یک اپیدمیولوژیست: در کنترل کرونا می توانستیم نتیجه بهتری بگیریم

به گزارش فست فود باز یک اپیدمیولوژیست ضمن اشاره به چالش ها و نقاط ضعف و قوت مدیریت کووید۱۹ در کشور، اظهار داشت: حالا همچون دو سال قبل گنگ نیستیم و اطلاعات ارزشندی از کووید۱۹ در اختیار داریم و لازم است با هوشمندسازی عمل نماییم.
دکتر حمید سوری در گفت­ وگو با ایسنا، در اینباره افزود: هوشمندسازی در تصمیم گیری ها یعنی متناسب با سطح خطر جوامع عمل نماییم و تصمیم درست بگیریم؛ بعنوان مثال اگر ریسک خطر بیماری برای مدارس یک شهر زیاد است، فقط مدارس آن شهر تعطیل شوند نه کل کشور؛ در سایر مسائل هم همینطور. باید تاب آوری جامعه را در نظر گرفت و هرچه سریع تر هوشمندانه عمل کرد.
وی ضمن اشاره به باری که پاندمی کرونا بر جامعه بعنوان یک تهدید گذاشته است، خاطرنشان کرد: این اپیدمی همینطور فرصتی را برای برخی مسائل بوجود آورده است؛ این پاندمی به انسان نشان داد که غرور کاذب دارد. اگر کل ویروس های دنیا را جمع ببندند یک قاشق نمی گردد، اما مشاهده می شود که چه بلایی بر سر بشر مغرور آورده است.
سوری این پاندمی را یک فرصت طلایی برای علوم بهداشتی هم دانست و اضافه کرد: خیلی از مفاهیمی اپیدمیولوژی را که سال ها در کلاس ها از آنها صحبت می کردیم حالا در این دو سال از زبان همه اساتید می شنویم. به شکلی مردم بیشتر با این علم آشنا شدند؛ همانگونه که افراد تا پشت فرمان ننشینند نمی توانند ادعای راننده بودن کنند، در علوم بهداشتی هم بدون حضور در عرصه نمی توان ادعای متخصص بودن کرد. ازاین رو حضور در فیلد یک فرصت طلایی برای افراد است. حتی در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها لازم است تا همه دانشجویان از این فرصت پیش آمده استفاده کنند.
این اپیدمیولوژیست تغییر در برنامه آموزشی دانشگاه ها را لازم دانست و توضیح داد: باید راهی فراهم گردد که دانشجویان علاقه مند به مبحث وارد فیلد و عرصه شوند. مهم ترین خلاء کشور ما، خلاء آموزشی است که نمی توانیم در بحران ها خوب عمل کنیم؛ تا وقتی که کریکولوم آموزشی تغییر کند، لازم است تا کارگاه هایی برای دانشجویان عرضه شود و آنها را در این حوزه توانمند کرد و دانشجویانی با مهارت تربیت نماییم.
وی خلاء دیگر را عدم مشارکت در تصمیم گیری­ ها دانست و اضافه کرد: حالا تحقیقات زیادی صورت می گیرد، هم اکنون نمی توان بر مبنای علایق خود به تحقیق بپردازیم، چون که از نظر اخلاقی و انسانی اولویت کشور انجام تحقیقاتی است که در نهایت به یک تصمیم گیری در این عرصه بیانجامد و به جامعه کمک نماید.
سوری درباره برخی تصمیم گیری ها در دوران کرونا همچون بستن پارک ها با وجود باز بودن فضاهای سربسته عمومی و همینطور اعمال محدودیت برای خودرو های شخصی باوجود ازدحام در حمل و نقل عمومی، اظهار داشت: در دنیا کشورهایی مانند ویتنام، کره جنوبی تجارب موفقیت آمیزتری داشتند. اما برای برخی اقدامات احتیاج به یکسری زیرساخت های اساسی برای مقابله با کووید ۱۹ وجود دارد که متاسفانه ما این زیرساخت لازم را نداشتیم.
