فست فود باز: ایرنا- آمار مبتلایان و فوت شدگان کرونائی طی روزهای گذشته و بعد از اختتام تعطیلات نوروزی بسیار متغیر است و در بعضی روزها سیر نزولی داشته اما کارشناسان و متخصصان احتمال پیک جدید شیوع این ویروس را رد نکرده اند.
با توجه به افزایش سفرهای نوروزی، دید و بازدیدها و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی نگرانی از اوج گرفتن ویروس کرونا بالا رفته چونکه شمار شهرهای قرمز ثابت مانده و یا حتی به تدریج اضافه می شود و در بعضی موارد تعداد افراد بستری در مراکز درمانی هم جهشی شده است.
به استناد اظهارات متخصصان درمانی در چنین شرایطی تزریق دوز سوم واکسن می تواند جلوی ابتلای افراد خصوصاً کودکان به این ویروس مرگبار را بگیرد، موضوعی که هنوز بعد از ماه ها با وجود اطلاع رسانی و تائید مجامع بین المللی نتوانسته عده ای را برای دریافت واکسن قانع کند.
هر چند که مسئولان از وضعیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس، تزریق واکسن کرونا و کاهش آمار بستری های کرونائی در نقاط مختلف کشور ابراز رضایت کرده اند اما مردم به این مسئله توجه داشته باشند که در تجمعات و حضور در مکان های عمومی استفاده از ماسک لازم است و واکسن زده ها نیز نباید خودرا مبرا از درگیری با ویروس کرونا بدانند.
در ادامه به مقایسه وضعیت نقاط مختلف کشور در ایام ۲۲ و ۲۳ فروردین ماه می پردازیم تا شرایط کرونائی برای مخاطبان بهتر تشریح شود، ۲۲ فروردین ماه سه هزار و ۱۲۵ بیمار جدید شناسایی شد و ۳۴ نفر جان خودرا از دست دادند اما این آمار در روز بیست و سوم اندکی متفاوت بود به شکلی که شمار شناسایی افراد مبتلا به ۲ هزار و ۷۳۷ نفر و تعداد فوت شدگان به ۲۸ نفر رسید و در این ۲ روز همین طور امروز تعداد شهرستان های قرمز ۳۴، نارنجی ۶۹، زرد ۲۹۱ و آبی ۵۴ ثابت ماند.
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳ بیمار کووید ۱۹ جان خودرا از دست دادند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۱۷ دوز رسید.
در این مدت دو هزار و ۳۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۱ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۸۶۱ نفر رسید. تا کنون ۶ میلیون ۹۳۰ هزار و ۵۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.
اکنون یک هزار و ۳۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۵۰ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۶۳۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
تا کنون ۶۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۲۴ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۸۵۸ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۵۳۵ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۱۷ دوز رسید.
اکنون شرایط در بعضی استانها به لحاظ مبتلاشدن و فوت شدگان کرونائی همچنان سیر نزولی دارد، همچون این استانها، اردبیل است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شمار مبتلایان را روزانه ۱۶ نفر اعلام نموده اند.
این استان در شبانه روز گذشته یک فوتی داشته و اکنون شهرستان های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان های مشگین شهر و پارس آباد در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.
دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم اعلام نمود که فوتی کرونائی از شروع امسال در پنج شهرستان شمال و جنوب این استان شامل شوط، پلدشت و چالدران در شمال و تکاب و شاهین دژ گزارش نشده و در طول این مدت در ۶ شهرستان تنها یک فوتی و در ۲ شهرستان تنها ۲ فوتی ثبت شده است.
سرعت واکسیناسیون کرونا برغم این که در آذربایجان غربی کم شده اما تا حالا حدود ۸۴ درصد واجدین شرایط دوز اول، ۷۴ درصد دوز دوم و ۳۳ درصد دوز سوم این واکسن را دریافت کرده اند.
در استان لرستان نیز یک نفر دیگر طی شبانه روز گذشته به سبب کرونا جان خودرا از دست داد و شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۸۲۰ نفر رسید و ۷۶ مبتلای جدید شناسایی شد.
اکنون ۱۵۷ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند و برمبنای آخرین رنگ بندی کرونائی در لرستان وضعیت پلدختر و دلفان باردیگر نارنجی شد، رومشکان قرمز است و ازنا، الیگودرز، بروجرد، چگنی، خرم آباد، دورود، سلسله و کوهدشت در وضعیت زرد قرار دارند.
در ایلام نیز ۱۶ نفر طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان اکنون ۲۶ نفر است، ۱۹ نفر شناسایی شدند و مجموع مبتلایان اکنون به ۷۹ هزار و ۲۴۵ نفر افزوده شد.
طی شبانه روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده است و شهرستان های آبدانان، بدره، سیروان و هلیلان در وضعیت نارنجی و شهرستان های دره شهر، دهلران، ایلام، مهران، ملکشاهی، چرداول، ایوان و چوار در وضعیت زرد قرار دارند.
در استان قم هم مرکز بهداشت اعلام نمود که اکنون میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان قم ۴۰ درصد است و نشانه ای از موج جدید کرونا در قم دیده نشده است و علت بالا بودن تعداد فوت شدگان کرونائی در قم با وجود کاهش عمومی بستری در مراکز درمانی، مراجعه دیرهنگام به بیمارستان در کنار برخی بیماریهای زمینه ای است.
به دلیل پایین بودن آمار واکسیناسیون عمومی در قم، این استان یکی از نقاط هدف در بروز موج بعدی بیماری خواهد بود و بیش از ۶۰ درصد فوتی هایی کرونائی قم هیچ واکسنی را تزریق نکرده اند.

در استان مازندران نیز که نوروز ۱۴۰۱ را با میزبانی حدود ۱۵ میلیون نفر مسافر، اقامت ۹۰۰ هزار نفری برای هر شب در مراکز اقامتی مجاز و ورود بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار خودرو پشت سرگذاشت، آنچه برای این استان یک موفقیت بنظر می رسد ثبات نسبی در آمار بیماران کرونائی بوده است که بنظر می رسد این استان از اولین آزمون گردشگری در دوران کرونای خود سربلند بیرون آمده است.
با وجود نگرانی های بسیار از کارشناسان، کادر درمان و حتی مدیران اجرائی از ورود انبوه مسافران نوروزی و خطر اوج گیری باردیگر کرونا، اما با گذشت ۲۳ روز از شروع سفر و حدودا ۱۰ روز از اختتام سفر، آمارها نشان میدهد که استان مازندران توانسته به خوبی سفر را در وضعیت سالم و امن مدیریت و سپری کند.
بر اساس آخرین گزارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل که روز ۲۳ فروردین انتشار یافت، در زمان حاضر ۲۰۸ بیمار کرونائی در بیمارستان های استان بستری هستند که ۶۹ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شود. این درحالی است که ۲۵ اسفند ماه سال قبل و در شروع فصل سفر ۲۴۰ بیمار مبتلا به کوید ۱۹ در بیمارستان های سراسر استان بستری بودند که از این تعداد ۸۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شدند.
گزارش کامل وضعیت کرونائی مازندران پس از تعطیلات نوروز را می توانید با این عنوان تمرین نوروزی مازندران برای گردشگری تمام فصل بخوانید.

منبع:

About Author