مصرف خودسرانه دارو برای پیش گیری از کرونا ممنوع

به گزارش فست فود باز رئیس بخش مراقبت های بالینی بیمارستان دکتر مسیح دانشوریی اظهار داشت: افرادی که در گروههای در معرض خطر قرار ندارند، صرفا می توانند با تغذیه مناسب بدن خودرا در مقابل بیماری های ویروسی مقاوم کنند و به هیج عنوان نیاز به مصرف مکمل خاصی ندارند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر فرزانه داستان متخصص داروسازی بالینی در پاسخ به این پرسش که آیا دارو و یا درمانی برای پیش گیری از بیماری کرونا وجود دارد اظهار نمود: هنوز تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی برای درمان قطعی این بیماری پاسخ درستی به دست نیاورده اند.
وی با اشاره به بیماری نوظهور کوید ۱۹ اشاره کرد: درعین حال صرفا برخی مطالعات بر این اساس است که شماری از داروهای مکمل همانند زینک و ویتامین Dو C می تواند به تقویت سیستم ایمنی پیکر شخص کمک نماید.
وی لزوم پرهیز از مصرف مداوم و خودسرانه داروهای مکمل را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: مصرف این داروها خصوصا در افرادی که مشکل ضعف سیستم ایمنی و زمینه ای ندارد به هیچ عنوان سفارش نمی گردد.
دکتر داستان اشاره کرد: افرادی که در گروههای در معرض خطر قرار ندارند، صرفا می توانند با تغذیه مناسب بدن خودرا در مقابل بیماری های ویروسی مقاوم کنند و به هیج عنوان نیاز به مصرف مکمل خاصی ندارند.
رئیس بخش مراقبت های بالینی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با اشاره به این که هنوز هیچ دارویی با هدف پیش گیری از کرونا ویروس در دنیا وجود ندارد اظهار داشت: برخی مطالعات به ترکیبات و یا داروهایی برای درمان و پیش گیری از این ویروس تاکید دارند ولی همچنان به سبب ناکافی بودن این تحقیقات و عوارض و تداخلات دارویی به هیج عنوان سفارش نمی گردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه مناسب ترین راه پیش گیری از بیماری کوید ۱۹ را شستشوی مداوم دست ها، توجه به سفارش های بهداشتی، پرهیز از تردد در اماکن عمومی و استفاده از تغذیه درست و مناسب ذکر کرد.
وی با اشاره به این که مصرف ویتامین Dدر افرادی که کمبودی برای تامین این ویتامین در بدن ندارد ضرورتی ندارد اشاره کرد: در باره افرادی که سابق بر این نیز یه صورت ماهانه این دارو را مصرف می کردند سفارش می شود دارو را قطع نکنند و همچنان به روند سابق ادامه دهند.
دکتر داستان در ادامه اظهار داشت: دسته ای از داروهای ضد ویروس، مسکن و کمک کننده در دستورالعمل کشوری برای درمان بیماری کرونا ذکر شده ولی این به این معنا نیست که این داروها می تواند از مبتلاشدن به این بیماری نیز پیشگیری کند بدین سبب لازم است مردم از خود درمانی و مصرف خودسرانه هر گونه دارو و یامکمل برای پیش گیری از کرونا پرهیز کنند.
رئیس بخش مراقبت های بالینی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با اشاره به این که داروهای کمک کننده به درمان بیماری کرونا دودسته هستند اشاره کرد: دسته ای از این دارها برای درمان بیماران بستری مبتلا به کرونا استفاده می شود و دسته دیگری از داروها برای بیمارانی که در منزل تحت مراقبت هستند سفارش می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه در باره مصرف دارو در بیماران سرپایی نیز اشاره کرد: گروههایی از مبتلایان به کرونا نیاز به مصرف هیچ گونه دارویی ندارند و صرفا باید مراقب باشند تا انتقال به سایرین صورت نگیرید و در عین حال هم مبتلایانی که دارای بیماری زمینه ای هستند (پس از مثبت شدن تست کرونا) داروهایی مداخله ای و کمک کننده به این افراد جهت استفاده در منزل تجویز می شود.
وی اشاره کرد: در۸۰ درصد مبتلایان صرفا درمان های حمایتی موثر و کاراست و اصلا نیازی به مصرف دارو ندارد

منبع:

About Author