آموزش و پرورش خراسان رضوی آسیبهای کار با تجهیزات نوین را مهار می کند

به گزارش فست فود باز ایرنا- معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: در حالی بکارگیری تجهیزات نوین آموزشی بخاطر ضرورت عرضه آموزش از راه فضای مجازی در شرایط بحران کرونا گسترش زیادی یافته که کار با چنین ابزارهایی آسیبهای نیازمند مهار به دنبال دارد.
صفدر سلطانی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به بکارگیری بلند مدت تجهیزات نوین آموزشی همچون گوشی های هوشمند تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ از جانب معلمان و دانش آموزان در سطح گسترده اشاره و بیان نمود: این وضعیت زمینه ساز بروز آسیبهای بدنی و ضعف عضلانی در بین این اقشار شده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با عرضه آموزشهای لازم به دانش آموزان و معلمان در تلاش است تا شیوع آسیبهای ناشی از کار با تجهیزات نوین آموزشی در مهار نماید.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی “آزردگی مشکل آفرین در ناحیه گردن، فشار زیاد به مچ دست، افزایش فشار صدمه زا به ستون فقرات، شانه ها و بروز تدریجی ضعف عضلات” در این بخشهای بدن معلمان و دانش آموزان را شایعترین و مهم ترین آسیبهای بدنی ناشی از کار بلند مدت و روزمره با گوشی های هوشمند تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ برشمرد.
وی افزود: البته بروز این آسیبهای بدنی هنوز در مراحل نخست نشان دادن خود در بین دانش آموزان و معلمان است بنابراین نمی توان آنرا ناهنجاری دائمی و ماندگار دانست.
سلطانی اظهار داشت: یادگیری اجرای منظم یک سری حرکات ورزشی و نرمشهای بدنی ضعف عضلانی ناشی از کار بلند مدت و روزمره با ابزارهای نوین آموزشی را در دانش آموزان و معلمان برطرف می کند.
وی اضافه کرد: بر این اساس کرد اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اجرای برنامه های آموزشی لازم را شروع کرده و تابحال اقدامات مطلوبی در راه صورت گرفته است.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: ناهنجاری های اسکلتی و قامتی که به مرور زمان گریبانگیر افراد می شود ناشی از عادتهای حرکتی و رفتار بدنی در زمان طولانی است.
وی اظهار داشت: والدین توجه داشته باشند که نباید بکارگیری گوشی و تبلت توسط فرزندان دانش آموزشان به مدت طولانی و بی وقفه ادامه یابد بلکه حتما باید بعد از مدتی کار با این ابزارها فعالیتهایی همچون راه رفتن و تحرک بدنی صورت گیرد تا فرد از فشار بدنی کار طولانی با گوشی و تبلت بیرون برود.
سلطانی اضافه کرد: وضع موجود و رواج استفاده از گوشی و تبلت بین دانش آموزان باعث بروز آسیبهایی شده که تلاش می شود با عرضه آموزش به دانش آموزان، والدین و معلمان این آسیبها برطرف شود تا در گذر زمان تبدیل به ناهنجاری نشود.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: در روند عرضه آموزشهای مجازی به دانش آموزان در این استان به هیچوجه آموزشهای در ارتباط با درس تربیت بدنی کاهش نیافته و ضعیف نشده است.
وی افزود: در این راستا تهیه فایلهای آموزشی، فیلم های مربوطه و بهره گیری از دیگر شیوه های رایج در آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت و تمامی دانش آموزان و معلمان از این آموزشها در سامانه شاد بهره مند شده اند.
سلطانی اظهار داشت: با اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در خراسان رضوی مشخص شد که ۳۰ درصد دانش آموزان استان گرفتار چاقی و اضافه وزن هستند ازاین رو برنامه های آموزشی هدفمند در این حوزه و عرضه مشاوره به والدین شروع شده و تلاش داریم تا آخر سال جاری سه درصد از این میزان را کاهش دهیم.
استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز تحت تعلیم و تربیت ۹۰ هزار معلم دارد.

منبع:

About Author