انجمن تغذیه ایران مطرح کرد اخطار نسبت به مکمل فروشی و تجویز رژیم های نامتعارف در باشگاه های ورزشی

به گزارش فست فود باز نایب رئیس انجمن تغذیه ایران ضمن اخطار نسبت به تصمیم برخی ارگان های ورزشی در خصوص برگزاری دوره های تخصصی تغذیه ورزشی و صدور مدرک رژیم درمانی برای افراد فاقد صلاحیت، اظهار داشت: سازمان های صادرکننده این مدارک و مجوزهای نامعتبر در قبال اعطای مدارک به افراد فاقد صلاحیت در سطح باشگاه ها و دخالت های غیراصولی آنان در امور پزشکی و سلامت جامعه مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.
دکتر مجیدحسن قمی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مقوله سلامت همواره درکنار ورزش خودنمایی می کند، اظهار داشت: ورزشکاران همواره به دنبال سلامتی و بهبود وضعیت جسمی و روحی روانی خود هستند و طبق قوانین موجود، وظیفه خطیر صیانت از حقوق ورزشکاران در این حیطه بر عهده وزارت ورزش و واحدهای تحت پوشش آن است و تبعا این نهادها نباید نسبت به وضعیت سلامتی ورزشکاران بی تفاوت باشند.

هشدار نسبت به مکمل فروشی و عرضه رژیم های نامتعارف در باشگاه ها
وی افزود: به نظر می آید مبحث خدمات قابل عرضه در باشگاه ها باید به دقت و با حضور همه ذینفعان و متولیان مرتبط ساماندهی گردد، چونکه مکمل فروشی، عرضه رژیم های نامتعارف و غیراصولی، نسخه نویسی و تجویز دارو، استفاده از دستگاه های لاغری، خدمات ماساژ، فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی امور شایعی شده اند که نمی توان به بهانه عدم وجود نیروی انسانی کافی و نبود سیستم های نظارتی کارآمد از آن گذشت.
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا لزوم حضور روانشناس ورزشی، متخصص تغذیه، متخصص تربیت بدنی و فیزیوتراپ در کنار تیم های ورزشی ثابت شده است، عنوان کرد: اگر قرار باشد بدون توجه به قوانین، حدود اختیارات و شرح وظایف، هر یک از این افراد در امور دیگران دخالت کنند، مطمئنا ملغمه ای ایجاد می شود که هیچ فرد و ارگانی در این میان پاسخگو نیست.
نایب رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه دخالت افراد فاقد مدارک و دارای پروانه فعالیت مرتبط، در امور پزشکی جرم محسوب شده و در دادسرای جرایم پزشکی قابل پیگیری می باشد، اظهار داشت: بنابراین باید به صورت قانونی و با قاطعیت با متخلفان برخورد شود.
وی افزود: مشابه این قوانین و مقررات در سیستم های پزشکی هم موجود است. بر همین مبنا یک متخصص قلب باآنکه در بیس اولیه پزشکی با بقیه مشترک است و حتی در یک رشته تخصص دارد، ولی مطمئنا در حیطه متخصصان مغز و اعصاب، پوست و یا سایر تخصص ها دخالت نمی کند و اصلا چرایی برگزاری درمانگاه ها و کلینیک های تخصصی استفاده از خدمات متفاوت در چارچوب یک مجموعه منسجم است و این تخصص ها و گروه های فعال مانند چرخ دنده های یک ساعت کار می کنند.

تخلف ارگان های ورزشی برای بکارگیری افراد غیرمتخصص در حیطه پزشکی
نایب رئیس انجمن تغذیه ایران با انتقاد از تخلف بعضی از ارگان های ورزشی و باشگاه ها در خصوص بکارگیری افراد غیرمتخصص در حیطه پزشکی، عنوان کرد: متاسفانه از زمانی که دانشگاه های علمی کاربردی بدون هیچ گزینش منطقی مبادرت به پذیرش دانشجو در برخی از رشته ها کردند، مشکلات زیادی به بار آمد که این معضلات تا جایی پیش رفت که معاون محترم وزیر بهداشت نامه ای برای پیشگیری از دخالت این فارغ التحصیلان در امور درمانی به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی ارسال کرد.
وی افزود: از سویی برخی ارگان های ورزشی هم با آنکه می دانند تخصص گرایی و شایسته سالاری باید سر لوحه همه امور باشد، مبادرت به برگزاری کارگاه های آموزشی تحت عناوین مختلف “دوره آموزشی مربی تغذیه ورزشی”، “مدیریت وزن و رژیم نویسی غذایی” و یا دوره های تخصصی “تغذیه ورزشی” کرده اند و طی آن با ارائه آموزش های چند ساعته و یک روزه به افرادی که اصلا با سیستم های پزشکی، فیزیولوژی، پاتولوژی، پاتوبیولوژی و غیره آشنایی ندارند و هیچ واحد درسی راجع به تغذیه ورزشی و اصول تغذیه نگذرانده اند، مجوز فعالیت در حیطه رژیم درمانی در باشگاه های ورزشی اعطا می کنند که بسی جای تعجب است.

