مسؤلان کرمان: حلقه مبارزه با کرونا سست نشود

به گزارش فست فود باز وضعیت باثبات ویروس کرونا طی سه ماه گذشته در استان کرمان نشان از رعایت دستورالمل های بهداشتی توسط مردم و تلاشهای کادر پزشکی و درمان دارد، هر چند افزایش مبتلایان در ایام ابتدایی سال جدید نشان داده است این ویروس هنوز در نزدیکی افراد است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا، تجربه یکسال گذشته رفتار ویروس کرونا نشان داده است که شدت انتشار این ویروس و مبتلایان به آن، با سطح رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رابطه مستقیمی دارد و نمی توان به خیال کاهش بیماری پروتکلهای بهداشتی را فراموش کرد و حلقه مبارزه با کرونا را سست کرد.
مسئولان و کارشناسان بهداشت و پزشکی هم اکنون تا فراگیر شدن تزریق واکس کرونا، ادامه سبک زندگی و رفتار اجتماعی که از اسفند ۹۸ در جامعه برای در امان ماندن و مقابله با این ویروس نحس را بهترین روش برای شهروندان می دانند.
وضعیت فعلی مناطق و شهرهای استان کرمان در بحث رنگ بندی کرونایی به ۲ دسته زرد و آبی تقسیم می شود که نشان از روند حدودا ثابت تعداد مبتلایان و افراد فوت شده بر اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا را دارد که امیدی برای کنترل بیماری تا فراهم شدن تزریق گسترده واکسن به حساب می آید.
شیوع هر چند اندک تعداد افراد تست مثبت و بستری شدگان در بیمارستان ها طی چند روز اخیر، نگرانی فعلی مسؤلان و کارشناسان از نتایج سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی را به دنبال داشته است و اگر شرایط کنترل نشود احتمال طغیان ویروس جهش یافته و انگلیسی در سرتاسر استان دور از انتظار نیست.
تاکید مسؤلان کرمان بر ممنوعیت تجمعات

نکته ای که نگرانی بحث مدیران و مسؤلان ارشد استان را به دنبال داشته، جشن های نیمه شعبان و فرا رسیدن روز طبیعت است که تجمع عمومی در مراسم ها خطر گسترش ویروس جهش یافته را به دنبال دارد.
استاندار کرمان در نشست ستاد کرونا اظهار داشت: بنا به دستور ستاد ملی کرونا تمام اماکن مذهبی، تاریخی، تفرجگاه ها و آرامستان های این استان در روز طبیعت تعطیل خواهد بود و ممنوعیت تردد دارد.
علی زینی وند تصریح کرد: فرمانداران و دانشگاه های علوم پزشکی توجه داشته باشند اگر روند صعودی افزایش یابد باید همه جانبه کنترل ها اعمال شود و ما خارج از چارچوب ستاد ملی مقابله با کرونا نمی توانیم تصمیم بگیریم اما راهبردهای ستاد ملی کرونا مشخص است و همه ملزم به اجرای آنها هستند.
وی ضمن اشاره به در پیش بودن جشن نیمه شعبان و روز طبیعت خاطرنشان کرد: عید نیمه شعبان و سیزده بدر امکان دارد تجمعات افزایش یابد که با پیشبینی های ستاد ملی کرونا به صورت کلی محدودیت هایی بوجود آمده و همه اماکن مذهبی و تفرجگاه ها در این روز تعطیل می شوند.
استاندار کرمان ضمن اشاره به ممنوعیت برگزاری مراسمات با تجمع در نیمه شعبان اضافه کرد: فراخوان در مراسمات و جشن اعیاد شعبانیه ممنوع می باشد اگر در شهرهای زرد نماز جمعه با رعایت پروتکل ها برگزار گردد مشکلی نیست.
وی اظهار داشت: دید و بازدید اداری ها در جلسات کاری با جلسات مختلفی انجام می شود و دیگر نیازی به دید و بازدید مجزا و همانند سالهای گذشته نیست.
زینی وند ضمن اشاره به ضرورت اهمیت به بهداشت رستوران ها تصریح کرد: در رستوران ها باید پروتکل ها رعایت، نظارت ها بیشتر و با متخلفان برخورد شود.
وی با اشاره به اینکه الان ما در وضعیت خوف و رجا به سر می بریم، خاطرنشان کرد: ویروس جهش یافته به سرعت درحال افزایش است و دید و بازدید و گردش مردم ما را نگران کرده است.
