معاون وزیر ورزش: کم تحرکی ایرانی ها چالش جدی آینده است

به گزارش فست فود باز ایرنا- معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: کشور با کم تحرکی ۵۶ درصد ایرانی ها به سمت بحرانی حرکت می کند که باعث چالش جدی در آینده خواهد شد.
عبدالحمید احمدی روز چهارشنبه در مراسم آغازین “نخستین همایش ملی اوقات فراغت” در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در مشهد در چارچوب ارتباط ویدیوکنفرانس، اضافه کرد: کم تحرکی در جمعیت زنان بیشتر از مردان شیوع دارد بنابراین برنامه ریزی جامع برای مشارکت همه افراد جامعه در رفع این معضل ضروریست.
وی افزود: کم تحرکی و تغذیه ناسالم دو علت مهم افزایش بیماریها در جامعه هستند بنابراین توجه ویژه به حوزه ورزش با عنایت به کم تحرکی ۵۶ درصد جمعیت کشور امری ضروریست.
معاون وزیر ورزش و جوانان بر ضرورت توجه به سلامت اوقات فراغت و برنامه ریزی صحیح مدیریت آن هم تاکید و بیان نمود: فقدان برنامه مناسب و هدفمند برای گذراندن اوغات فراغت می تواند این زمان را مصروف فعالیتهایی نماید که برای سلامت افراد مخاطره آمیز هستند.
وی اظهار داشت: گسترش و تقویت فعالیت های ورزشی بعنوان یکی از موضوعات محوری برای گذران اوقات فراغت ضامن سلامت خواهد بود ازاین رو سرمایه گذاری بیشتر در حوزه ورزش با برجسته سازی آن برای اوقات فراغت علاوه بر ارتقاء سلامت روحی و جسمی اعضای جامعه باعث کاهش و مهار انواع آسیبهای اجتماعی می شود.
احمدی اضافه کرد: بر مبنای آخرین آمارها ۵۰ درصد افرادی که ورزش می کنند به طور میانگین ۲۳۷ دقیقه (چهار ساعت) زمان را در طول هفته به فعالیت های ورزشی اختصاص می دهند. این آمار نسبت به آمارهای پیشین نشانگر افزایش ۶۰ دقیقه ای ورزش بخصوص در میان جوانان است.
وی پیاده روی و بدنسازی را در صدر ورزشهای مورد اقبال عموم افراد جامعه اعلام و بیان نمود: محل فعالیت ورزشی ۴۳ درصد شهروندان در مجموعه های ورزشی، ۲۵ درصد در محلات و خیابانها و ۱۳ درصد آنها در منزل است.
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان افزود: بر مبنای نتایج پیمایش مرکز آمار ایران بر روی شهروندان بالای ۱۵ ساله “فرهنگ، اوقات فراغت، رسانه و ورزش” جایگاه قابل توجهی در گذران اوقات فراغت دارند. مردان نسبت به زنان وقت بیشتری را صرف ورزش، رسانه و برنامه های فرهنگی می کنند.
رییس فدراسیون ورزشهای همگانی جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم کم تحرکی را یکی از چالشهای ملی توصیف و بیان نمود: برحان انتشار ویروس همه گیر کرونا در سطح جهان و هم ایران باعث تشدید کم تحرکی شده ازاین رو می بایست اقداماتی جدی، جامع و اثربخش در این عرصه صورت گیرد.
افشین ملایی اضافه کرد: با عنایت به شرایط ناشی از شیوع کرونا باید برای تقویت و تشدید “اوقات فراغت فعال” در بین شهروندان ملزومات آن هم مورد توجه قرار گیرد با ترویج فعالیت های ورزشی تبعات بحران ویروس همه گیر به حداقل رسد.
نخستین همایش ملی اوقات فراغت با شعار “تفریحات سالم، شهر سالم” و هدف ایجاد فرصتی برای تبادل نظر و توسعه شبکه ارتباطی پژوهشگران حوزه های مختلف علوم ورزشی تا فردا ۳۰ بهمن ماه در چارچوب ارتباط ویدیوکنفرانسی در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در مشهد ادامه دارد
“فناوریهای نوین در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، ابعاد اجتماعی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، جایگاه سلامتی و تندرستی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، بازاریابی و گردشگری در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، ابعاد اقتصادی، ابعاد فرهنگی و تربیتی، روانشناسی و همینطور حقوق و اخلاق اسلامی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی” محورهای کاربردی این همایش حول مبحث فراغت و ورزش اعلام شده اند.

منبع:

About Author