فعالیت فارغ التحصیلان تربیت بدنی در حوزه درمان ورزشی مجاز نیست
قمی در ادامه با اشاره به نامه سال ۹۵ دکتر آقاجانی – معاون درمان وقت وزرات بهداشت در این رابطه، اظهار نمود: بر طبق این نامه فعالیت فارغ التحصیلان تربیت بدنی در حوزه درمان با استفاده از عناوینی مانند ورزش درمانی، تغذیه ورزشی، طب سالمندی و مشاوره ورزشی، کلینیک حرکات اصلاحی و… و. مجاز نیست.

ضرورت برخورد با مکمل فروشی و تجویز رژیم های نامتعارف در باشگاه ها
این متخصص تغذیه با اشاره به فعالیت حدود ۱۵ هزار باشگاه ورزشی ثبت شده در کشور، خاطرنشان کرد: تمامی این باشگاه ها نیازمند بکارگیری افرادی در ارتباط با مسایل تغذیه ای، فیزیوتراپی و روحی و روانی ورزشکاران خود هستند که خیلی از آنها هم از افراد متخصص استفاده می نمایند، ولی این مساله به معنای بی توجهی به تبعات بکارگیری افراد غیرمتخصص و دارای مدارک غیرمرتبط با هر یک از تخصص های مورد ضرورت همچون تغذیه در بخش رژیم درمانی نیست؛ چون که یکی از مواردی که لازم است حتما ساماندهی گردد، بحث مکمل فروشی و تجویز رژیم های نامتعارف و غیرمنطقی در خیلی از باشگاه هاست که باید آحاد مردم هم در این خصوص آگاهی های لازم را کسب کنند و تا حد امکان از خرید و مصرف داروها و مکل هایی که بدون هیچ تاییدیه ای در بعضی باشگاه ها به فروش می رسند اجتناب کنند.
وی با اخطار نسبت به این مورد عنوان کرد: این مساله تنها به تغذیه محدود نمی گردد. دخالت افراد غیرمتخصص در امور فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی و راهنمایی ها و دخالت ها توسط افراد بدون صلاحیت در این عرصه هم امکان دارد مشکل زا و خطر آفرین باشد.
نایب رئیس انجمن تغذیه ایران با تاکید بر اینکه با عنایت به قوانین وزارت بهداشت دخالت در امور پزشکی توسط افراد غیرمتخصص، جرم به حساب می آید، اظهار نمود: بنده در عجبم که فدراسیون پزشکی ورزشی با وجود عقد تفاهم نامه با انجمن تغذیه ایران، چرا از متخصصین تغذیه مرتبط برای حضور در باشگاه ها استفاده نمی کند و چرا دوره ها و کارگاه های آموزشی تغذیه و رژیم درمانی ورزشی را بدون مشورت با انجمن های علمی و صنفی در رابطه با تغذیه برگزار می نماید. سوال اصلی من این است که چرا وزارت ورزش و جوانان نسبت به دخالت افراد غیرمتخصص در امور پزشکی ورزشی حساس نیست و با برگزارکنندگان این دوره های غیرمجاز برخورد نمی کند؟

با وجود مکاتبه و هشدار، با متخلفین برخورد نمی شود
قمی با اشاره به اینکه این دوره ها برای آموزش افراد غیرمتخصص و فاقد مدرک تحصیلی مرتبط برای بار چندم است که از جانب کمیته ملی المپیک در حال برگزاری است، عنوان کرد: دفعه قبل هم مکاتبات مختلفی در ارتباط با برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی تغذیه برای افراد فاقد مدرک دانشگاهی علوم تغذیه، با تمام سطوح از وزیر ورزش تا رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی انجام شد، ولی واکنش و اقدامی جدی و درخور برای پیشگیری از برگزاری این دوره ها صورت نگرفت و متاسفانه این دوره ها باردیگر در حال برگزاری است.
وی تصریح کرد: وظیفه و مسئولیت انجمن تغذیه ایران بعنوان یکی از متولیان سلامت جامعه و رصدکننده تخلفات در حوزه تغذیه، پیگیری، مذاکره و مکاتبه با ارگان های ذیربط و صدور و انتشار پیام های اخطار دهنده برای آگاه سازی عموم جامعه نسبت به تبعات منفی برگزاری این دوره هاست که هم در بار اول و هم این دفعه انجام شد، ولی متاسفانه شاهد هیچ واکنشی از جانب ارگان های ورزشی نبودیم.

