یازدهم بهمن ماه و آخرین اخبار کرونائی استانها

فست فود باز: روند افزایشی آمارهای کرونائی در بیشتر استانها به وضوح نشان میدهد که سویه اومیکرون به پشتوانه سهل انگاری ها و عادی انگاری های اجتماعی نسبت به پروتکلهای بهداشتی روی ریل همه گیری قرار گرفته و با سرعت هر چه بیشتر، شیب صعودی را طی می کند.
به گزارش گروه اخبار استانها، مقایسه روند افزایشی موج پنجم کرونا با سویه دلتا نسبت به تعداد بیماران سرپایی و بستری شدگان کرونائی در ابتدای موج ششم با سویه اومیکرون بیان کننده سرعت بالای همه گیری سویه جدید است که احتمال بلندتر بودن موج ششم نسبت به موج پنجم را هشدار می دهد.
به گفته کارشناسان بهداشت و درمان، اومیکرون حالا گونه غالب در کشور است و موارد مبتلاشدن به آن به طور تصاعدی و انفجاری رو به افزایش است. مردم باید رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسیناسیون را جدی بگیرند و نباید با ساده انگاری به دوره های تلخ گذشته که موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری سه رقمی بود، برگردیم.
براساس اعلام ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، متاسفانه شاخص رعایت پروتکل ها در ادارات و واحدهای صنفی کم شده و عادی انگاری بیماری در اجتماع موجب افزایش موارد مبتلاشدن و بستری شده است.
به نظر می رسد که برای جلوگیری از شکل گیری پیک جدید کرونا (اومیکرون) بهترین راه حل کامل کردن مراحل واکسیناسیون به ویژه دریافت دُز سوم، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ است.
اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی تا حدی است که رئیس جمهوری در جلسه روز شنبه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نمود: در امتداد عمل به این دستورالعمل ها و لزوم صیانت از جان شهروندان، تا اطلاع بعدی و بهبود شرایط فعلی به لحاظ شیوع سویه جدید کرونا سفرهای استانی دولت موقتاً انجام نخواهد شد.
سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت: باتوجه به افزایش باردیگر شیوع بیماری کرونا لازم است نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و خصوصا استفاده از ماسک حساسیت بیشتری شود.
در عین حال نقشه کرونائی کشور بواسطه شیوع و گسترش سویه جهش یافته اومیکرون هر روز درحال قرمزتر شدن است و بنظر می رسد که در این شرایط باید روال اعمال محدودیت ها نیز تغییر کند.
در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۱ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ نفر از هموطنانمان بر اثر مبتلاشدن به کرونا جان خودرا از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۱۳۲ هزار و ۴۵۴ نفر رسید و بر طبق معیارهای قطعی تشخیصی نیز ۲۸ هزار و ۹۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۸۴ نفر از آنها بستری شدند.
تا کنون ۶۰ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۴۳۵ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۷ نفر دُز دوم و ۱۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۳۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۲۹۳ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته ۵۸۵ هزار و ۴۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

