رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی هشدار داد: قاچاقچیان به دنبال افزایش قاچاق سیگار به ایران هستند

به گزارش فست فود باز رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی، بالا بودن عوارض و مالیات و پایین بودن ریسک کشف و ضبط محصولات دخانی را، همچون علل افزایش قاچاق سیگار عنوان نمود و اظهار داشت: به تازگی آگاه شدیم که تولیدکنندگان محصولات قاچاق و تقلبی در یکی از کشورهای همسایه که در قاچاق کالاهای دخانی به ایران هم بسیار فعال می باشند، به یک شرکت سازنده ماشین آلات سیگار، سفارش ساخت ۴۰ دستگاه ماشین آلات را داده اند.
محمدرضا تاجدار در گفتگو با ایسنا، از افزایش کالای دخانی قاچاق و تقلبی در بازار اطلاع داد و اظهار نمود که بررسی بازار نشان داده است که در حوزه مبارزه با کالای دخانی قاچاق فعالیت خاصی صورت نمی گیرد.
وی علت افزایش قاچاق را، بالا بودن عوارض و مالیات های محصولات دخانی عنوان و اظهار نمود: به تازگی هم لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که مالیات محصولات دخانی را نسبت به سایر کالاها بالا می برد و افزایش سالیانه هم در آن پیشبینی شده است، که این تصمیم هزینه های تولید و توزیع محصولات قانونی را هم افزایش خواهد داد.
به قول رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی، با عنایت به اینکه کالای قاچاق، حقوق دولتی پرداخت نمی کند و کنترلی روی آن نیست، به قیمت پایین تر از محصولات مجاز به فروش می رسد، ازاین رو تا زمانی که اختلاف قیمت و صرفه اقتصادی وجود دارد، قاچاق محصولات دخانی هم ادامه خواهد داشت.
تاجدار پایین بودن ریسک کشف و ضبط محصولات دخانی را از دیگر علل افزایش قاچاق عنوان نمود و اظهار داشت: به تازگی با خبر شدیم که تولیدکنندگان محصولات قاچاق و تقلبی در یکی از کشورهای همسایه که در قاچاق کالاهای دخانی به ایران هم بسیار فعال می باشند، به یک شرکت سازنده ماشین آلات سیگار سفارش ساخت ۴۰ دستگاه ماشین آلات را داده اند.
به قول وی، مطلبی که به آن اشاره شد، نشان داده است که قاچاقچیان تصمیمات اقتصادی و تحرکات کشور را در زمینه مبارزه با قاچاق رصد می کنند و با سوء استفاده از نقاط ضعف سیاست ها و قوانین، درصدد توسعه و افزایش تولید خود هستند، چونکه برآورد آنها این است که بازار ایران در آینده نزدیک محصولات قاچاق بیشتری را طلب خواهد نمود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، درباره موضوع تأثیر افزایش مالیات، بر کاهش مصرف و افزایش قاچاق محصولات دخانی؛ همیشه اختلاف نظرهایی وجود داشته است. مسؤلان ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران معتقدند که افزایش مالیات محصولات دخانی و در نتیجه افزایش قیمت آنها، منجر به کاهش مصرف می شود؛ اما دست اندرکاران تولید محصولات دخانی می گویند که افزایش قیمت تنها سبب افزایش قاچاق می شود و برای کاهش مصرف اقدامات فرهنگی لازم است.

About Author