به گزارش فست فود باز نتایج یک بررسی نشان می دهد: داشتن اضافه وزن مغز را ضعیف می سازد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، محققان در بررسی های خود اظهار داشتند: اضافه وزن و بالا بودن سایز کمر مغز را ضعیف می کند. در حقیقت، چاقی سبب می شود روند پیر شدن مغز ۱۰ سال یا بیشتر تسریع پیدا کند.
به قول محققان در افرادی که دور کمر و شاخص توده بدنی آنان بالاست قشر مغزی هم باریک تر است که در گذشته ارتباط بین باریک بودن قشر مغزی با افت عملکرد مغز تایید شده است.
محققان آمریکایی اظهار داشتند: این ارتباط در افرادی که کمتر از ۶۵ سال دارند بیشتر دیده می شود. در حقیقت، وضعیت بدن به لحاظ وزن بویژه قبل از افزایش سن با کاهش ماده خاکستری مغز ارتباط دارد.
قشر مغز خارجی ترین لایه مغز است و نقش کلیدی در حافظه دارد.
در این بررسی محققان شاخص توده بدنی و سایز کمر ۱۳۰۰ نفر با میانگین سنی ۶۴ سال را اندازه گیری کردند. حدود شش سال بعد اسکن مغزی این افراد به منظور بررسی ضخامت قشر مغزی، حجم مغز و شاخص های دیگر انجام شد.
شاخص توده بدنی حدود یک چهارم از افراد شرکت کننده ۳۰ یا بالاتر بوده که چاق در نظر گرفته می شوند. همینطور در نیمی از آنان شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۰ بوده که گرفتار اضافه وزن بودند و شاخص توده بدنی مابقی کمتر از ۲۵ بوده است.
به گزارش فست فود باز به نقل از هلث دی نیوز، محققان با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون فشار خون بالا، مصرف مواد الکلی، استعمال سیگار و عوامل اثرگذار دیگر بر قشر مغز دریافتند: شاخص توده بدنی بالا را باریک تر شدن قشر مغزی ارتباط دارد.

About Author