وی با اشاره با اشاره به اینکه از آنجاییکه ایران از نظر شرایط اپیدمیولوژیک امکان بروز و شیوع اپیدمی های بیشتری را در آینده دارد، هنوز هم برای اقدام در این حوزه دیر نشده است، خاطرنشان کرد: کشور ایران محل برخورد یک نقطه اپیدمیولوژیک از جانب مرزهای کشور است، یعنی ریسک انتقال بیماری ها بسیار زیاد است؛ چونکه در خیلی از مرزهای کشور ترددهای غیر قانونی زیادی وجود دارد.
سوری با اشاره به اینکه در کنترل و پیشگیری کرونا می توانستیم نتیجه بهتری بگیریم، اظهار داشت: یکی از کارهای لازم تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی بود که آن هم نیازمند نقشه سیاستگذاری تحقیقاتی بود؛ یعنی در ابتدا سوالات زیادی که برای سیاستگذاری احتیاج داریم را استخراج نماییم و آنها را تبدیل به یک پروپوزال کرده و سپس وارد کمیته های علمی شود؛ سپس کمیته ی علمی آنها را به سیاست تبدیل کند و سیاست ها پس از ورود به ستاد ملی به تصمیم گیری برسد. ازاین رو یک فرایندی است که مسائل اقتصادی، سیاسی و مسائل زیادی در آن نقش دارد.
وی با اشاره به اینکه اگر داده ها را درست استنتاج نکنیم گرفتار خطا در استنتاج داده ها می شویم، خاطرنشان کرد: چون که آمار به سادگی شخص را گمراه می کند. نتایج احتیاج به تحلیل محتوایی دارد به جهت اینکه بتوانیم داه ها را درست تحلیل نماییم احتیاج به فرد متخصص در این رشته داریم نه متخصص آی تی.
این استاد دانشگاه یکی از اقدامات مهم هوشمندسازی را فرآیند تصمیم گیری دانست و اضافه کرد: هم اکنون ما مثل دو سال قبل نیستیم که در یک فضای گنگ حرکت نماییم. هم اکنون همچون یک ارتشی می مانیم که دشمن مقابل ماست؛ حال این دشمن بیولوژیک و بسیار خطرآفرین است و دیده نمی گردد. هوشمندی آن از انسان بیشتر است و ما هم مهمات محدودی داریم، آیا عقل به ما اجازه می دهد مهمات را رها کنیم؟ ما به جهت اینکه نقطه زنی نماییم باید مطالعه و تحقیق نماییم. معیارهای سنجش سطح خطر را داشته باشیم. رنگ بندی شهر گرفتار ضعف بود و در نوع امیکرون که شدت بیماری کاهش پیدا کرد، ضعف ها بیشتر خویش را نشان داد. حقیقت ها با آنچه رنگ ها به شما می گویند، هم خوانی ندارند.
سوری در پاسخ به این سؤال که نیاز فعلی در مدیریت کووید ۱۹ را چه می دانید، توضیح داد: سه مولفه اصلی در این مورد وجود دارد؛ یکی عامل بیماری زا، دیگری رفتار مردم و همینطور رفتار مسوولین؛ جایی مثل نیوزلند واکنش بسیار سریع داشته و جایی هم مثل ایران کند است.
وی ضمن اشاره به این که مردم را تا حدی میتوان محدود کرد، اظهار داشت: مردم از ضعف آموزشی فرزندان و هم ضعف معیشتی انتقاد دارند، با این اوصاف چقدر و چطور می توان آنها را محدود کرد.
این استاد دانشگاه در انتها صحبت هایش خواهان همکاری دانشگاه ها با دانشجویان برای حضور در عرصه شد و اظهار داشت: به کمک دانشجویان و بسیج محلات اقدامات خوبی در تشویق و واکسیناسیون مردم انجام گرفت. اگر دانشجویان حمایت شده و مسائل رفت و آمد و اسکان آنها در شهرهای مختلف فراهم گردد، میتوان از پتانسیل بالای آنها در کارهای پژوهشی، تحقیقات و اجرایی بیشترین استفاده را کرد و بدین سان خود آنها هم افرادی توانمند تربیت خواهند شد.

منبع:

About Author