مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت: HIV را از انزوا خارج نماییم

فست فود باز: مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز از مجامع بین المللی و جوامع مدنی خواست تا در امتداد یکپارچه سازی خدمات اچ آی وی در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه در سراسر جهان، گام بردارند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در پیام دکتر احمد المنظری آمده است: «از هنگامی که اولین نمودهای اچ آی وی نزدیک به ۴۰ سال پیش گزارش شدند، تلاش های بسیاری در سطح جهانی، منطقه ای و کشوری برای مبارزه با اپیدمی اچ آی وی شده است. در این مدت شواهد علمی فراوانی درباره مداخلات موثر فراهم گشته است که در پیش گیری از عفونت، مراقبت و درمان افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند و مهار گسترش ویروس توان ما را می افزاید.

در همین راستا، رهبران جهان قول داده اند تا به هدف ۳/۳ توسعه پایدار برای اختتام دادن به ایدز تا سال ۲۰۳۰ میلادی در چارچوب یک تلاش گروهی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار دست یابیم. آنها همین طور اهداف میان راهی سه گانه ۹۰-۹۰-۹۰ را وضع کرده اند: این که مطمئن شویم تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۹۰ درصد از کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند ابتلایشان تشخیص داده شده، ۹۰ درصد اینها درمان دارویی دریافت می کنند و در ۹۰ درصد گروه اخیر ویروس سرکوب شده است.

روز جهانی ایدز امسال درست قبل از قرار ۲۰۲۰ فرا رسیده است. بدین سبب فرصت مناسبی است تا هم دستاوردها و هم کمبودهای خودرا در پیشگیری درمان و مراقبت اجرایی بررسی نماییم و بسنجیم.

افسوس که در منطقه مدیترانه شرقی شاهد گسترش فزاینده اپیدمی هستیم، در صورتیکه از سال ۲۰۱۵ تعداد مبتلایان جدید در جهان رو به کاهش داشته در منطقه ما مبتلایان جدید اچ آی وی ۳۲ درصد مرگ و میر در رابطه با ایدز، ۶۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است.

در انجام آزمایش برای رسیدن به اولین هدف ۹۰ درصدی برای تشخیص مبتلایان به اچ آی وی شکاف بزرگ در منطقه دیده می شود در سال ۲۰۱۸ از بین ۴۰۰۰۰۰ نفری که تخمین شده با اچ آی وی زندگی می کنند، تنها ۱۲۷ هزار نفر است از وضعیت خود خبر داشتند در واقع ۲۷۳ هزار نفر هنوز بی خبرند. اگر خطر سرایت ناآگاهانه ویروس به دیگران را در نظر بگیریم، این دغدغه های بزرگی است، افزون براین، ۷۹ درصد کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، داروهای ضد ویروسی لازم برای نجات جان شان را دریافت نمی کنند.

مهم ترین عامل این بحران درمانی، کمبود خدمات مشاوره و آزمایش است که هنوز خدمات کنونی مشاوره و آزمایش به جمعیت کلی در معرض خطر بیشتر سرایت اچ آی وی، یعنی کسانی که مواد تزریق می کنند، کارگران جنسی، افراد تراجنسیتی و زندانیان نرسیده است.

در ضمن جمعیت های کلیدی که بیشتر تحت تأثیر اپیدمی ایدز قرار گرفتند اغلب از عفونت های همزمان نیز رنج می برند، بیماری هایی با راه سرایت مشابه مانند هپاتیت ویروسی بی و سی و عفونت های آمیزشی و یا عفونت هایی مانند سل که در رابطه با شرایط زندگی این جمعیت ها است. افزون بر این، هرکس دیگری که با اچ آی وی زندگی می کند، اغلب نیازهایی در حوزه سلامت دارند که فراتر از لطمه پذیری و مبتلاشدن به اچ آی وی است.

ما برای پشتیبانی از کشورها در حرکت به سمت پوشش همگانی سلامت و اطمینان از فراموش نشدن هیچ کس، گام های بلندی برداشته ایم. پوشش همگانی سلامت به معنای آن است که هر کسی به درمان و مراقبت موثر و ایمن بدون تحمل دشواری مالی دسترسی دارند. مداخلات ما برای اختتام دادن به اپیدمی ایدز باید در این چارچوب دیده شود.

خدمات مربوط به اچ آی وی باید کاملا در نظام خدمات بهداشتی اولیه هر کشوری ادغام شده باشد، بدین ترتیب می توان کوشش برای رسیدن خدمت به هر انسان را افزون کرد، از اتلاف فرصت برای تشخیص کسانی که از بیماری خود آگاه نیستند پرهیز کرد، آنها را به درمان و مراقبت لازم پیوند داد و انگ و تبعیض پیرامون افراد گرفتار اچ آی وی را کاهش داد. ادغام خدمات به معنای آن است که نظام سلامت بجای آن که فقط بر عفونت اچ آی وی آنها تمرکز کند، می تواند به نیازهای سلامت هر کسی به شکلی منسجم و جامع پاسخ دهد.

هنگام آن است که پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت اچ آی وی را از انزوا خارج نماییم، کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند و آنهایی که بیشتر در معرض خطر هستند، حق دارند تا مانند دیگران از یک نظام خدمات رسانی و مراقبت سلامت جامع، یکپارچه و بسادگی در دسترس برخوردار باشند. در امتداد چشم انداز سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی که «سلامت برای همه، همه برای سلامت» است، من، همه همکاران خود، کشورهای عضو، شرکای ملی، بین المللی و جامعه مدنی را برای حرکت به سمت خدمت رسانی یکپارچه برای اچ آی وی در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه فرا می خوانم.»

منبع:

About Author