مطالعات نشان می دهد؛ از مصرف این گیاه دارویی غافل نشوید

به گزارش فست فود باز مطالعات اخیر محققان آمریکایی نشان داده است که گیاه گزنه دارای خواص دارویی بسیار زیاد و مفیدی است و در درمان خیلی از بیماری ها نقش دارد.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله_فاطمه میرزاجعفری: مطالعات اخیر پژوهشگران آمریکایی نشان میدهد گزنه گیاهی مفید با خواص درمانی بسیار زیادی است که در درمان مفاصل استفاده می شود همین طور گزنه با کاهش سطح مواد شیمیایی التهابی در بدن و با دخالت در نحوه انتقال سیگنال های درد به بدن عملکرد خوبی دارد.
در این مطالعه نشان داده شده است که گزنه برای درمان ماهیچه ها و مفاصل دردناک، آرتروز، اگزما، نقرس و کم خونی استفاده می شود؛ همین طور گزنه برای درمان مشکلات ادراری در مراحل اولیه پروستات (هایپرپلازی یا پروستات خوش خیم)، عفونت های دستگاه ادراری، تب یونجه (رینیت آلرژیک) به کار برده می شود.

خواص گزنه در درمان پروستات
مطالعات انجام شده درباب فواید گیاه گزنه دراین تحقیق نشان داده است که گزنه برای درمان پروستات علائمی همچون کاهش جریان ادرار، افتادگی مثانه و مداوم ادرار کردن که در اثر فشار غده پروستات بر روی مجرای ادراری ایجاد می شود موثر است همین طور گزنه در کاهش رشد برخی سلول های پروستات با فیناستراید (دارویی که معمولاً برای پروستات یا BPH تجویز می شود) تاثیر شایان توجهی دارد. گفتنی است؛ این گیاه بر خلاف فیناستراید از اندازه پروستات کم نمی نماید. توجه به این نکته لازم است که افراد مبتلا به BPH(هایپرپلازی خوش خیم پروستات) نباید خودرا با گزنه درمان کنند و برای تشخیص و یا رد سرطان پروستات به پزشک بازگشت کنند.
گزنه و درمان آرتروز
این مطالعات نشان داده است که در گذشته از ساقه و برگ گیاه گزنه برای درمان آرتروز و تسکین درد عضلات استفاده شده است به این صورت که با استفاده از برگ گزنه به صورت موضعی در ناحیه دردناک مفاصل از هرگونه درد رهایی پیدا می کردند.
خواص گزنه برای بهبود تب یونجه
در این مطالعه نشان داده شده است که گزنه به کاهش عطسه و خارش درافراد مبتلا به تب یونجه کمک می نماید. همین طور در مطالعات دیگری مشخص شده است که ۵۷% از بیماران گزنه را در تسکین آلرژی موثر اعلام نمودند و نسبت به دیگر داروهای مناسب برای بهبود آلرژی گزنه را دارای ارزش فراوانی دانسته اند. پزشکان در این مطالعه سفارش می کنند که افراد می توانند پیش از شروع فصل تب یونجه، گیاه گزنه را به صورت خشک شده و بخارپز برای تسکین حساسیت های آلرژن استفاده کنند.
سایر خواص گزنه
در این مطالعه نشان داده شده است که گزنه می تواند قند خون را کم کند و از این جهت بیماران دیابتی در مصرف گزنه باید دقت بیشتری داشته باشند و به صورت مرتب قند خون خودرا کنترل کرده همین طور گزنه می تواند در کاهش فشار خون تاثیر به سزایی داشته باشد البته درباب اثبات این نتایج نیازمند به تحقیق و مطالعه بیشتر است.
عوارض جانبی مصرف گیاه گزنه
گزنه را می توان به اشکال مختلفی همچون دمنوش، عصاره مایع و پماد موضعی بهره برد البته استفاده از گیاهان دارویی همواره می توانند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشند و یا اینکه با عملکرد داروهای دیگر در تعامل نباشد به همین دلیل مصرف هریک از این گیاهان بنا به تشخیص پزشک متخصص باید مصرف شود. پژوهشگران در این مطالعه اشاره کردند که مصرف بیش از حد گیاه گزنه می تواند سبب ناراحتی هایی همچون معده دردهای خفیف، احتباس مایعات، اسهال و کهیر شود بدین سبب به جهت حساسیت های آلرژیک تماس با این گیاه نیازمند دقت فراوانی است همین طور گزنه هیچ گاه نباید بعنوان پماد بر روی زخم های باز استفاده گردد.

About Author