تداوم شیوع اومیکرون در مازندران و سردرگمی والدین از درهای نیمه باز مدارس

به گزارش فست فود باز تحصیل مجازی و نگرانی ها از افت تحصیلی دانش آموزان به علت تدوام انتشار کرونا و همینطور دغدغه برخی خانواده ها از ابتلای فرزندانشان به اومیکرون به علت رعایت نشدن دستورالعمل های بهداشتی در مدارس سبب شده این روزها فضای آموزش در مازندران در ابهام میان حضوری و غیرحضوری پیش برود.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سرانجام بعد از گذشت دو سال از همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، اول آذر امسال بود که آموزش حضوری و فراگیر در چهار هزار و ۲۰۵ مدرسه استان آغاز شد و ۵۲۰ هزار دانش آموز و ۴۵ هزار معلم مازندرانی پس از ماه ها آموزش مجازی، در کلاس درس حاضر شدند.
بر اساس آمار آموزش و پرورش مازندران تمام مدارس استان برای بازگشایی استانداردها و زیرساخت های کرونائی را فراهم کردند و به صورتی از منظر آنان همه چیز به خوبی پیش می رفت و دانش آموزان هم از بازگشایی مدارس رضایت داشتند تا اینکه در چهارم دی ماه امسال با شناسایی نخستین فرد اومیکرونی در استان، دغدغه های والدین، معلمان و دانش آموزان برای ادامه تحصیل حضوری دانش آموزان جدی تر از هر زمان دیگر شد.
اکنون پس از گذشت ۵۸ روز از شناسایی نخستین فرد مبتلا به اومیکرون در مازندران، روند شیوع این ویروس افسار گسیخته تر شده و در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۹ نفر به سبب مبتلاشدن به این سویه جدید کرونا جان باختند و در مجموع ۸۸۶ نفر دیگر هم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۰۰ نفر کودکان هفت تا ۱۲ سال و به صورتی دانش آموزان به شمار می روند.
تفاوت مشخص اومیکرون به نسبت سویه های قبلی آنست کودکان و نوجوانان را هم درگیر می کند. بر طبق آمار دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل از مجموع ۱۸۴ بستری شده جدید در ۲۴ ساعت گذشته در استان به سبب مبتلاشدن به سویه جدید کرونا، ۶۵ نفر از آنان کودکان هفت تا ۱۲ هستند که صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان معتقدند که باتوجه به سرعت بالای انتقال اومیکرون، ادامه تحصیل حضوری دانش آموزان، مدارس را به کانون اصلی شیوع موج ششم کرونا در استان تبدیل خواهدنمود و خواهان تعطیلی موقت کلاس های حضوری هستند.
سوای خطرساز بودن اومیکرون و روند شیوع این ویروس خطرناک، اما بگفته چند تن از والدین دانش آموزان مازندرانی، آموزش و پرورش استان تا حالا رویکرد مشخصی در رابطه با تعطیلی قطعی مدارس و تشکیل کلاس های درس مجازی و یا ادامه کلاس های حضوری نداشته و تنها تعیین و تکلیف این مساله را به شورای مدارس واگذار کرده که به سبب ناتوانی این شورا در تصمیم گیری این روزها دانش آموزان، معلمان، والدین محصلان در رابطه با ادامه تحصیل حضوری سردرگم هستند و نمی دانند که امسال با چه شرایطی ادامه تحصیل دانش آموزان استان پیش خواهد رفت.
اولیاء دانش آموزان همین طور می گویند که در کنار نبود بلوغ کافی برخی شوراهای مدارس در تحصیل حضوری یا مجازی، بحث جدی تر رعایت نکات بهداشتی در مدارس است. واکاوی آمارهای دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل این روزها خبر می دهد که وضعیت رعایت نکات بهداشتی در استان نگران کننده است و صنایع کوچک زیر ۱۰۰نفر، نانوایی ها و مدارس رتبه های اول تا سوم در نقض قوانین کرونائی دارند.
آموزش و پرورش مازندران هم به بی توجهی محصلان به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مدارس اذعان دارد و طبق آمار آنان، حالا تنها ۲۵ درصد از محصلان نسبت به رعایت نکات کرونائی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله دو متری از یکدیگر در کلاس های درس اقدام می کنند. کارشناسان می گویند همین سهل انگاری ها یکی از دلیلهای عمده برای افزایش مبتلاشدن کودکان به اومیکرون در هفته های گذشته در مازندران است.
کارشناسان می گویند باتوجه به ادامه شیوع موج ششم کرونا در مازندران، اتخاذ راهبرد مشخص برای ادامه تحصیل حضوری و یا مجازی دانش آموزان از طرف آموزش و پرورش استان باید در ایام آینده با جدیت در دستور کار قرار گیرد و این روزهای درهای نیمه باز مدارس که معین نیست مدارس باز است یا تعطیل نمی تواند راهبرد مشخص و اصولی برای تحصیل دانش آموزان باشد و این مساله موجب دغدغه و گلایه مندی خانواده شده است.
با این وصف ستاد استانی مقابله با کرونا در آخرین نشست خود کلیات ادامه فعالیت حضوری مدارس را مشخص کرد. طبق مصوبه این ستان در صورتیکه در یک کلاس درس یک دانش آموز دارای علایم بیماری و یا مبتلا به کرونا شده باشد تنها همان کلاس درس تعطیل می شود. در صورتیکه در یک مدرسه دو کلاس درس دارای دانش آموز بیمار کرونائی باشند، آن مدرسه تعطیل می شود.