آخرین اخبار کرونائی استانها
سبزوار /
بر اساس گزارش های رسیده، شمار پذیرش بیماران سرپایی مبتلا به ویروس کرونا در مراکز اورژانس بیمارستانهای غرب خراسان رضوی ۲۰۰ درصد نسبت به هفته گذشته بیشتر شده است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، همین طور میزان بیماران بستری کرونائی در مرکز آموزشی – درمانی واسعی در سبزوار ۷۰ درصد نسبت به هفته گذشته بیشتر شده است
مشهد /
در همین حال میزان مراجعات روزانه شهروندان مشهدی به مراکز منتخب تشخیص کرونا در این کلانشهر با چهار برابر افزایش نسبت به روزهای گذشته، به افزون بر سه هزار نفر در روز رسیده است.
بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پاسخ آزمایش طبی تشخیص مبتلاشدن به ویرووس کرونا برای ۵۰ درصد از این مراجعان نیز مثبت است.
خمین /
۱۹۱ هزار و ۹۵۲ دُز واکسن کرونا از شروع شروع طرح واکسیناسیون عمومی کووید ۱۹ تا حالا طی سه نوبت در شهرستان خمین تزریق شده است.
این میزان واکسن در خمین شامل ۸۶ هزار و ۲۶۲ دُز نوبت اول، و ۷۸ هزار و ۷۸ دُز نوبت دوم و ۲۷ هزار و ۶۱۲ دُز نوبت سوم برای گروههای هدف تزریق شده است.
ایلام /
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: ۲۲ درصد از مجموع بستری شدگان با علایم احتمالی کرونا نیز کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال بودند که این آمارها از شروع شیوع ویروس کرونا بی سابقه است.
یک فوتی ناشی از کرونا نیز در شبانه روز گذشته ثبت گردید و مجموع فوت شدگان استان به یک هزار و ۱۷۷ نفر افزوده شد.
زاهدان /
بر اساس اخرین رنگ بندی شهرستان ایرانشهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته و این زنگ خطر برای شروع پیک ششم کرونا(اُمیکرون) بوده و متاسفانه در خیلی از نقاط کشور موارد مبتلاشدن به بیماری کرونا درحال افزایش است
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: با ابتلای۶۲۵ نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۶ هزار و ۵۳۵نفر رسید.
در شبانه روز گذشته با فوت ۲ نفر دیگر تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۶۸ نفر رسید.
اهواز /
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مراجعه ۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان در یک روز آگاهی داد.
دکتر حبیب حی بر بیان کرد: از اول تا نهم بهمن جاری، سه هزار بیمار سرپایی کرونا به مراکز درمانی خوزستان مراجعه داشته اند که ۲ هزار نفر از آنها در تاریخ نهم بهمن مراجعه کردند که این مساله قدرت سرایت بیماری را نشان میدهد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز از افزایش ۱۰ تا ۲۰ برابری موارد مبتلاشدن به کرونا در خوزستان نسبت به یک ماه پیش آگاهی داد.
اردبیل /
مجموع بستری مبتلایان به کووید.۱۹ در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته سه رقمی شده و به ۱۰۴ نفر افزوده شد که ۳۰ نفر بیشتر از آمار هفته گذشته است.
شبانه روز گذشته ۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.
بنا به اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، طی شبانه روز گذشته با صفر شدن باردیگر فوت مبتلایان کرونا، مجموع جان باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۶۳۲ نفر باقی ماند.
بوشهر /
طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ شهرستان عسلویه از آبی کم خطر به زرد با خطر متوسط کرونائی شمار شهرستان های زرد استان بوشهر افزوده شد.
در زمان حاضر شهرستان های دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در وضعیت زرد کرونائی قرار دارند.
شهرستان های بوشهر، تنگستان، دشتستان و گناوه نیز همچنان بدون تغییر در وضعیت نارنجی پرخطر کرونائی هستند.
سنندج /
بر اساس آخرین رنگ بندی وضعیت کرونا در کامیاران نارنجی شده و سنندج، بانه، دیواندره و سقز هم در وضعیت زرد هستند. و بقیه شهرهای کردستان در وضعیت آبی هستند.
پاکدشت /
بر اساس اعلام رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاکدشت از استان تهران، تعداد موارد مثبت مبتلاشدن به سویه جدید کرونا در این شهرستان نسبت به هفته گذشته افزوده شد.
رجب زینی وند اضافه کرد: تعداد مراجعین سرپایی به بیمارستان در این هفته رشد ۳۰ درصدی داشته و تعداد افراد مبتلا به بیماری کرونا که در بیمارستان بستری شده اند طی سه روز گذشته از ۵ نفر به ۱۱ نفر افزایش داشته است.
خرم آباد /
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز اظهار داشت: ۵۳۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۹ هزار و ۹۰ نفر رسید.
هم حالا ۲۱۵ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند.
آبادان /
رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با ابراز نگرانی از میزان مبتلاشدن به کرونا در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان اظهار داشت: آمار مبتلایان به کرونا در جنوب غرب خوزستان افزایشی است.
دکتر شکراله سلمان زاده بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰ مورد جدید مثبت قطعی مبتلاشدن به کووید۱۹ در این سه شهرستان گزارش شد که ۱۰۳ بیمار مربوط به آبادان، ۵۴ نفر در خرمشهر و ۱۳ نفر در شادگان است.
مدارس شهرستان هایی که به طور غیر حضوری برگزار می شود
بندرعباس /
فرماندار میناب اظهار داشت: باتوجه به مصوبه ستاد کرونا و وضعیت نارنجی کرونائی مدرسه های ابتدایی شهرستان میناب بصورت غیرحضوری برگزار می گردد.
فعالیت همه مدرسه های مقطع ابتدایی شهرستان میناب به مدت ۲ هفته از امروز ۱۱ بهمن ماه بصورت غیر حضوری است.
گناوه /
کلاس های درس مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم باتوجه به نارنجی (پرخطر) بودن وضعیت کرونائی شهرستان گناوه نیز تا ۲۰ بهمن، غیرحضوری و بصورت مجازی برگزار می گردد.
زاهدان /
بر اساس تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان سیستان و بلوچستان فعالیت آموزشی مدارس سراسر استان از امروز دوشنبه تا اختتام هفته جاری تعطیلست و آموزش به طور غیرحضوری خواهد بود.
اراک /
بر اساس جمع بندی ستاد مقابله با کرونا استان مرکزی، فعالیت مدارس در ۴ شهرستان استان مرکزی به سبب شیوع ویروس کرونا و افزایش مبتلاشدن به اُمیکرون، به مدت یک هفته غیر حضوری می شود.
بنا بر این تصمیم، مدارس اراک، ساوه، محلات و دلیجان از امروز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه به مدت یک هفته در بستر فضای مجازی تشکیل می شود.

About Author