در بیست وپنجمین جشنواره تحقیقاتی رازی عنوان شد سهم ۰ و سه دهم درصدی علم از GDP

به گزارش فست فود باز معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این که ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۵ جهان را در تولید علم و انتشار مقاله داشته است، اظهار داشت: در بهترین حالت سهم علم از GDP رقمی معادل ۰٫۳ درصد است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، بیست وپنجمین جشنواره تحقیقاتی رازی بامداد امروز (دوشنبه، ۲۳ دی) در سالن همایش های رازی برگزار شده و با قیام و خواندن فاتحه حاضران برای ادای احترام به جانباختگان حوادث چند روز اخیر کشور و شهادت سردار سلیمانی شروع شد.
دکتر رضا ملک زاده در این جشنواره اظهار داشت: وزارت بهداشت بیشتر از ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی دارد. ۲۷ درصد مقالات داغ ایران در حوزه علوم پزشکی است و ایران ۳۰ درصد کل مقالات خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود مختص کرده است.
به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بودجه تحقیقات سلامت ۰.۰۰۳ درصد بودجه کل کشور در لایحه بودجه ۱۳۹۹ است.
وی اضافه کرد: ایران ۶۲۱۸۲ مقاله و مستند علمی در سال ۲۰۱۹ در پایگاه علمی scopus منتشر نموده است.
وی با اشاره به جایگاه شانزدهمی ایران بر طبق تعداد استنادات در کل علوم در سال ۲۰۱۸ اظهار داشت: ایران در سال ۲۰۱۸ جایگاه شانزدهم را بر طبق تعداد مقالات علوم پزشکی بالینی در جهان کسب کرده است.
ملک زاده اضافه کرد: بودجه تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت ۲.۱ درصد از کل بودجه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در لایحه بودجه ۱۳۹۹ است و بودجه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز کمتر از ۳ درصد از بودجه کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.
معاون تحقیقاتی وزارت بهداشت با بیان این که ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۵ در زمینه نوآوری بر طبق داده های global innovation index
۴۵ رتبه ارتقا داشته، اضافه کرد: رتبه ایران در سال ۲۰۱۵ در زمینه نوآوری ۱۰۶ بوده و در سال ۲۰۱۹ به جایگاه ۶۱ رسیده است. سهم دانشگاه های علوم پزشکی از فروش محصولات دانش بنیان ۲۵ درصد کل فروش شرکت های دانش بنیان است.
ملک زاده افزود: در دو دولت تدبیر و امید با تاسیس ۱۱۲۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت، گردش مالی حدود ۲۰۰۰میلیارد تومان در سال حمایت شده است. بمنظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت های دانش بنیانِ مستقر در دانشگاه های علوم پزشکی به انجام رسیده است و ۸۹ مرکز رشد در دانشگاه های علوم پزشکی تاسیس شده است به عبارتی هر دانشگاه حداقل یک مرکز رشد.
وی در ادامه درباره عملکرد موسسه نیماد اظهار داشت: از خرداد ۹۴ تا دی ۹۸ موسسه نیماد از ۶۷۷۷ پژوهشگر ایرانی حمایت کرده است. در ۵۴۰ طرح مصوب طی هشت فراخوان، ۳۰۵۹ محقق از ایران با ۹۷ محقق غیر ایرانی یا ایرانی غیر مقیم همکاری داشته اند. علاوه بر آن، در ۱۲۱۱ گرنت پژوهشگر فرهیخته طی هشت فراخوان ۳۷۱۸ محقق از ایران با ۲۲ محقق غیرایرانی یا ایرانی غیرمقیم همکاری کرده اند.
ملک زاده افزود: موسسه نیماد در چهار سال اخیر درمجموع ۵۴۰ طرح مصوب داشته که از میان آنها ۳۴۵ طرح گرنت اصلی، ۱۳۲ گرنت پژوهشگر جوان، ۲۸ گرنت مقاله برتر، ۱۹ گرنت با اعتبار محدود و ۱۶ گرنت بین المللی بوده اند.
وی با بیان این که ۳۵۴ پژوهشگر ایرانی در فهرست پژوهشگران یک درصد برتر جهان هستند، اظهار داشت: در این لیست، رشته مهندسی ۱۵۳ پژوهشگر دارد و پژوهشگران علوم پزشکی ۹۰ نفر هستند.
ملک زاده اظهار نمود: ایران در سال ۲۰۱۹ حدود۵۵۶۷۹ استناد از مقالات خود در بانک اطلاعاتی scopus کسب کرده است و در سال ۲۰۱۹ تابحال رتبه ۱۴ جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استنادات به مقالات به دست آورده است.
وی درانتها درباره بیست و پنجمین جشنواره رازی اظهار داشت: در این جشنواره ۱۲ فرد حقیقی و ۱۸ فرد حقوقی برگزیده شده اند.

منبع:

About Author