بلاتکلیفی خانواده ها
با این وجود خیلی از خانواده همچنان منتظر ابلاغ دستورالعمل مشخص آموزش و پرورش استان در رابطه با نحوه تشکیل کلاس های درس هستند و می گویند مسئولان امر راهبرد تعطیلی موقت کلاس های حضوری مدارس و همین طور از سرگیری کلاس های مجازی تا فروکش کردن موج ششم کرونا و سویه اومیکرون را در دستور کار قرار دهند.
در این ارتباط مادر یک دانش آموز ساروی در گفت و گو با ایرنا، ضمن نگرانی از شیوع اومیکرون در استان اظهار داشت: به سبب سرایت اومیکرون در میان گروه سنی خردسالان، همه ما به صورتی نگران کودکان خود هستیم و راهبرد درهای نیمه باز که برخی مدارس استان در پیش گرفتند، نمی تواند در رفع نگرانی های ما بکاهد و باید مدارس یا حضوری و یا غیر حضوری باشد.
فاطمه یوسف تبار افزود: کودکان درک درستی از مراقبت و رعایت نکات بهداشتی در محیط مدرسه ندارند و همین موجب می شود دائم در استرس و نگرانی باشند. بدین سبب این مساله بطور قطع کیفیت زندگی خانواده ها را پایین می آورد و به نظر من بازگشایی مدارس موجب خیز و شدت گرفتن بیماری اومیکرون و گرفتار شدن بیشتر کودکان و خانواده ها شده است.
وی افزود: بچه ها در سن پایین نمی توانند رعایت دستورالعمل های بهداشتی را هضم کنند و وقتی در کنار دوستان و هم سالان قرار بگیرند بطور قطع این رعایت به نصف کاهش می یابد و معتقدم که در شرایطی که اومیکرون درحال جولان دادن است، مدارس بصورت موقت تا فروکش کردن این ویروس خطرناک تعطیل و کلاس های درس بصورت مجازی باشد.

آموزش و پرورش برنامه دهد
همچنین مادر طاها و اویس که فرزندانش در پایه های چهارم و دوم مشغول به تحصیل هستند، از ادامه بازگشایی مدارس استان با وجود شیوع اومیکرون ابراز گلایه کردند و معتقدند که آموزش و پرورش باید برنامه جامعی در این ارتباط ارائه دهد و خانواده ها از شرایط تحصیل نیمه حضوری دانش آموزان نگران هستند.
افسانه مطهری یکی از شهروندان جویباری در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: در ایام گذشته یکی از فرزندانم به اومیکرون مبتلا شد و دلیل این مساله را هم حضور پسرم در کلاس های درس مدارس می دانم چونکه تنها در مدارس نمی دانم که نحوه رعایت دستورالعمل های بهداشتی از طرف وی چگونه است و در دیگر زمان ها که در کنار خانواده است به شدت از طاها مراقبت می نماییم.
وی افزود: مدیر مدرسه به ما می گوید که ۲۰ روز فرزندت به مدرسه نیاید و پس از سپری شدن دوران نقاهت، بصورت حتمی باید بر سر کلاس های درس حضور یابد و در روزهایی که در قرنطینه به سر می برد بصورت مجازی تحصیل را ادامه دهد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره به کلاس های حضوری درس برگردد، باردیگر فرزندم به اومیکرون مبتلا نشود.
مطهری که خواهان مجازی شدن تحصیل دانش آموزان در وضعیت شیوع اومیکرون است می گوید: عمده دلیلهای نگرانیم از ادامه بازگشایی مدارس، واکسن نزدن دانش آموزان و نداشتن تهویه مناسب کلاس های درس است.
این شهروند جویباری اشاره کرد: امکان باز گذاشتن در و پنجره کلاس های درس در ایام سرد وجود ندارد بدین سبب بچه ها مجبور هستند با لباس گرم سر کلاس بنشینند و با همان پوشش از کلاس بیرون بروند که این قضیه موجب سرماخوردگی و مشکلاتی از این دست می شود.

