است و شرط اصلی و ضروری برای ورود به حوزه هوش مصنوعی را داراست.
زالی تصریح کرد: مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه مثل همیشه می تواند پیشتاز باشد و در حوزه هوش مصنوعی و استفاده از یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق برای تشخیص و درمان سرطان وارد شود.
وی یکی از بخش های استراتژیک درمان سرطان و توفیق در افزایش بقای پنج ساله و ۱۰ ساله بیماران را پروسیجرهای سایتوریداکشن برشمرد و خاطرنشان کرد: این مرکز با روشهای فنی نوین جراحی در این حوزه نیز پیشتاز است و در حوزه رادیوتراپی نیز مدالیته های (تجهیزات یا روشی که جهت تصویرگیری از بدن یا درمان آن استفاده می شود) موثر درمانی خوبی در این مرکز فراهم گشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نخستین حرکت ها در حوزه تارگت تراپی در دنیا از سرطان پستان شروع شده است، تصریح کرد: استفاده از ایمونوتراپی، لنفوسیت های مهاجم نفوذی و… جایگاه جدیدی را در درمان های نوین سرطان پستان دارند.
زالی تصریح کرد: امروز سرطان بعنوان یک ماموریت ملی به دانشگاه ما سپرده شده است و فرصت خوبی است که در این حوزه و در تدوین گایدلاین های ملی قدمهای بلندتری را برداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه در حدی از توان علمی و دانشی و مهارتی و ‌بایگانی تحقیقاتی قرار دارد که می تواند یک گایدلاین ملی متناسب با ظرفیت های اقلیمی و بومی ایرانی را طراحی کند تا بعد از تایید در کشور استفاده گردد.
وی ضمن اشاره به دشواری تشخیص و درمان سرطان پستان در زنان جوان تصریح کرد: نیازمند یک نظام غربالگری مبتنی بر نیازهای ملی در حوزه سرطان پستان هستیم ازاین رو نیازمند طراحی یک گایدلاین تشخیصی و درمانی نو و یک گایدلاین نوین بهنگام در حوزه غربالگری سرطان پستان با آخرین یافته های جهانی در این مرکز هستیم.
زالی در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد این کنگره سرفصلی برای مداخلات نوین باشد.
دکتر حمیدرضا میرزایی – دبیر کنگره – نیز در این مراسم ضمن بیان توضیحاتی به تبیین برنامه های این کنگره سه روزه پرداخت و اظهار داشت: در این سه روزدر قالب سخنرانی های علمی و کارگاه ها و پنل های تخصصی تازه ترین یافته های درمانی و تشخیصی درباب سرطان پستان ارائه می شود.
وی خاطرنشان کرد که جدید ترین یافته های علمی در حوزه های تشخیص و درمان و توانبخشی در مبتلایان به این بیماری در این کنگره ارائه می شود.
میرزایی تصریح کرد: در مورد رادیولوژی، ژنوم، تغییراتی که به دنبال ژن ایجاد می شود، روشهای فنی نوین جراحی با حفظ پوست، تداخلات روشهای درمانی، شیمی درمانی بیماران و… بحث و تبادل نظر صورت می گیرد.
بگفته وی از با اهمیت ترین محورهای مورد بحث در این کنگره می توان به عوامل خطر، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، پیشگیری و غربالگری، تشخیص های جدید و مرحله بندی، درمان های جراحی، جراحی های انکوپلاستی و بازسازی های زیبایی، درمان های بیوالکتریکال و ژن درمانی، رادیوتراپی و درمان های سیستمیک، سلامت روانی، تغذیه و درمان های نوین شامل درمان با پلاسمای سرد اشاره نمود.
بنابراعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این کنگره با حضور متخصصان و دانشمندان داخلی و خارجی چهارشنبه ( ۱۰ اسفند) بصورت مجازی و حضوری شروع شد و تا ۱۲ اسفندماه ادامه دارد.

منبع:

About Author