استاندار کرمان تصریح کرد: در حوزه واکسن اخبار مثبتی به ما نرسیده به سبب بد عهدی ها، واکسن ها به ما نمی رسد و تا اطلاع ثانوی به واکسن فراگیر دست نمی یابیم درحالی که ماه رمضان و انتخابات را در پیش داریم و باید فضا را برای این روزها تحت کنترل نگه داریم.
جانشین رئیس ستاد کرونا استان کرمان ضمن اشاره به اشاره به تصمیمات مهم نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: استان کرمان سه هفته از تعطیلات را از آخر سال قبل و شروع سال جدید پشت سر گذاشت و در هفته اول و دوم در ۲۳ شهر استان ۱۲ شهر آبی و ۱۱ شهر زرد داشتیم در حالیکه در هفته سوم این آمار به ۹ شهر آبی و ۱۴ شهر زرد تغیر یافته است.
محمد صادق بصیری اضافه کرد: اگر به آمار کشوری هم نگاهی بیندازیم همین روند را طی کرده به طوریکه در هفته اول ۹ شهر قرمز داشتیم و الان شهرهای قرمز به ۲۳ شهر رسیده و هر های نارنجی هم ۳۱ شهر بود که به ۴۴ رسیده است، میانگین ها به این معناست که سرعت انتشار ویروس حدود ۲ برابر شده است.
وی تصریح کرد: هر چند ما شهرهای نارنجی و قرمز نداریم اما شیوع کرونا مجدد اتفاق افتاده و سیر صعودی داشته که وضعیت زرد به معنای وضعیت شکننده است و حتما باید کنترل ها صورت گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان ضمن اشاره به فرا رسیدن عید نیمه شعبان تصریح کرد: این عید برای همه محترم است و موکب ها به صورت خودجوش کارهایی را آغاز می کنند که مسئولیت آن به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و آنچه که ممنوعیت دارد تجمع در اماکن متبرکه، مغازه ها و موکب هاست و این فعالیت ها به صورت صوتی باشد و هیچگونه توزیع خوراکی، شربت و شیرینی را نخواهیم داشت.
وی افزود: تجمع روز طبیعت در تفرجگاه ها، بوستان ها و ییلاقات ممنوع می باشد و قرار بر این شد که در کل کشور طرحی را ازائه کنند همینطور نیروی انتظامی هم طرحی را تنظیم خواهند کرد و در این خصوص ممانعت صورت می گیرد.
بصیری عنوان کرد: ساعت ممنوعیت تردد در استان کرمان به سبب تغییر ساعت رسمی کشور از ساعت ۲۱ تا چهار به ساعت ۲۲ تا سه صبح تغییر نمود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره افزایش شیوع بیماری کرونا در روزهای عید نوروز اظهار داشت: رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی، افزایش سفر و دید و بازدید عید نوروز، روند نزولی مبتلایان به این ویروس را متوقف کرد و شاهد رشد ۱۰ درصدی بیماران کرونایی در این استان هستیم.
حمیدرضا رشیدی نژاد اضافه کرد: آزمایشات مثبت کرونا در استان کرمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است و این آمار نشان دهنده شیوع و بروز بیماری و زنگ خطری برای پیشگیری است.
وی عنوان کرد: به صورت محسوس در شیوع کرونا در کرمان روند افزایشی نداریم و روند مرگ و میر ثابت و کنترل شده و حدود ۱۲ – ۱۵ نفر در هفته است.
رشیدی نژاد خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار دز واکسن به دانشگاه علوم پزشکی کرمان وارد شده که به افراد مبتلا به سرطان، سالمندان، جانبازان، کادر درمان و تعدادی پاکبانان اختصاص یافت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: امیدوارم روند واردات واکسن جدی تر پیگیری شود و همینطور در این یک هفته پیش رو امیدواریم مراسم مذهبی و آیینی با رعایت پروتکل ها به خوبی صورت گیرد.
گردش کرونای انگلیسی در کرمان

ویروس جهش یافته کرونا تحت عنوان کرونای انگلیسی با قدرت سرایت و خطر بیشتر، زنگ خطر جدی را برای تمامی کشور و استان کرمان بصدا در آورده و در هفته های اخیر شاهد نمودار شدن و گردش آن در سرتاسر استان هستیم.
سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن اشاره به شعله ور شدن آتش کرونا اظهار داشت: تابحال ۲۴ نفر در این استان به کرونای انگلیسی مبتلا شدند و احتمال پیدایش موج چهارم وجود دارد.
مهدی شفیعی اضافه کرد: با گزارش مواردی از ویروس کووید-۱۹ واریانت انگلیسی از حوزه دانشگاه های علوم پزشکی بم و جیرفت استقرار و گردش این واریانت جدید در استان محرز شده است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجائیکه انجام این آزمایش برای تمامی نمونه های مثبت و مبتلا به ویروس کرونا امکان پذیر نیست، حضور این واریانت جدید در گوشه و کنار استان زنگ خطر جدید در مورد شعله ور شدن آتش همه گیری مجدد و پیدایش موج چهارم در استان است.
سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن اشاره به علل شیوع بیماری تصریح کرد: افزایش سفرها، مهمانی ها و جشن ها، شرکت در مراسم عزا و دور همی ها می تواند به گسترش مجدد بیماری و ایجاد همه گیری دامن زند و استفاده از ماسک و پرهیز از سفر و شرکت نکردن در اجتماعات بخصوص پرهیز از تماس کودکان با سالمندان می تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: گزارش از استان های درگیر با همه گیری ویروس کرونای انگلیسی حاکی از این است که بیشتر افراد در ایام اول بیماری علایم تنفسی نداشته و بیشتر علائم گوارشی داشته اند، ولی فرد به صورت ناگهانی گرفتار تشدید علائم شده و سیر بالینی بیماری به سمت وخامت خواهد رفت.
شفیعی ضمن اشاره به رعایت پروتکل ها تصریح کرد: سفارش می شود مردم کوچکترین علائم بیماری را جدی گرفته و ضمن رعایت فاصله از دیگران و مراقبت از خود در منزل حتما به مراکز منتخب درمان این ویروس رجوع کنند.
مشاور سلامت و کرونا استان کرمان با تکیه بر اینکه دست کم گرفتن کرونا ساده لوحی است اظهار داشت: این ویروس کشنده در کمین ماست و رعایت مراقبت های بهداشتی بعنوان راهکار اصلی مهار این ویروس نباید مقطعی باشد.
افشین اسدی اضافه کرد: افراد نسبت به هرگونه تغییری در وضعیت سلامتی که بدون دلیل مشخصی به وجود می آید همچون سرماخوردگی ساده، مشکلات گوارشی بدون سابقه خوردن یا آشامیدن ماده خاص، سردرد، درد عضلانی و تغییر در حس بویایی و چشایی حساس بوده و آنرا مورد کنترل و بررسی قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه این علایم در مقاطعی پررنگ تر می شود خاطرنشان کرد: هم اکنون حقیقت این است که شدت بیماری بیشتر شده بنابراین اینطور اقتضا می کند که نسبت به این علایم حساس باشیم و به منظور تقویت دستگاه ایمنی بدن خواب خوب و کافی را باید در این شرایط مدنظر قرار دهیم.
اسدی بیان نمود: ماسک، تهویه، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمعات و نزدیکی به سایرین، بحث شستشوی دست ها از مهم ترین عوامل پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا است.
وی همینطور اظهار داشت: ویروس کرونا مثل تمام ویروس ها و هر موجود زنده دیگری به سبب استمرار حضورش در چند ماه اخیر گرفتار جهش هایی در انگلیس، برزیل، آفریقا و کالیفرنیا شده که قدرت بیشتری در سرایت داشته و باعث مرگ و میر بیشتری شده است.
اسدی افزود: از سمت دیگر واکسیناسیون هم در حال پیشروی است اما زمان طولانی می برد و تا زمانی که این اتفاق بیافتد باید رعایت پروتکلهای بهداشتی را بسیار جدی گرفت و با کم کردن رفت و آمدها و مراقبت ویژه از افراد مسن و بیماران در منزل از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: رعایت و تغییر رفتار بهداشتی مردم دستاورد بزرگی بود که باعث شد سلامت بیشتری را نسبت به برخی بیماری ها چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا در آحاد جامعه داشته باشیم و در حقیقت مراقبت هایی که باید سیستم بهداشت و درمان برای آن کلی وقت و هزینه صرف می کرد در این فرصت با همدلی میان افراد به نتیجه رسید.

About Author