دل درد شدن بعد از مصرف آب در یزد، طبیعی است!

فست فود باز: مدیر مرکز کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب یزد با تایید افزایش میزان شوری آب شرب یزدی ها نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: ذائقه مردم استان با میزان شوری کنونی آب شرب ناسازگار است و ممکن است منجر به دل درد افراد شود که کاملاً طبیعی و محسوس است.
«ابراهیم علیدوست» در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با تکذیب هر گونه آلودگی میکروبی و شیمیایی در آب شرب مصرفی یزدی ها، شاخص های آب شرب استان را در حد استانداردهای مربوطه دانست.
وی تصریح کرد: آب شرب یزد از نظر استاندارد کاملاً وضعیت مناسبی دارد اما از مطلوبیت و گوارایی خوبی برخوردار نیست که هر دو مقوله ای جدا هستند.
وی در این مورد تصریح کرد: در حالی استاندارد EC آب ۲۳۰۰ است که EC آب شرب یزد هم در همین میزان است و بیش از این استاندارد نیست.
این مسئول با بیان این که شوری آب شرب یزد از ۶۰۰ در سال قبل به ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ افزایش یافته است، اظهار نمود: به این دلیل گوارایی آب شرب امسال که در واقع مبین کیفیت شیمی و فیزیکی آب هم هست، پایین آمده است.
علیدوست با بیان این که اساساً ذائقه یزدی ها که تا سال قبل آب با شوری ۶۰۰ مصرف می کردند، با این میزان شوری ناسازگار است، اضافه کرد: آب شرب مصرفی کنونی می تواند در بعضی افراد منجر به دل درد شود که البته موضوعی کاملاً طبیعی و محسوس است.
وی کدورت مجاز آب شرب را ۵ خواند و اظهار داشت: این رقم در مورد آب مصرفی یزد بین ۰٫۱۵ تا ۰٫۲ است و آب شرب یزد از PH صفر برخوردار می باشد.
مدیر مرکز کنترل کیفیت شرکت آبفای یزد سختی کنونی آب یزد را ۵۰۰ عنوان نمود و اظهار داشت: هر چند این میزان سختی آب، سقف استاندارد سال قبل بوده و الان میزان بالاتری دارد اما
با بیان این که سختی آب انتقالی یزد ۱۱۰ است، اظهار نمود: سختی آب مصرفی در هیچ نقطه ای از یزد بیشتر از ۳۷۰ نیست و این در حالی است حداکثر استاندارد میزان سختی آب شرب در سال قبل ۵۰۰ بوده که البته امسال این سقف افزایش هم یافته است.
علت بدمزگی آب شرب
«حسن سلمانی» مدیر بهداشت محیط استان هم در گفت وگو با ایسنا در مورد وضعیت سلامت آب مصرفی شهروندان عنوان کرد: آب شرب یزدی ها به علت افزایش EC نسبت به قبل بدمزه تر شده ولی ناقل هیچ گونه بیماری عفونی نیست.
وی اضافه کرد: افزایش EC آب به علت اختلاط بیشتر آب منابع داخلی استان با آب انتقالی است چون که آب چاه های استیجاری داخل استان از کیفیت آب مناسبی برخوردار نیستند و همین مبحث نهایتاً منجر به بد مزه شدن آب مصرفی می گردد.
سلامت کامل آب مصرفی
«محمدرضا شریفی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی هم در ارتباط با وضعیت کنونی آب استان یزد به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: امکان مسمومیت و عفونت با استفاده از آب شرب مصرفی وجود ندارد چون که آب شرب از نظر میکروبیولوژی و سختی مرتباً سنجیده می گردد.
این متخصص بیماری های عفونی با بیان این که خوشبختانه آب استان یزد قابل شرب است و سلامت مردم را تهدید نمی کند، اضافه کرد: آب مصرفی شهروندان در نقاط مختلف یزد توسط کارشناسان بهداشت محیط و آب و فاضلاب سنجیده و بررسی می گردد.

About Author