وزارت بهداشت اعلام کرد دامپزشکی، مرجع اعلام علت تلف شدن پرندگان میانکاله

به گزارش فست فود باز رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تلف شدن پرندگان مهاجر در میانکاله به سبب آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کاملا منتفی است، اظهار داشت: اعلام نتایج و علل قطعی تلف شدن پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله باید از طرف سازمان دام پزشکی صورت گیرد.
دکتر حسین عرفانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در تالاب بین المللی میانکاله طی روزهای گذشته چند صد پرنده تلف شده اند، اظهار داشت: سازمان محیط زیست و سازمان دام پزشکی جهت بررسی های بیشتر این واقعه در محل مستقر هستند و نکته مهم آن است که موضوع آلودگی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه منتفی است.
وی با اشاره به اینکه هنوز علت بروز این اتفاق معین نمی باشد، از تداوم روند بررسی های بیشتر توسط سازمان های ذی ربط و دانشگاه علوم پزشکی مازندران آگاهی داد و اضافه کرد: بنا بر این هنوز برای قضاوت زود است مگر اینکه آزمایشات به نتایج مشخصی برسند.
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت همین طور درباره مصرف گوشت پرندگان شکار، به ایسنا اظهار داشت: نهادی که اجازه اظهار نظر پیرامون شکار پرندگان و ممنوعیت آن است، سازمان حفاظت از محیط زیست است. اما نباید از این نکته غافل بود در شرایطی که مشکوک به بیماری هستیم و تلفات گسترده این چنینی پرندگان اتفاق افتاده است، ممنوعیت مصرف گوشت شکار و ایجاد ممانعت در شکار پرندگان امری بدیهی است.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباب اظهارات سازمان دامپزشکی در خصوص احتمال علت تلف شدن پرندگان مهاجر به سبب سم بوتولیسم که منشا تولید آن ریشه گیاهان پوسیده است، اشاره کرد: این مساله بعید بنظر می رسد و تابحال نیز شواهدی در خصوص این مساله وجود نداشته، مگر این که بعد از بررسی نتایج آزمایشات و سایر بررسی های صورت گرفته این نتیجه به شکل رسمی از طرف سازمان دامپزشکی بعنوان مرجع ذی صلاح اعلام گردد.

منبع:

About Author