۲۵ دی ماه و آخرین خبرهای کرونائی استانها

ایرنا- تازه ترین بروزرسانی سامانه ماسک وزارت بهداشت نشان میدهد که آبی همچنان رنگ کرونائی بیشتر شهرستان های کشور است، هر چند سمنان و گرمسار از آبی به زرد تغییر رنگ داده اند و افزایش مبتلاشدن به اومیکرون بر ثبات رنگ آبی کرونائی در کشورمان سایه انداخته است.
آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان های کشور که از امروز(۲۵ دی) اعمال می شود و داده های آن فقط برمبنای روند بستری است؛ همین طور نشان داده است که هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد.
بر طبق اعلام وزارت بهداشت، آمار فوت شدگان بر اثر کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۸ نفر رسید و طی این بازه زمانی ۲۸ استان مرگ ومیر صفر و یک داشته اند. همین طور از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۲۵ دی سال ۱۴۰۰ و برمبنای معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۹۴ نفر از آنها بستری شدند.
با این حال، همین دو روز پیش بود که سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در حساب توییتری خود از مازندران، هرمزگان، تهران، خراسان رضوی و اصفهان بعنوان استان هایی نام برد که در صدر آمار مبتلاشدن به اومیکرون قرار دارند و باتوجه به قدرت سرایت این سویه جدید کرونا، احتمال افزایش بیش از پیش تعداد بیماران بستری وجود دارد.
در این راستا، کارشناسان نیز بابت کاهش حساسیت عمومی در قبال انتقال کرونا، تساهل در استفاده از ماسک و کم توجهی برخی افراد برای واکسیناسیون کامل که می تواند با افزایش قابل توجه آمار مبتلایان، وضعیت را وخیم کند، نگران هستند.

تازه ترین اخبار از وضعیت انتشار کرونا در استانها
در آذربایجان غربی، هم اینک ۸۴ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش های آی سی یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت ویژه قرار دارند که حدود ۲۷ نفر کمتر از حدود ۲۰ روز گذشته است؛ این آمار نشان دهنده سیر نزولی به وجود آمده در شیوع کروناست اما لازم است با همراهی مردم، افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی ادامه یابد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز اشاره کرد: شیوع سویه امیکرون در دنیا نگران کننده است و امیدواریم بتوانیم با رعایت پروتکلهای بهداشتی، از شیوع آن در استان جلوگیری نماییم.
محمدامین ولیزاده ضمن اشاره به ابتلای ۵۹ نفر به کرونا و فوت یک نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، اظهار نمود: از این تعداد ۵۱ نفر در مراکز درمانی بستری شده اند که امیدواریم این سیر نزولی بستری ادامه دار باشد.
تا حالا بیش از ۳۲۵ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که افزون بر ۹ درصد جمعیت استان را شامل می شود.
اما در مازندران این روزها زنگ خطر گسترش اومیکرون بلندتر شنیده می شود. بااینکه طی هفته های گذشته در استان میزان بستری بیماران کرونائی، فوتی ناشی از کرونا و همین طور مراجعین سرپایی روند افزایشی نداشته و حدودا یک ثبات کرونائی برقرار است، اما میزان مبتلاشدن به اومیکرون در استان افزایش پیدا کرده است و باتوجه به قدرت سرایت سویه جدید، نگرانی در خصوص افزایش تعداد بیماران بستری وجود دارد.
به گفته دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، متاسفانه با وجود سفارش های علوم پزشکی استفاده از ماسک در استان کاسته شده است و به زیر ۶۵ درصد رسیده است.
وی همین طور به تاثیر واکسیناسیون دز سوم برای کنترل سویه اومیکرون اشاره نمود و اظهار داشت: با وجود این که واکسیناسیون دز سوم می تواند در کنترل این بیماری بسیار موثر باشد ولی مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. هم اکنون تنها ۲۵ درصد از جمعیت هدف مازندران دز سوم واکسن کرونا را دریافت نمودند هر چند که مازندران رتبه اول در تزریق دز سوم واکسن را دارد ولی هدف گذاری ما باتوجه به افزایش مراکز واکسیناسیون ۴۰ درصد جمعیت بود که محقق نشده است.
دکتر اویس با اشاره به اینکه رنگ آبی کرونائی نباید سبب عادی انگاری در جامعه شود افزود: باتوجه به رنگ آبی کرونائی و برداشتن محدودیت ها و بازگشایی مراکز تجمعی لازم است مردم بیش از پیش پروتکلهای بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایند برای اینکه قدرت پخش سویه جدید بمراتب بیش تر از سویه های قبلی است.
بر اساس اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل، در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری های کرونائی استان با ۴۶ بیمار جدید به ۲۴۴ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر مبتلاشدن به کرونا جان باختند.
در همدان، روند انتشار کرونا و مبتلاشدن به آن در هفته اخیر کاهشی اعلام شده اما بر رعایت دقیق پروتکل ها برای تثبیت وضع موجود تاکید گردیده است.
علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان اظهار داشت که تمام شهرهای استان از لحاظ رنگ بندی کرونائی در وضعیت آبی قرار دارند و همه فعالیتهای استان، متناسب با رنگ آبی مجاز خواهند شد.
وی با بیان اینکه همه اقدامات جهادی در ستاد استانی مدیریت کرونا در امتداد پیشگیری، کنترل و مقابله باکرونا، با اتحاد و انسجام مجموعه مدیریتی استان صورت گرفته است، این را هم تصریح کرد که مشکلی به لحاظ ذخیره واکسن در استان وجود ندارد و مردم با رجوع به مراکز واکسیناسیون، واکسن خودرا دریافت نمایند.
استاندار سیستان و بلوچستان هم مدیریت کرونا در این استان را مناسب دانسته و و بر اهمیت توجه بیشتر به تزریق دُز سوم تاکید کرده است.

حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: کماکان وضعیت شکننده است و همه نگران فرارسیدن ایام پایانی سال، مسافرت ها و خریدها هستیم. باید کوشش کرد این وضع موجود را حفظ نماییم و تنها راه آن تزریق دُز سوم است بدین سبب باید تزریق این دُز در استان افزایش پیدا کند.
وی در باره بستن مرزها هم اظهار داشت که به هیچ عنوان با این راه موافق نیست برای اینکه سیستان و بلوچستان یک استان مرزی و اقتصادی می باشد و افراد با تست مثبت کرونا مجاز به ورود به ایران نیستند.
براساس آمار رسمی، با ابتلای۱۵نفر دیگر به کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۴ هزار و ۳۳۱نفر رسیده است.
در شبانه روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.
در ایلام که ۱۹ روز را بدون فوتی پشت سر گذاشته بود، کرونا در شبانه روز گذشته جان یک هموطن را گرفت و همین طور در این زمان، پنج بیمار جدید کرونائی در مراکز درمانی بستری شدند که اکنون مجموع بستری های استان ۳۵ نفر است.
شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در ایلام در وضعیت آبی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد هستند.
از خراسان رضوی هم خبر رسیده است که هم اکنون ۱۰۰ بیمار بدحال کرونائی در بخش های مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهدبستری هستند.
در حال حاضر تعداد کل بستری شدگان کرونا در بیمارستان های استان خراسان رضوی ۳۱۲ نفر است که طی ۱۰ روز گذشته پایین ترین میزان بوده است و در طول این مدت چند روز بدون فوتی ناشی از کرونا در مشهد و استان ثبت شده است.
اما از آذربایجان شرقی هم خبر رسیده است که این استان در لیست استانهای در معرض خطر شدید شیوع اومیکرون قرار ندارد، اما در صورتیکه مردم نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی و نیز تزریق دز سوم واکسن بی توجهی نشان دهند، شرایط استان به سرعت گرفتار تغییر خواهد شد.
خیاط زاده رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره آخرین وضعیت سویه امیکرون در آذربایحان شرقی، اظهار داشت: تا حالا تنها ۱۶ مورد مثبت مبتلا به این سویه جدید از ویروس کرونا در سطح استان شناسایی و آزمایشات گرفته شده از آنها مبتلاشدن به این بیماری را محرز کرده است.
وی شرایط عمومی کرونا در آذربایجان شرقی را نیز رضایت بخش دانست و با بیان این که طی شبانه روز گذشته مورد فوتی ناشی از مبتلاشدن به کرونا در استان ثبت نشده است، ابراز امیدواری کرد با استقبال مردم از واکسیناسیون به ویژه دزهای دوم و سوم، سیر نزولی مبتلاشدن به این بیماری همچنان ادامه یابد.
در همین حال، رییس بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود با اشاره به اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی، بهترین هدیه مردم به کادر درمان است، از مردم خواست برای حفظ سلامتی و ایمنی خودشان در این حوزه جدی باشند.
دکتر سعیده مداحی با تکیه بر ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا اضافه کرد: در کنار واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه ها و پروتکلهای بهداشتی مربوط به مقابله با کرونا نیز توسط همه آحاد مردم لازم و لازم است.
وی با اشاره به اینکه شدت بیماری کووید ۱۹ در واکسن نزده ها مشکل تر از دیگران است، اظهار نمود: اغلب آنهایی که برای درمان سرپایی به اورژانس هشترود مراجعه می کنند و حتی بستری های فعلی نیز واکسن نزده هستند.
اما خبری هم از خراسان شمالی دریافت شده است که نشان داده است جاجرم (تنها شهرستان نارنجی کشور) از وضعیت پرخطر به وضعیت خطر متوسط تغییر رنگ داد.
بر طبق تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک مربوط به وزارت بهداشت، هم اینک از هشت شهرستان استانٰ خراسان شمالی، سه شهرستان در وضعیت زردٰ و پنج شهرستان نیز در وضعیت آبی کرونائی قرار دارد.
شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی کرونائی قرار دارد، اسفراین و گرمه نیز بدون تغییر رنگ کرونائی همچنان در وضعیت خطر متوسط کرونائی یا زرد قرار دارد.
در یزد، کرونا در شبانه روز گذشته یک قربانی گرفت و ۲۱۸ بیمار مبتلای قطعی به کووید- ۱۹ در استان شناسایی شدند.
کرونا در لرستان نیز که تمامی شهرهای آن در وضعیت آبی انتشار کرونا قرار دارند، ۴۹ نفر دیگر را طی شبانه روز گذشته مبتلا کرد و و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۵۵۳ نفر رسید اما هیچ مورد مرگ به علت کرونا در استان ثبت نشده است و شمار جانباختگان همچنان ۲ هزار و ۶۸۴ نفر است.

