توسط محققان دانشگاه تبریز صورت گرفت تولید ترکیب گیاهی مقابل سرطان های مقاوم به دارو

فست فود باز: پژوهشگران دانشگاه تبریز برای نخستین بار ترکیب گیاهی NanoCur را با پتانسیل دارویی مقابل سرطان های مقاوم به دارو تولید کردند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر اسماعیل بابائی، مجری طرح و عضو هیات علمی گروه ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در این خصوص اظهار داشت: فرمولاسیون نانویی ترکیب گیاهی کورکومین مستخرج از گیاه زردچوبه در چارچوب ترکیب قوی و بالقوه ضدسرطان در دانشگاه تبریز تولید شده و مقابل تومورهای بدخیم و مقاوم به داروی سرطان های سینه، تخمدان و معده مورد آزمایش قرار گرفت.
وی ادامه داد: قسمتی از نتایج به دست آمده که با حمایت بنیاد سرطان تهران و نیز دانشگاه سالزبورگ اتریش انجام شده، در مجله معتبر Phytomedicine آمریکا به چاپ رسیده است و نشان از کشته شدن مدلول دار سلول های پیشرفته سرطانی بود.
این محقق دانشگاه تبریز تصریح کرد: این ترکیب، شکل تقویت شده مکمل دارویی تجاری سازی شده قبلی ما به نام CurcuDen است که به سبب تخریب پذیری زیستی نانوذره بکار گرفته شده، اثرات جانبی منفی را روی سلول ها اعمال نمی کند.
دکتر بابائی با تاکید بر اینکه ترکیبات گیاهی به سبب ساختار کمپلکس شیمیایی خود از اهمیت ویژه ای در هدف قرار دادن سلول های توموری دارا هستند، ولی با عنایت به عدم حلالیت بیشتر آنها در محیط های آبی مثل محیط بدن انسان، بخش عمده این ترکیبات در صورت مصرف توسط فرد جذب بدن نشده و اثر دارویی خودرا اعمال نمی کنند، افزود: در همین راستا، تلاش های اخیر دانشمندان در جهت تولید شکل قابل جذب آنها خصوصاً استفاده از نانوذرات بعنوان حامل دارو معطوف شده است.
بگفته وی از طرف دیگر، هزینه سرسام آور تهیه داروهای وارداتی برای درمان سرطان، اثرات غیراختصاصی این داروها روی اندام های مختلف بدن و نیز عدم پاسخ به درمان از مشکلاتی است که سبب شده تا تهیه فرمولاسیون های بهبودیافته داروها با بستر گیاهی از اولویت های وزارت بهداشت برای تولید داروهای بهتر بومی و به طبع آن ارزآوری برای کشور باشد.
عضو هیات علمی گروه ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به روند اجرای این طرح اظهار داشت: در این پروژه که به منظور طراحی و تولید ترکیب دارویی ضد سرطان نانوکورکومین انجام می شود، برای نخستین بار از ترکیبات جمینی سورفاکتانت بعنوان حامل کورکومین استفاده شد که به طرز چشم گیری میزان جذب سلولی و اثر ضد سرطانی آنرا روی انواع سلول های سرطانی خصوصاً سلول های مقاوم به دارو بهبود بخشید.
این پژوهشگر همین طور با تاکید بر اینکه فرمولاسیون های مختلف و وارداتی کورکومین در بازار وجود دارند که در چارچوب دارو مورد استفاده قرار می گیرند، تصریح کرد: با انجام فاز دوم تحقیق که در چارچوب دو رساله دکتری تعریف شده است و جنبه های مختلف دارویی ترکیب روی حیوانات مدل سرطانی ارزیابی می شود، درصدد تولید این ترکیب باارزش نانویی در کشور هستیم تا ضمن ارزآوری، وابستگی وارداتی را نیز حذف نماییم.
برمبنای اعلام وزارت علوم، انتشار بیشتر از ۴۰ مقاله و ارائه بیشتر از ۳۰ مقاله در کنفرانس های بین المللی، برنده جایزه بیوتکنولوژی کشور در سال ۱۳۹۴برای فرمولاسیون مکمل دارویی CurcuDen، برگزیده المپیاد کشوری زیست شناسی، کسب رتبه یک آزمون دکتری تخصصی ژنتیک، مدیر بخش زیست فناوری آزمایشگاه مرکزی و عضو کمیته علمی انجمن ژنتیک ایران ازجمله سوابق علمی و اجرایی دکتر اسماعیل بابائی، دانشیار ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز و مجری این طرح است.

منبع:

About Author