رئیس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت خبر داد شیب رو به افزایش مبتلا شدن به آسم در ایران، آمار دوبرابری بیماری در خوزستان

فست فود باز: رئیس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت اظهار داشت: شیب مبتلا شدن به آسم در کشور رو به افزایش است و میزان آن در بعضی استان ها مانند خوزستان دوبرابر آمار کشوری است.

دکتر مهدی نجمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش شیوع آسم در جمعیت جوانان و نوجوانان کشور اظهار نمود: افزایش آلودگی هوا و میزان آلرژن های محیطی که جزو عوامل اصلی مبتلا شدن به بیماری آسم هستند، سبب شیوع این بیماری می گردد. آخرین بررسی های انجام شده در این زمینه نشان داده است شیوع آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان ۱۱ درصد و در جمعیت بالغان، ۹ درصد است. این بررسی برپایه پرسشنامه های استاندارد بین المللی و در جمعیت شهری و روستایی انجام شده است. در این بررسی مشخص شده است که آمار آسم در خوزستان دوبرابر آمار کشوری است. در تهران، قم و خیلی از شهرهای صنعتی شیوع بیماری از متوسط کشوری بالاتر است.

وی اضافه کرد: بیماری آسم بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی برای نخستین بار ظاهر می گردد و مبتلا شدن به آن در بزرگسالی کمتر اتفاق می افتد. با عنایت به این مورد کودکان و نوجوانان جزو گروه های پرخطر هستند. با عنایت به شیوع عوامل بیماری، آسم در افراد بالغ مبتلا از حالت کنترل خارج می گردد.

رئیس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت افزود: هم اکنون شیب مبتلا شدن به آسم در بعضی کشورها همچون ایران رو به افزایش است. این آمار در بعضی کشورها تا ۳۰ درصد است. آمار این بیماری در ایران حدودا با متوسط جهانی برابر اما می توان گفت نسبت به گذشته شیوع آن افزایش پیدا کرده است.

نجمی با اشاره به طراحی برنامه ای در نظام سلامت برای شناسایی، درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به آسم اظهار داشت: این بیماری گاهی به درستی تشخیص داده نمی گردد. پس از تشخیص آن هم ممکن است درمان مناسبی عرضه نشود. بحث پیگیری و مراقبت از آن هم از هر دوی این موارد مهم تر است. آسم بیماری قابل درمانی نیست اما می توان آن را کنترل کرد تا فرد زندگی مطلوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این برنامه کنترل بیماری در افراد مبتلا است، اظهارکرد: برنامه ای که در این زمینه طراحی شده، فعلا در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور به صورت آزمایشی اجرا و در صورت موفقیت، در نظام مراقبت های اولیه ادغام می گردد. خیلی از بیماران داروهای خویش را خودسرانه قطع می کنند و به جای آن به صورت دائم از اسپری استفاده می نمایند. با این کار بیماری حالت کنترل نشده پیدا می کند. بنابراین آنان باید تحت پیگیری و مراقبت باشند.

About Author