رییس مرکز تحقیقات دارویی علوم پزشکی تهران خبر داد همکاری در تولید داروهای پایین آورنده فشارخون

به گزارش فست فود باز رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران از همکاری در تولید کدئین فسفات، لتروزول، مرفین سولفات، نالوکسان، نیفه دیپین بعنوان داروی پایین آورنده فشار خون اطلاع داد.
دکتر محمد عبداللهی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص نتایج حاصل شده از پژوهش های این مرکز اظهار نمود: پژوهش های انجام شده در پژوهشکده علوم دارویی به سبب دارا بودن اعتبار کافی در مجلات معتبر بین المللی انتشار یافته اند و منجر به گسترش دانش بنیادی در حوزه علوم دارویی شده است.
وی اظهار داشت: پژوهشکده علوم دارویی تلاش های مختلفی در جهت کاربردی کردن پژوهش ها و انجام خدمت مورد نیاز صنعت و تکمیل پروسه تولید محصول انجام داده است که شامل برگزاری تست های لازم جهت بررسی اثربخشی و سلامت ترکیبات سلامت محور نیز هست. همین طور نقش مهمی در پیشبرد پژوهش های کاربردی در معرفی مولکول های جدید و تجاری سازی فرآورده های دارویی داشته است که می توان به همکاری در تولید کدئین فسفات، لتروزول، مرفین سولفات، نالوکسان، نیفه دیپین بعنوان داروی پایین آورنده فشار خون، سلکوکسیب بعنوان داروی بازدارنده انتخابی COX-۲، شربت گیاهی Zataria multiflora بعنوان ضد سرفه، Deferasirox، Tinibs and Finibs، Bosentan، .Fingolimod، Nitisinone و تعدادی دیگر اشاره نمود.

پژوهش بدون مشتری نمی خواهیم
عبداللهی در ادامه با اشاره به اینکه پژوهشگران نباید تنها به تولید مقاله اکتفا کنند، بلکه باید حلال مشکلات مردم و جامعه باشند، اظهار داشت: نمی خواهیم پژوهشی صورت گیرد که مشتری بیرون از دانشگاه نداشته باشد یا به درد جامعه و مردم و صنعت خودمان نخورد. ما می خواهیم به مرحله ای برسیم که علم تولیدی ما قابل درک برای عموم مردم و تامین کننده نیازهای آنها باشد.
وی اظهار داشت: پژوهشکده علاوه بر تحقیقات دارویی در زمینه آموزشی نیز تلاش های بسیاری انجام داده است و از نخستین مراکز برگزارکننده دوره های دکترای تخصصی و پسا دکترا و پذیرش دانشجویان داخل و خارجی بوده است و به عنوان الگویی خوب در دانشگاه از آن یاد می شود. تا کنون بیشتر از ۲۰ دانش آموخته این دوره ها در موسسات علمی داخل و خارج از کشور در موقعیت های خوب علمی مشغول به کار هستند.
رئیس مرکز تحقیقات دارویی اضافه کرد: این مرکز به طور مداوم با تشکیل دوره های کوتاه مدت و کارگاه های آموزشی حرفه ای به آموزش متخصصین در حوزه های مختلف علوم دارویی پرداخته است. توجه جدی به تجاری سازی ایده ها و تاسیس هسته های فن آور و سپس شرکت های دانش بنیان هم همچون فعالیت های جدی این پژوهشکده است که به منظور پشتیبانی از کاربردی سازی پژوهش ها انجام شده است.
ایشان سپس درباب تحریم ها متذکر شد: کمبود بودجه موثر است؛ اما برای رسیدن به اهداف بلند پژوهشکده، تحریم ها را محدود کننده نمی دانیم برای اینکه نیروهای ویژه و ماهری داریم که با شرایط خودرا وفق داده و آماده خدمت هستند، همین طور تعمیر وسایل موجود و تجهیز آزمایشگاه ها با دستگاه های ساخت ایران از افتخارات ما است. خوشبختانه همکاران خوبی در پژوهشکده داریم که حتی در شرایط محدودیت های مالی، مبادرت به اهدا از منابع شخصی می کنند و ما را در پروسه حفظ آمادگی آزمایشگاه ها هم یاری کرده اند.
عبداللهی درانتها با اشاره به اینکه تابحال فعالیتهای پژوهشی اعضای این مرکز تحقیقاتی منجر به کسب رتبه های برتر در چندین دوره ارزشیابی مراکز تحقیقاتی و جشنواره رازی شده است، اضافه کرد: فعالیت های پژوهشکده علوم دارویی در چارچوب پژوهش های کاربردی مورد نیاز صنعت و جامعه و رفع مشکلات آنها همیشه مورد توجه بوده است. در همین ارتباط در سومین جشنواره فناوری سلامت (آبان ماه ۹۶) به عنوان برگزیده در جذب منابع مالی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد تقدیر قرار گرفتیم.

About Author