یافته محققان استرالیایی؛ تری گلیسیرید خون بالا می تواند به پیشگیری از زوال عقل کمک کند

فست فود باز: به گزارش فست فود باز، تحقیقات جدید نشان داده است تری گلیسیرید بالا که به صورت گسترده بعنوان دشمن قلب شناخته می شود، امکان دارد برای مغز افراد مسن تهدید کننده نباشد.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، این مطالعه بر روی بیشتر از ۸۰۰۰۰ فرد مسن نشان داد افرادی که دارای تری گلیسیرید در محدوده بالا-طبیعی یا نسبتاً بالا هستند، در مقایسه با همسالان خود دارای سطح تری گلیسیرید پایین، کمتر احتمال ابتلاء به زوال عقل را داشتند.
در طی شش سال، ۳ درصد از افراد مسن با بالاترین سطح تری گلیسیرید گرفتار زوال عقل شدند درحالیکه در گروه مورد مطالعه با کمترین تری گلیسیرید، ۶ درصد گرفتار زوال عقل شدند.
البته محققان خاطرنشان می کنند که این مطالعه ثابت نمی کند که تری گلیسیریدها به شکلی از مغز در مقابل پیری محافظت می کنند.
به گفته محققان چربی خون- کلسترول و تری گلیسیرید- را میتوان به سادگی با رژیم غذایی یا دارو اصلاح کرد. بنابراین، اگر مطالعات بیشتر نشان دهد که آنها مستقیماً بر رشد زوال عقل تاثیر می گذارند، این یک راه برای کاهش خطر است.
«ژن ژو»، محقق دانشگاه موناش استرالیا و سرپرست تیم تحقیق، اظهار داشت: «توضیحات مختلفی به جهت اینکه چرا تری گلیسیرید پایین با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط می باشد، وجود دارد.»
ژو اظهار داشت: «در افراد مسن، تری گلیسیرید پایین امکان دارد با کاهش وزن، سو تغذیه، مشکلات سلامتی یا ضعف ارتباط داشته باشد.»
او تصریح کرد که این شرایط با وضعیت میانسالی که تری گلیسیرید بالا امکان دارد سبب ایجاد بیماری قلبی شود، متفاوت می باشد. افراد مسن با تری گلیسیرید نسبتاً بالا امکان دارد نسبت به همسالان خود با سطوح پایین تری گلیسیرید، تغذیه بهتر یا مشکلات سلامت کمتری داشته باشند.
به طور کلی، سطح تری گلیسیرید زیر ۱۵۰ برای بزرگسالان، سالم در نظر گرفته می شود. اعداد بین ۱۵۰ و ۱۹۹ در مرز روبه بالا (یا بسیار نرمال) هستند، در حالیکه سطوح ۲۰۰ یا بیشتر، بالا در نظر گرفته می شوند.
برخی از مطالعات گذشته رابطه معکوس مشابهی را بین تری گلیسیرید افراد مسن و خطر زوال عقل پیدا کرده اند: یعنی هر چه چربی خون بالاتر باشد، خطر زوال عقل کمتر می شود.
برای مطالعه جدید، ژو و همکارانش داده ها را از دو پروژه تحقیقاتی بزرگ که شامل افراد مسن از استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا بود، استخراج کردند. همه آنها در شروع مطالعه فاقد زوال عقل و همینطور بیماری قلبی یا سکته بودند.
در این مطالعه بیشتر از ۱۸۰۰۰ سالمند به صورت متوسط به مدت شش سال مورد بررسی قرار گرفتند. در خلال این زمان، ۸۲۳ نفر مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند.
محققان مشاهده نمودند خطر زوال عقل در ۱۰٪ از سالمندان با کمترین تری گلیسیرید بالاتر بود. (تری گلیسیرید آنها زیر ۶۲ بود.)
درحالیکه، ۱۰ درصد از سالمندان با بالاترین تری گلیسیرید (بالای ۱۸۶) با خطر زوال غقل بیشتر مواجه بودند.
بقیه گروه مورد مطالعه که تری گلیسیرید آنها از ۶۲ تا ۱۸۶ متغیر بود، نرخ زوال عقلی بین ۴ تا ۵ درصد داشتند.
اگر تری گلیسیرید به نحوی در خطر زوال عقل نقش داشته باشد، علل آن نامشخص است

منبع:

About Author