معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: ۹۰ درصد ایرانی ها دو برابر مصرف جهانی نمک مصرف می کنند

فست فود باز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد ایرانی ها دو برابر مصرف جهانی نمک مصرف می کنند، خاطرنشان کرد: ۳۹ درصد ایرانی ها زیر ۵۰ سال، فشار خون دارند که حدود ۱۹ درصد از فشار خون خود بی خبرند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا- دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران با اشاره به اینکه در سال های اخیر با استقبال نیروی انسانی وزارت بهداشت از مقوله پژوهش، شاخص ایران در رتبه بندی های جهانی افزایش یافته است، اظهار نمود: تولیدات پزشکی ۳۰ درصد از تولیدات علمی کشور را به خود مختص کرده است در این زمینه ۳۴۰ نوع دارو به صورت ژنریک در ایران تولید شده است.
وی از طریق اندازی ۷۴ مرکز رشد در دانشگاه های پزشکی کشور اطلاع داد و اضافه کرد: در شش ماه اول سال ۲۰۱۸ ایران در فهرست ۱۵ کشور برتر جهان از نظر تولید علم قرار دارد. در این مقوله ایران از رتبه ۱۰۶ در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۷۵ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیدا کرده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تقسیم بندی دانشگاه های علوم پزشکی بر مبنای توانمندی هایشان را، یکی از برنامه های وزارت بهداشت عنوان نمود و یاد آور شد: در این زمینه باید به اچ اندیکس ۵ ساله دانشگاه ها توجه کرد.
ملک زاده، با اشاره به اینکه در آخرین مطالعه جهانی بار بیماری ها که با همکاری ۱۴۶ کشور دنیا به انجام رسید، سنجش و اندازه گیری چالش های سلامت مد نظر قرار گرفته است اضافه کرد: نتایج این تحقیق که بر مبنای اطلاعات ۱۴۶کشور مختلف دنیا به انجام رسیده، نشان داده است که در ۲۵ سال قبل شاخص های مرگ و میر مادر و کودک در دنیا کاهش یافته و میزان دسترسی به آب آشامیدنی سالم افزایش داشته است. همینطور در خیلی از کشورها دسترسی به خدمات اولیه سلامت بهبود پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: برای تحقق اهداف توسعه پایدار، دستاوردها باید پایدار باشند و حتی در خیلی از موارد باید تسریع شوند. ۳ شاخص درآمد، تحصیلات، و نرخ باروری در پیشرفت سلامت جامعه نقش بسیاری مهمی ایفا می کنند ولی سرمایه گذاری در این حیطه ها به تنهایی کافی نیست.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزایش امید به زندگی را نخستین و مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت عنوان نمود و اظهار داشت: در ایران، امید به زندگی زنان در حال حاصر ۸۳ سال و مردان ۷۵ سال است. همینطور کاهش مرگ و میر کودکان هم یکی شاخص های بهبود یافته در ایران طی سال های اخیر عنوان شده است.
ملک زاده، سکته قلبی، حوادث جاده ای و استروک را از عوامل مرگ زودرس (زیر ۷۵ سال) در ایران دانست و اضافه کرد: اما مهمترین عامل مرگ و ناتوانی در ایران، فشار خون است.
بیشترین هزینه وزارت بهداشت خرج درمان می شود
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه ایران در زمینه سرمایه انسانی، جز ده کشور برتر دنیا است که در سال های اخیر این شاخص رشد چشمگیری داشته است، تصریح کرد: شاخص ایران از متوسط جهان و خاورمیانه بیشتر است و دسترسی مردم به خدمات سلامت افزایش یافته است.
وی، علت ۸۰ درصد بیماری و ناتوانی در ایران را ناشی از بیماری های غیر واگیر ذکر کرد و اضافه کرد: برخورداری از بیمارستان و مراکز درمانی به مفهوم ارتقا سلامت نیست، هم اکنون بیشترین هزینه وزارت بهداشت خرج درمان می گردد این در شرایطی است که دسترسی به ارتقای سلامت، نیازمند توجه به مقوله پیشگیری است.
رشد شاخص های سلامت در ایران، منوط به کنترل فشار خون است
ملک زاده، رشد شاخص های سلامت در ایران را، منوط به کنترل فشار خون دانست و خاطرنشان کرد: ۳۸۰ هزار مرگ در سال ۲۰۱۷ در ایران اتفاق افتاده است که از این تعداد، حدود ۲۲ درصد معادل ۸۵ هزار نفر مربوط به افراد زیر ۵۰ سال بود.
وی افزود: در این راستا ۱۷۷ هزار نفر معادل ۴۷ درصد زیر ۷۰ سال بودند. در این خصوص، فشار خون، مهمترین عامل مرگ و میر در فوت شدگان بود. ازاین رو کنترل بیماری های غیر واگیر همچون فشار خون، قند خون و چاقی باید در دستور کار همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار بگیرد.
۸۰ درصد مرگ های ناشی از فشار خون، قابل پیشگیری است
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد ایرانی ها دو برابر مصرف جهانی نمک مصرف می کنند، افزود: ۳۹ درصد ایرانی ها زیر ۵۰ سال، فشار خون دارند که حدود ۱۹ درصد از فشار خون خود بی خبرند.
وی بیان کرد: ۸۰ درصد مرگ های ناشی از فشار خون، قابل پیشگیری است.
ملک زاده، ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران را ۱۲۰ درصد عنوان نمود و ابراز امیدواری کرد: در این زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید برای دیجیتال کردن خدمات پزشکی، می تواند در مقوله پیشگیری موثر باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مقوله ژن درمانی را هم مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: ژن درمانی می تواند کل پزشکی دنیا را تغییر بدهد و باید به این مقوله توجه گردد. ۶۵ درصد کاربرد ژن درمانی در سرطان درمانی است. بیماری های ژنتیکی، سرطان ها، بیماری های قلبی-عروقی، بیماری های ویروسی، بیماری های نورولوژیک، بیماری های چشمی، ناشنوایی مادرزادی هم همچون بیماری هایی هستند که با ژن درمانی قابل درمان هستند.
وی در انتها از ساخت نخستین مرکز جامع ژن درمانی ایران در تهران اطلاع داد و اضافه کرد: این مرکز توسط خیرین سلامت در تهران ساخته خواهد شد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا؛ همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزات بهداشت، رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اعضای هیئت علمی، اساتید و معاونان تحقیقات ۶۴ دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بامداد امروز در رشت شروع به کار کرد و تا فردا پنج شنبه اول آذرماه ادامه دارد.

About Author