در گفت وگو با فست فود باز اعلام شد کاهش مبتلاشدن به کرونا در کشور

به گزارش فست فود باز، معاون فنی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از کاهش روند مبتلاشدن به کرونا در کشور آگاهی داد و اظهار داشت: البته کاهش موارد مبتلاشدن به کرونا به این معنا نیست که کرونا تمام شده است، بلکه با علمی که حالا داریم باید همچنان مراقب باشیم.

دکتر بابک عشرتی در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت و روند کرونا در کشور، اظهار داشت: هم اکنون موارد ابتلای روزانه به بیماری نسبت به اوایل فروردین ماه کاهش پیدا کرده و خوشبختانه درصد مثبت شدن تست هایی که از بیماران علامت دار گرفته می شود، کم شده که این مساله نشان میدهد خیلی از مواردی که قبلا با این علایم، کرونا بودند، حالا مربوط به سایر ویروس های سرماخوردگی است و موارد کرونا کمتر شده است. هم اکنون عمدتاً ویروس هایی را غیر از کرونا می بینیم که علایم بیماریهای حاد تنفسی را ایجاد می کنند مانند سرماخوردگی که موضوعی است که قبل از کرونا هم وجود داشته است و البته قدرت سرایت خیلی بالایی ندارند و سرایت شان کمتر از کروناست.

وی اضافه کرد: اگر این سیر نزولی به همین صورت ادامه یابد، بدنبال آن هم بستری آی سی یو و هم تعداد مرگ ومیر ناشی از کرونا کاسته می شود. البته باید توجه کرد که کاهش موارد مبتلاشدن به کرونا به این معنا نیست که کرونا تمام شده است؛ بلکه با علمی که حالا داریم باید همچنان مراقب بوده و خود مراقبتی را داشته باشیم؛ چونکه ممکنست جهش های جدیدی از ویروس ایجاد شود و شرایطی ایجاد شود که موج های شدیدی داشته باشیم.

عشرتی با تأکید بر این که فعلا روند کرونا در کشور کاهشی است، اظهار داشت: در عین حال آمارهای جهانی کرونا نیز رو به کاهش است.

وی درباره ی زمان پایان کرونا یا به ثبات رسیدن آن، اظهار داشت: این که روزی بگوییم کرونا به انتها رسید، مستلزم این است که واکسنی تولید شود که بتواند ایمنی دائمی بوجود آورد یا جهشی در ویروس ایجاد شود که مبتلاشدن به آن منجر به ایمنی دائمی شود. به عنوان مثال در آبله و سرخک واکسن تولید شد و پس از تزریق واکسن ایمنی دائمی برای فرد ایجاد می شود. در عین حال این که کرونا به ثبات برسد و اصطلاحا به حالت آندمیک برسد، در صورتی است که روند بیماری در حد ثابتی بماند و در این شرایط می گوییم که کرونا بومی کشور یا جهان شده است و مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و… خواهد شد که بنظر می رسد این اتفاق برای کرونا محتمل تر است.

منبع:

About Author