آموزش اصول تغذیه و رژیم درمانی در کارگاه های چند روزه امکانپذیر نیست
وی با اشاره به اینکه آموزش اصول تغذیه ورزشی به مربیان در یک دوره یک روزه و یا چند روزه امکان پذیر نیست، اظهار داشت: دانشجویان تغذیه در مقطع کارشناسی با گذراندن بیشتر از ۱۳۸ واحد درسی و در خلال چهار سال و سپس شرکت در دوره های کارآموزی و رزیدنتی بر همه جنبه های تغذیه ای رجوع کنندگان سر پایی و بستری اشراف پیدا می کنند و در مقاطع ارشد و دکترا هم به این مباحث عمق بیشتری می دهند. حال چگونه می توان در عرض چند ساعت و یا در خلال یک روز معجزه کرد و اصول تغذیه رژیم درمانی را به افراد فاقد مدرک مرتبط آموزش داد.

آسیب جدی به ورزشکاران در صورت عدم ساماندهی و نظارت بر باشگاه ها
وی با اشاره به اینکه ورزشکاران جزو نخبگان جامعه هستند که سرمایه و زمان خویش را وقف ورزش می کنند، اظهار داشت: ورزشکاران و خانواده ها موفقیت و سلامت خویش را به باشگاه ها و مربیان ورزشی می سپارند. ازاین رو آزمون و خطا در این جایگاه جایز نیست؛ چونکه با کوچک ترین بی دقتی صدمه جدی جبران ناپذیر جسمی، روحی و مادی به شخص و خانواده وی وارد می شود.

توزیع و تجویز مکمل ها در باشگاه های ورزشی مجاز نیست
قمی در ادامه چالش بعدی را بازار نابسامان تولید و توزیع مکمل های ورزشی عنوان نمود و اظهار داشت: اغلب مکمل های موجود در بازار غیرمجاز بوده و همینطور توزیع و تجویز آنها در باشگاه های ورزشی مجاز نیست که همین مساله آثار سوء و خطرناکی بر سلامت افراد و ورزشکاران بر جای می گذارد.
نایب رئیس انجمن تغذیه ایران تصریح کرد: اقدامات غیرکارشناسی و غیرمنطبق با قوانین و آئین نامه های موجود و سپردن کار به افراد فاقد صلاحیت و غیرعلمی، علاوه بر ایجاد بارحقوقی برای افراد، سبب تشویش اذهان عمومی هم می شود.
وی اظهار داشت: سازمان های صادرکننده این مدارک و مجوزهای نامعتبر در قبال اعطای مدارک به افراد فاقد صلاحیت در سطح باشگاه ها و دخالت های غیراصولی آنان در امور پزشکی و سلامت جامعه مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.
وی با اشاره به مکاتبات پیشین صورت گرفته بین انجمن تغذیه و فدراسیون پزشکی ورزشی و انعقاد تفاهمنامه، اظهار نمود: بر مبنای مفاد این تفاهم نامه فدراسیون می تواند اسامی باشگاه های ورزشی خود در سراسر کشور را برای جذب متخصصین تغذیه به انجمن تغذیه معرفی نماید. ازاین رو عملکرد فعلی فدراسیون برای برگزاری دوره های آموزشی تغذیه و رژیم ورزشی و صدور مدرک برای افراد فاقد صلاحیت لازم و همینطور عدم رغبت برای جذب متخصصین و دانش آموختگان علوم تغذیه در باشگاه ها و تیم های ورزشی قابل توجیه نیست.
قمی با اشاره به جذب روانشناس، فیزیوتراپ و متخصص تغذیه در اغلب باشگاه ها و تیم های ورزشی دنیا با هدف ارتقای عملکرد ورزشکاران، خاطرنشان کرد: در ۱۵ هزار باشگاه ثبت شده ما حتی ۱۰۰۰ متخصص و دانش آموخته علوم تغذیه هم جذب نشده، این در حالیست که بارها طی مکاتبات از وزارت ورزش خواسته شده که از متخصصان و فارغ التحصیلان تغذیه استفاده کنند.

بکارگیری غیرقانونی دستگاه های لاغری در باشگاه های ورزشی
این متخصص تغذیه در خاتمه همینطور با انتقاد از بکارگیری غیرقانونی دستگاه های لاغری در خیلی از باشگاه های ورزشی کشور، عنوان کرد: بکارگیری این دستگاه ها نیازمند رعایت اصول و اندیکاسیون های و کنترا اندیکاسیون های خاصی است و افراد غیرمتخصص، صلاحیت و اجازه کار با این دستگاه ها را ندارند. با این وجود متاسفانه همانگونه که نظارت صحیحی بر فعالیت آرایشگاه ها جهت استفاده غیرمجاز از خدمات زیبایی و پوست وجود ندارد، در باشگاه های ورزشی هم نظارت دقیقی بر فعالیت غیرقانونی مربیان فاقد مدرک مرتبط در حوزه استفاده از دستگاه های لاغری و یا تجویز مکمل های ورزشی وجود ندارد.

About Author