رئیس فرهنگستان علوم پزشکی: ذائقه ایرانیان شور شده است، عوارض مرگبار نمک

فست فود باز: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، اظهار داشت: زمانی که قیمت میوه گران تر از تنقلات پرنمک و پرضرر است، طبیعی است که مردم محصول ارزان تر را انتخاب می کنند.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، علیرضا مرندی، درباب مخاطرات فشارخون بالا و راه اندازی بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار نمود: فشارخون یکی از عوامل خطر ابتلاء به بیماری های غیر واگیر است که در بیشتر موارد، علایم واضحی نداشته و فرد پس از ابتلاء به بیماری های قلبی-عروقی، نارسایی های کلیوی و سکته های مغزی و قلبی، متوجه بیماری پرفشاری خون خود می شود.
وی با تاکید بر لزوم چکاب های دوره ای فشارخون و جدی گرفتن مقوله خود مراقبتی توسط مردم، اشاره کرد: علاوه بر خود مراقبتی، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز باید مبحث کنترل و شناسایی مستمر و بموقع افرادی که به فشارخون مبتلا هستند را جدی بگیرند.
مرندی اظهار نمود: متأسفانه در کشور ما مصرف نمک بالاتر از استاندارد جهانی است و ذائقه ایرانی ها با طعم شوری سازگاری پیدا کرده است، بنابراین، خانواده ها باید در مصرف نمک دقت بیشتری کنند.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، افزود: مراکز تهیه و طبخ غذاها، رستوران ها، صنایع و کارخانجات فرآوری مواد غذایی و نانوایی ها نیز باید در آماده سازی مواد غذایی و پخت نان بازبینی کرده و میزان نمک موجود در مواد غذایی و نان را کاهش دهند، چونکه در این زمینه، خود مراقبتی دیگر نقشی نداشته و مردم هرچه از مصرف بی رویه نمک پرهیز کنند، باز هم با مصرف نان ها، که قوت غالب مردم بوده و مواد غذایی فرآوری شده پرنمک، گرفتار اضافه دریافت نمک خواهند شد. امکان دارد، کاهش نمک نان و مواد غذایی یک دفعه امکان پذیر نباشد، اما می توان به روش تدریجی و پلکانی نمک به کار رفته در نان ها و مواد غذایی را کم کرد تا ذائقه مردم کم کم عادت کند. دولت و وزارت بهداشت باید این مساله را بعنوان یک لزوم اعلام نموده و مرتب سلامت مواد غذایی و نان ها را مورد پایش قرار دهند.

وی اضافه کرد: مصرف بی رویه نمک و بیشتر از استاندارد جهانی، مردم را به کام مرگ یا ابتلاء به بیماری های مزمن غیر واگیر سوق می دهد. درمان بیماری های غیر واگیر، سالانه هزینه های درمانی بسیار زیادی را بر مردم و کشور تحمیل می کند.

مرندی اشاره کرد: علاوه بر نان و غذا، تنقلاتی مانند چیپس و پفک، نیز حاوی مقادیر بسیار زیاد نمک هستند، اینگونه محصولات نباید تبلیغ شوند، اما صدا و سیما برای تأمین اعتبارات مالی، این محصولات را تبلیغ می کند، پس حوزه سلامت برای تأمین سلامت مردم، باید دستگاه های دیگر همچون صدا و سیما را با خود همراه کند و چنانچه قراراست، اینگونه محصولات تبلیغ شوند، باید بر کیفیت آنها بازبینی شده و نمک و قند اضافی محصولات کاهش پیدا کند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی بسیج ملی کنترل فشارخون را اقدامی مؤثر در جهت درمان بموقع افراد مبتلا به فشارخون دانست و اظهار داشت: درست است که راه اندازی بسیج ملی کنترل فشارخون برای شناسایی افرادی که گرفتار فشارخون بالا هستند، اقدام مؤثری است، اما پیش از آن، کاهش نمک، قند و چربی مصرفی مردم (مستقیم و غیرمستقیم) باید در رأس تمام برنامه های وزارت بهداشت و سایر دستگاه های ذی ربط قرار گیرد. چونکه نمک و قند و چربی موجود در محصولات غذایی، بیشترین منبع دریافت نمک، قند و چربی اضافی بدن است.
وی با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی و افزایش سواد سلامت مردم، بیان کرد: فرهنگ سلامت باید در جامعه مستولی شود. ابلاغ بخشنامه و راه اندازی کمپین بسیار عالی است، اما در زمینه افزایش سلامت مردم باید اقدامات زیربنایی انجام داده و آگاهی مردم را افزایش دهیم، درعین حال، این امکان را به وجود آوریم که مردم برای خرید و مصرف محصولات غذایی سالم، حق انتخاب داشته باشند و مثلاً زمانیکه به فروشگاه بازگشت می کنند، محصول سالم و کم نمک در دسترس شأن باشد. زمانیکه امکان ورزش کردن و انتخاب و تهیه غذای سالم وجود نداشته باشد، مردم چگونه می توانند این نیازها را برآورده کنند؟ پس باید سواد سلامت مردم را افزایش داده و امکان انتخاب صحیح را به آنها بدهیم. زمانیکه قیمت میوه گران تر از تنقلات پرنمک و پرضرر است، طبیعی است که مردم محصول ارزان تر را انتخاب می کنند. بنابراین، علاوه بر دسترسی به محصولات غذایی سالم، لازم است که قیمت محصولات سالم تر، ارزان تر شود. درست است که مردم با سطح درآمد بالا و متوسط قادر به تهیه نیازهای غذایی سالم تر هستند، اما مردم فقیر و محروم نمی توانند این نیاز را فراهم آورند. بنابراین، لزوم دارد که بر تأمین سلامت این قشر از جامعه تمرکز بیشتری داشته باشیم، آنها بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری های غیر واگیر هستند.
مرندی عنوان کرد: وزارت بهداشت که مسئول تأمین سلامت جامعه و اعتلای فرهنگ سلامت است، بدون مشارکت های بین بخشی و همکاری سایر دستگاه ها همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری و وزارت ورزش و جوانان، به اهداف خود، صددرصد دست پیدا نمی نماید.

منبع:

About Author