تاکید بر تعطیلی موقت تحصیل حضوری
در کنار موضوعات مطرح شده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با دیدگاه برخی از والدین مازندرانی هم نظر است و می گوید باتوجه به شیوع موج ششم کرونا، بصورت موقت کلاس های درس دانش آموزان استان بصورت حضوری دنبال شود.
دکترعباس علیپور در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: در زمان حاضر، حدود ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد از مجموع بستری شدگان و همین طور مبتلایان به اومیکرون، کودکان هستند و باید بیش از پیش دانش آموزان را از حضور در تجمعات خصوصاً مدارس منع نماییم چونکه با ادامه کلاس های حضوری، به طور قطع زنجیره شیوع این ویروس خطرناک قطع نمی گردد.
وی اشاره کرد: سلامت باید محور آموزش و پرورش باشد و در این شرایط حساسی که اومیکرون در مازندران جولان می دهد بازگشایی مدارس به هیچ عنوان منطقی نیست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه، عدم حضور دانش آموزان در تجمعاتی هم چون مدارس و همین طور تزریق واکسن، دو راهبرد اساسی برای مهار اومیکرون در میان کودکان و نوجوانان است، اشاره کرد: با توجه به این که تعطیلی مدارس دارای ضوابطی است از آموزش و پرورش استان خواهش می نماییم که نسبت به تعطیلی موقت کلاس های حضوری اقدامات لازم را انجام دهد.
علیپور افزود: در کنار این مساله باید نسبت به تزریق واکسن کرونا در میان گروه سنی پنج تا ۱۲ سال هم بیش از پیش دغدغه داشته باشیم و به طور قطع با این راهبرد در راه مهار اومیکرون حرکت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه، تفکرات جزیره ای دستگاه های اجرائی و آموزشی موجب ادامه شیوع اومیکرون خواهد شد، اظهار داشت: باید در بحث حفظ سلامت شهروندان مازندرانی در این شرایط حساس واحد عمل کرد و در ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا به طور قطع در رابطه با تعطیلی موقت مدارس مازندران چانه زنی می نماییم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلان اینکه تعطیلی مدارس و همین طور واکسیناسیون مکمل یکدیگر برای افول شیوع اومیکرون در میان کودکان است، اظهار داشت: این روزها والدین مازندرانی چندان اعتقادی به اجرای طرح واکسیناسیون فرزندان خود ندارند چونکه از مجموع ۲۲۵ هزار و ۴۱۷ کودک پنج تا ۱۲ سال در استان تنها ۳۹ هزار ۵۰۰ نفر از آنان معادل ۱۶ درصد جامعه هدف تا حالا نسبت به تزریق واکسن کرونا خود اقدام نمودند که با این اعداد و ارقام به هیچ عنوان نمی توان به جنگ امیکرون رفت.
علیپور افزود: متاسفانه وضعیت مبتلاشدن و بستری کودکان مازندرانی به اومیکرون به هیچ عنوان خوب نیست در ایام گذشته روند افزایشی بوده و باوجود آنکه مشکلات تنفسی در میان کودکان مبتلاشدن به اومیکرون در استان چندان شایع نیست اما این افراد مبتلا ناقل هستند و می توانند به دیگر گروههای سنی این ویروس را انتقال دهند.

نگران سلامت دانش آموزان هستیم
مسوولان آموزش و پرورش مازندران هم می گویند که نگران سلامت دانش آموزان هستند و به طور قطع برای قطع زنجیره شیوع اومیکرون تلاش خواهند کرد و دانش آموزانی که به هردلیلی دارای علائم سرماخوردگی و یا اومیکرون باشند نباید در کلاس های درس حاضر نشوند اما در رابطه با تعطیلی موقت مدارس پیگیری های لازم در دست انجام است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: حالا طبق برنامه ریزی در شهرهایی از مازندران که وضعیت رنگ بندی قرمز دارند، کلاس های درس بصورت مجازی در جریان است و با توجه به این که وضعیت رنگ بندی بر طبق میزان بستری های بیمارستانی سنجیده می شود و شاخص هایی مانند میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و یا تزریق واکسن جامعه هدف در آن وجود ندارد، موجب می شود که دانش آموزانی که در مناطق وضعیت زرد کرونائی در کلاس های درس حضور می یابند، در معرض مبتلاشدن باشند.
قربانعلی سهرابی افزود: به طور قطع باید همزمان با شروع موج ششم کرونا، تعطیلی موقت مدارس در نقاط مختلف استان در دستور کار قرار گرفته شود و بزودی تعیین و تکلیف های لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: در کنار موضوعات مطرح شده، آموزش و پرورش آماده اجرای طرح های فرهنگ سازی و اقناع سازی برای افزایش رغبت دانش آموزان هفت تا ۱۲ سال به تزریق دز اول واکسن کرونا است.
وی اشاره کرد: آموزش و پرورش استان حتی حاضر است امکانات خودرا هم در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی برای تسریع در تزریق واکسن کرونا کودکان قرار دهد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه تا حالا ۹۹.۸ درصد از جامعه هدف گروه دانش آموزی در مازندران دز اول و ۹۱.۸ درصد هم دز دوم واکسن کرونای خودرا دریافت نمودند، اظهار داشت: اما در روند تزریق دز اول واکسن کرونای گروه سنی پنج سال به بالا عقب ماندگی هایی وجود دارد که باید برای ایجاد ایمنی جمعی برای حل این چالش اقدام نمود.
وی افزود: مدارس یکی از کانون های اصلی شیوع ویروس کرونا ویروس هستند، چونکه کودکان توجه کمی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارند و با تزریق واکسن به طور قطع روند شیوع اومیکرون در استان کاهش پیدا می کند.
بر اساس اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری های کرونائی استان با ۱۸۴ بیمار جدید به ۸۸۶ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر مبتلاشدن به کرونا جان باختند.

About Author