واکسیناسیون
واکسیناسیون کامل(سه دُز) از با اهمیت ترین راه های مقابله با شیوع کروناست و باتوجه به تمرکز مسئولان مربوطه برای تامین بموقع واکسن های مورد نیاز، لازم است عموم برای دریافت واکسن اقدام نمایند.
اما گزارش ها از بی تفاوتی برخی افراد در مقابل مراجعه برای دریافت واکسن نشان دارد. همچون از آذربایجان غربی خبر رسیده که ۲۸۰ هزار نفر هنور برای تزریق مراجعه نکرده اند.
ییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اظهار داشت: درحالی که ۲۹ آبان امسال، آمار واکسیناسیون در استان از چهارمیلیون دُز گذشته بود، طی حدود هشت هفته اخیر، یک میلیون دُز دیگر در استان تزریق شد و این رقم از پنج میلیون دُز فراتر رفت.
علی افشانی باتوجه به آمار، روزانه بطور متوسط نزدیک به ۱۹ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده است اما همچنان نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر از مردم استان، نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده اند که امیدواریم این تعداد هم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
آذربایجان غربی حدود سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد.
در یزد هم طرح واکسیناسیون سیار مقابل ویروس کرونا با هدف تحت پوشش قرار دادن افراد ناتوان و سالمند در محل های پرتردد شهری با همکاری مرکز بهداشت در مرکز استان افتتاح شد.
در این ارتباط یک دستگاه اتوبوس با تجهیزات کامل و نیروهای با تجربه بهداشت و درمان استان به کار گرفته شد و فعالیت این نیروها تا ۲۲ بهمن ادامه دارد.
همچنین دکتر عمیدالدین خطیبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد قبل از این اعلام نموده بود که ۹۱.۴ درصد افرادی بالای ۱۲ سال استان واکسن دریافت نمودند و ۷۹.۱ درصد افراد واجد شرایط استان هر ۲ دُز و ۴۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال هم دز سوم را ترزیق کردند
در خوزستان، حدود ۶۹ درصد جمعیت هدف ۲ دُز واکسن تزریق کرده اند و ۱۵ درصد مردم این استان نیز سه دُز واکسن خودرا دریافت کرده اند که باتوجه به ورود سویه اُمیکرون به استان، انتظار می رود مردم استان سریعتر برای دریافت دُز سوم خود اقدام نمایند تا ایمنی خوبی در مقابل این سویه داشته باشند.
به گفته رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز، در وضعیت فعلی بروز هر گونه علایم بیماری همچون سرماخوردگی باید جدی گرفته شود و در صورت ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی رجوع کرد.
اما در خراسان شمالی، مدیر گروه بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: حدود یک میلیون و ۴۱۷ هزار دُز واکسن کرونا تا حالا در این استان تزریق شده است که این روند همچنان ادامه دارد.
فیض الله برزگر هم اینک ۹۴ درصد جمعیت استان دُز اول و ۸۲ درصد دُز دوم و بیش از ۲۰ درصد جمعیت هدف دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
وی با دعوت از شهروندان برای تزریق دز سوم واکسن کرونا در امتداد ایمنی بیشتر در مقابل اومیکرون، اظهار داشت: تمامی مراکز و پایگاه های بهداشتی نیز علاوه بر مراکز تجمیعی برای تزریق واکسن کووید ۱۹ فعال می باشند.
مدیر گروه بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی، تصریح کرد: افراد بعد از تزریق واکسن کرونا نیز ممکنست به این بیماری مبتلا شوند و ناقل این بیماری باشند اما خطر مرگ و میر در افراد واکسینه شده تا حد زیادی کاسته می شود.
اما در آذربایجان شرقی، تا حالا تنها ۲۳ درصد مردم استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند در صورتیکه طبق برنامه ریزی های انجام شده تا حالا باید حدود ۵۰ درصد مردم مبادرت به تزریق دز سوم واکسن خود می کردند که این هدف محقق نشده است.
در همدان هم تا حالا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن کرونا تزریق شده است و تنها ۱۶ درصد از جامعه هدف در استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که این تعداد باید افزایش یابد.
گزارش کرونائی
بسیج واکسیناسیون کرونا در مراکز شهری و روستایی بیجار (گزارش تصویری)

About Author