یک کارشناس تغذیه مطرح کرد؛ روغن جامد مصرف نکنید، عوارض استفاده از نمک دریا

به گزارش فست فود باز یک کارشناس تغذیه، اظهار داشت: مصرف روغن های جامد به علت بالا بودن میزان ترانس و اشباع بودن اصلاً سفارش نمی گردد.
به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، سحر اسماعیلی دورانی، با اشاره به شیوع بالای بیماری های غیر واگیر و افزایش میانگین سنی جمعیت در سال های اخیر، تصریح کرد: امروزه به علت تغییر سبک زندگی، در سراسر جهان شاهد افزایش بیماری های غیر واگیر هستیم که این بیماری ها با استفاده از الگوی صحیح سبک زندگی و رعایت اصول تغذیه ای قابل پیشگیری است. کارشناس تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حفظ وزن مناسب را یکی از مواردی برشمرد که می تواند سبب پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های غیر واگیر نظیر چاقی، دیابت، پرفشاری خون و سرطان باشد و اضافه کرد: رعایت اصل تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی شعار کلی تغذیه است و هر فرد با رعایت اصل تعادل و تنوع می تواند به حفظ وزن مناسب بدن خود کمک نماید و بر مبنای شرایط بدنی خود از گروه های غذایی مختلف استفاده نماید. وی با تاکید بر رعایت تعادل در مصرف نمک، روغن، چربی و قندهای ساده تصریح کرد: میانگین مصرف نمک در کشور ما ۲ برابر میزان مطلوب سفارش شده است ازاین رو به تمامی هموطنان تاکید می نماییم میزان نمک مصرفی در رژیم غذایی روزانه خویش را حداکثر تا ۵ گرم (در حد یک قاشق مرباخوری) تقلیل دهند؛ البته این میزان شامل نمک استفاده شده در داخل غذا و دریافتی از سایر مواد خوراکی نظیر نان، پنیر، انواع شوری جات، کنسروها، سوسیس و کالباس و… هم می شود. کارشناس تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه، نمک را یکی از املاح موردنیاز بدن برشمرد که یک فرد سالم (دچار بیماری خاصی نیست) به صورت روزانه برای حفظ تعادل الکترولیت های بدن خود به ۵ گرم نمک نیاز دارد و با اشاره به غنی سازی نمک به وسیله ید در سال های گذشته به کاهش شیوع گواتر در کشور اشاره نمود. سنگ نمک و نمک دریا نخورید این کارشناس تغذیه با اشاره به وجود ناخالصی ها و سموم در نمک غیر تصفیه شده، سنگ نمک و نمک دریا تاکید کرد: ناخالصی های موجود در نمک غیر تصفیه شده سبب کاهش مزه شوری غذا می شود و افراد میزان بیشتری نمک به غذا اضافه می کنند که این امر احتمال مبتلا شدن به پرفشاری خون را زیاد می کند و از جانب دیگر این ناخالصی ها و سموم سبب افزایش بار کلیه هم می شوند و مصرف زیاد نمک علاوه برافزایش فشارخون، پوکی استخوان را هم به دنبال خواهد داشت. ازاین رو اکیداً سفارش می شود که نمک به میزان کم و از نوع تصفیه شده یددار مصرف شود. وی در مورد نحوه صحیح نگهداری نمک یددار اظهار داشت: با عنایت به این که ید ماده ای فرار، حساس به نور و رطوبت است، نمک یددار را باید در ظروف کدر و درب دار نگهداری کرد و در طبخ غذا هم در مرحله پایانی به غذا افزود تا از بین نرود. اسماعیلی بابیان این مطلب که چربی ها بسیار مورد بی مهری قرار گرفتند و آنها را عامل خیلی از بیماری ها می دانند، اضافه کرد: مصرف چربی به اندازه تعادل برای جذب ویتامین های محلول در چربی (نظیر ویتامین های A، D، K، E) موردنیاز است و در صورت عدم مصرف چربی های دریافتی و ضروری این ویتامین ها جذب نمی شوند ازاین رو اگر فردی گرفتار بیماری های قلبی یا دیس لیپیدمی نباشد سفارش می شود ۲۵-۲۰ درصد میزان کالری رژیم غذایی روزانه خویش را از نوع چربی انتخاب نماید که البته نوع و میزان چربی بسیار مهم می باشد. مصرف روغن جامد سفارش نمی شود وی بابیان این مطلب که مصرف روغن های جامد به علت بالا بودن میزان ترانس و اشباع بودن اصلاً سفارش نمی گردد، اظهار داشت: چربی های حیوانی سبب افزایش کلسترول خون می شوند پس سفارش می شود از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون (حاوی آنتی اکسیدان) استفاده گردد که در صورت مصرف متعادل، بسیار مناسب است؛ البته روغن زیتون مقاوم به حرارت نبوده و مناسب سرخ کردن نیست و حداکثر برای تفت دادن و پخت وپز با حرارت های پایین می توان از آن استفاده نمود. اسماعیلی اضافه کرد: سایر روغن های مایع نظیر کلزا، ذرت، کنجد و… هم مناسب هستند. روغن کنجد هم دارای املاح بسیار خوبی است اما نسبت به حرارت بالا مقاومت ندارد و املاح آن سبب می شود میزان کلسترول خون را کاهش پیدا کند و مجدداً تاکید می کنم این روغن ها هم باید به میزان سفارش شده استفاده گردد. این کارشناس تغذیه با ذکر این مطلب که کارخانه های تولیدکننده روغن موظف می باشند میزان اسید چرب ترانس را به زیر ۵ درصد برسانند به خانواده ها سفارش کرد، زمان خرید و انتخاب روغن حتماً به برچسب های روی آن و میزان اسید چرب ترانس و اشباع بودن آن توجه داشته باشند.البته این مورد برای تمامی مواد غذایی باید موردتوجه قرار گیرد. روغن زیتون بکر، املاح و آنتی اکسیدان بیشتری دارند اسماعیلی، روغن کنجد و زیتون را برای پخت وپز و سالاد مناسب دانست و اضافه کرد: روغن زیتون بکر، املاح و آنتی اکسیدان بیشتری دارند البته باید به بهداشتی و استاندارد بودن آن هم توجه داشت. امروزه با عنایت به رواج واحدهای روغن گیری در فروشگاه ها و بازارها، تمایل افراد جهت استفاده از این روغن ها هم افزایش یافته است اما باید توجه داشت روغن ماده بسیار حساسی است که باید در شرایط بهداشتی و استاندارد تولید شود. وی در مورد تهیه روغن کنجد از واحدهای روغن گیری مذکور تاکید کرد: کنجد دانه روغنی است که بسیار سریع در معرض کپک زدگی قرار می گیرد. با عنایت به خریداری آن به صورت فله ای در صورت نگهداری نامناسب امکان دارد آلودگی اولیه داشته باشد. ازاین رو به طورکلی سفارش نمی گردد و بهتر است استاندارد و دارای پروانه ساخت باشد. این کارشناس تغذیه با ذکر این مطلب که میزان چربی مصرفی روزانه ما صرفاً شامل روغن نمی گردد، بلکه چربی موجود در شیر و لبنیات، گوشت ها و… را هم در برمی گیرد تصریح کرد: در برنامه غذایی روزانه حداقل ۳-۲ سهم شیر و لبنیات از نوع کم چرب انتخاب گردد چونکه میزان چربی بالا سبب اختلال در جذب کلسیم لبنیات می شود. باید توجه داشت که مواد لبنی حاوی چربی بالای ۲.۵ درصد، پرچرب محسوب می شوند. ایشان در ادامه سفارش کرد: چربی قابل رؤیت در گوشت و پوست مرغ پیش از طبخ باید جدا شود. با عنایت به این که انواع سس ها (سس سالاد و کچاپ)، سوسیس، کالباس و فست فودها دارای مقادیر بالای نمک و چربی هستند این قبیل مواد را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا کاهش دهید. این کارشناس تغذیه دانشگاه تاکید کرد: روغن هایی که دارای پایه حیوانی حاوی کلسترول بالایی هستند که سبب افزایش کلسترول خون می شوند. ازاین رو باید به میزان مصرف روزانه آنها توجه داشت. تأکید بر استفاده از حبوبات و مغزهای خوراکی در رژیم غذایی روزانه وی اظهار داشت: یکی دیگر از گروه های غذایی حبوبات و مغزهای خوراکی هستند که سفارش می شود روزانه نصف لیوان حبوبات و یک سوم لیوان مغزها را مصرف کنید. مغزها بهتر است خام و بدون نمک باشد. اما با عنایت به این که گردو و مغزها دارای چربی و کالری هستند باید به میزان متعادل مصرف شود. اسماعیلی با تاکید بر محدود کردن غذاهای سرخ کردنی تصریح کرد: مصرف غذاهای سرخ کردنی را باید محدود کرد و در صورت ضرورت هم این نوع غذاها با حرارت کم و حتماً با استفاده از روغن های سرخ کردنی که دارای نقطه دود بالا هستند طبخ شود. او در آخر اظهار داشت: انواع روغن های جامد، مایع، زیتون، کنجد و… دارای کالری یکسانی هستند و همگی به یک میزان سبب افزایش چاقی و اضافه وزن می شوند. با عنایت به این که هر گرم روغن دارای ۹ کالری است، باید میزان روغن مصرفی روزانه خویش را از بهترین نوع آن انتخاب نماییم.