معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مصوبه این دانشگاه برای آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی ˮشهید مطهری، شهدای ۱۲ دی، طالقانی و پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس آگاهی داد و اظهار داشت: آموزشی شدن مراکز درمانی مقدمه ای برای صدور مجوز پردیس یا دانشکده علوم پزشکی این شهرستان مرزی است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا، تقی امیریانی روز دوشنبه درجلسه هماهنگی فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی گنبدکاووس عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای فراهم کردن زیرساخت های آموزشی به کمک نیکوکاران این شهرستان نیاز دارد برای اینکه دانشگاه فعلا اعتباری دراین خصوص ندارد.
وی بابیان این که فراهم کردن زیرساخت های آموزشی در هر بیمارستان حداقل به ۳۰ تا ۴۰ میلیاردریال اعتبار نیاز دارد، اضافه کرد: علاوه بر این، پزشکان شاغل در گنبدکاووس به ویژه در مراکز درمانی دولتی نیز باید آمادگی خودرا برای ارائه مباحث آموزشی – علمی به دانشجویان اعلام نمایند و بعنوان مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکیف وقت بگذارند.
دکتر امیریانی، آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی گنبدکاووس در ارتقای کیفیت درمانی آنها موثر دانست و افزود: مجموعه اقدامات مورد نیاز برای آموزشی شدن مرکز درمانی باید حداکثر ظرف ۶ ماه آتی صورت گیرد و بعد از آن دانشجویان علوم پزشکی و پرستاری در مراکز بیمارستانی این شهرستان پذیرش خواهند شد.
نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه اظهار داشت: با آنکه این شهرستان بعنوان شهرستان محوری منطقه شرق گلستان است و مردمان این دیار از خدمات درمانی و پزشکی آن بهره می برند اما بیمارستان های آن در خیلی از استانداردهای بین المللی با مشکل مواجه اند که نمونه آن در بحث درمان بیماران کرونائی مشاهده شد.
امانقلیچ شادمهر با قدردانی از نیکوکاران گنبدکاووس جهت کمک به تامین تجهیزات و اقلام بیمارستانی و درمانی، اضافه کرد: اگر نیکوکاران نبودند بدون تردید شمار جان باختگان این شهرستان درحوزه بیماری کرونا بسیار بیشتر شده و خانواده های زیادی نیز داغدار می شدند.
وی افزود: مراکز بیمارستانی گنبدکاووس که به مردمان شرق گلستان با جمعیت تقریبی یک میلیون نفر خدمات می دهند، باید قبل از این تبدیل به آموزشی می شدند اما همانند دیگر پروژه های زیرساختی این شهرستان مانند راه آهن، جاده نفت، طرح جمع آوری فاضلاب و بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی مورد کم توجهی مسئولان استان و کشور قرار گرفته است.
شادمهر ضمن اشاره به این که به علت نبود دانشگاه علوم پزشکی در گنبدکاووس و پایین بودن ظرفیت پذیرش در دانشگاه های داخلی، ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از فرزندان این منطقه برای تحصیل به خارج کشور مهاجرت کردند، اشاره کرد: این شهرستان با ۲۵۰ پزشک متخصص و فوق تخصص و هفت بیمارستان شرایط لازم برای آموزشی شدن و استقرار دانشکده و پردیس علوم پزشکی را که خواست و مطالبه جدی مردم منطقه است، دارد.

رییس مجمع خیرین سلامت گنبدکاووس نیز در این نشست با ابراز گله مندی از کم توجهی مسئولان استانی و کشوری به مطالبات مردم این شهرستان به ویژه درحوزه بهداشت و درمان، اظهار داشت: با آنکه طی حداقل یک دهه گذشته، جلسات زیادی برای تجهیز مراکز درمانی گنبدکاووس و رفع مشکلات درمانی بیماران دیابتی، دیالیزی، سرطانی و قلبی و عروقی توسط مسئولان متولی برگزار و قول هایی نیز داده شد اما همه این وعده ها در حد شعار باقی مانده است.
محمد شهرکی اضافه کرد: گنبدکاووس و شرق گلستان بالاترین آمار بیماران سرطانی (مری و معده) را در کشور دارد و یا تعداد زیادی بیمار قلبی و عروقی، دیالیزی و دیابتی دارد اما از داشتن مراکز درمانی چنین بیماری هایی محروم است و بیماران باید برای درمان با طی مسافت های طولانی و صرف هزینه های سنگین به مرکز استان یا استانهای دیگر بروند.
وی که عضو هیات مدیره مجمع خیرین سلامت گلستان و از نیکوکاران کشوری است، افزود: از سال ها قبل مسئولان علوم پزشکی گلستان به خیرین منطقه همچون بنده که خدمتگزار مردم هستم، گفته شد که ساختمان های مورد نیاز جهت راه اندازی مراکز درمانی قلب و عروق و سرطان بسازید تا این مراکز در گنبدکاووس راه اندازی شود و ما نیز به تعهد خویش عمل کردیم اما هنوز خبری از درمان این بیماریها در شهرستان نیست و بیماران منطقه باید همچنان رنج سفر به مرکز استان یا دیگر استانها و صرف هزینه داشته باشند.
شهرکی با درخواست از مسئولان برای عمل به تعهدات داده شده، اظهار داشت: کم توجهی دولت و مسئولان متولی به تعهدات سبب دلسردی و سلب انگیزه نیکوکاران می شود درحالی که راه اندازی چنین مراکز درمانی وظیفه دولت می باشد و جامعه نیکوکاران نیز کمک کننده هستند.
وی ابراز امیدواری کرد که آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی گنبدکاووس که مطالبه مردم این منطقه است، این دفعه در حد شعار و برگزاری جلسه نباشد و جامه عمل به خود بگیرد.
همچنین امام جمعه گنبدکاووس نیز دراین جلسه با تایید گلایه نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و سخنان رئیس مجمع خیرین سلامت گنبد، اظهار داشت: از دانشگاه علوم پزشکی گلستان که موافقت با آموزشی کردن بیمارستان ها در اختیار آنها بوده و با وجود درخواست های مکرر مردم و مسئولان گنبدکاووس در سالهای گذشته اما به ان کم توجهی کرده، شخصا گله دارم.
حجت الاسلام محمود ترابی اضافه کرد: دانشگاه ها علوم پزشکی باید سال ها قبل با آموزشی اعلام کردن بیمارستان های گنبدکاووس زیرساخت های آن را فراهم می کرد تا حالا مجوز راه اندازی پردیس یا دانشکده علوم پزشکی آن صادر می شد و مردم منطقه از مزایای آن بهره مند می شدند.
وی با این وجود از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای صدرو مجوز آموزشی کردن چهار بیمارستان گنبدکاووس قدردانی کرد و خواهان مساعدت سه جانبه دانشگاه، مسئولان گلستان و نیکوکاران برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز آموزشی کردن مراکز درمانی شد.
فرزانه جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه راه اندازی پردیس یا دانشکده علوم پزشکی در این شهرستان را مطالبه مردم شرق گلستان دانست و اظهار داشت: گنبدکاووس در خیلی از زیرساخت ها با محرومیت مواجه می باشد و مسئولان باید با اهتمام ویژه این عقب ماندگی ها را جبران نمایند.
گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان و با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان استان است.

About Author