مرحله دوم طرح غربالگری قد و وزن دانش آموزان مازندران شروع شد

به گزارش فست فود باز معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش مازندران اعلام نمود: مرحله دوم طرح غربالگری قد و وزن موسوم به طرح کوچˮ از امروز سه شنبه در سراسر مدارس استان مازندران شروع شد.
سیدعلی ساداتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح غربالگری جدید موسوم به کوچ بمنظور سنجش قد و وزن و چاقی دانش آموزان از شهریور ماه امسال شروع شد تا دانش آموزان مبتلا به چاقی شناسایی و برای آنان برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به اینکه اولین مرحله این طرح که تا اختتام آبان ماه ادامه داشت، اظهار داشت: در اولین مرحله که بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان مورد سنجش قرار گرفتند، شاهد رشد ۱۰ درصدی چاقی در بین دانش آموزان مازندرانی بودیم.
معاون سلامت آموزش و پرورش مازندران افزود: در پایش جدید که از حدود ۹۱ درصد دانش آموزان استان جمع آوری شد تنها ۲/۷ درصد از دانش آموزان لاغر و ۱/۲ درصد نیز خیلی لاغر بودند در صورتیکه از نظری چاقی و اضافه وزن دانش آموزان استان رتبه دوم کشور را کسب نمود.
به گفته ساداتی در اولین مرحله دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن جدا شده و برای آنان برنامه های مدیریت وزن شامل رژیم غذایی، ورزش، تحرک و همین طور مراقبت معاونین بهداشت مدارس ارائه شد و در مرحله دوم طرح کوچ نیز به دنبال نتایج و اثرگذاری برنامه های ارائه شده هستیم.
وی اظهار داشت: نتایج پایش طرح کوچ تنها معیار برنامه ریزی سلامت برای دانش آموزان خواهد بود که بوسیله مدارس و با همکاری والدین اجرائی می شود.
معاون سلامت آموزش و پرورش با اشاره به غیرحضوری بودن مدارس، نقش والدین را در به ثمر نشستن برنامه های مدیریت وزن دانش آموزان بسیار موثر دانست و اضافه کرد: در مرحله دوم طرح کوچ نیز لازم است والدین با مدارس برای ارائه اطلاعات درست و بموقع همکاری کنند.
ساداتی همین طور اظهار داشت: والدین و مدارس تا ۲۰ اسفند فرصت دارند اطلاعات جدید قد و وزن آن دسته از دانش آموزانی که در اولین مرحله بعنوان چاق و دارای اضافه وزن شناسایی شدند را به آموزش و پرورش تحویل دهند.
چاقی دانش آموزان مازندرانی که از یک دهه قبل شروع شد در حالی سالهای اخیر روند افزایشی پرشتاب را طی می کند که همیشه عوامل مختلفی از طرف مسئولان آموزشی و خاواده ها برای آن ذکر می شود. اغلب خانواده ها آموزش و پرورش را علت چاقی فرزندان خود دانسته و از جانب دیگر مسئولان آموزشی خانواده و والدین را متهم اصلی در برنامه ریزی تغذیه و سد راه مدیریت چاقی دانش آموزان می دانند.
اخیراً نیز به دنبال اعلام آمار جدید چاقی دانش آموزان مازندرانی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران بیشترین رشد وزنی دانش آموزان را مربوط به یک سال اخیر دانست و اظهار داشت که طبق پایش های دست و پا شکسته و مقطعی که در سالهای ۹۷ و ۹۸ صورت گرفته بود، تغییرات آنقدر محسوس نبود اما یک سال اخیر افزایش چاقی در دانش آموزان مازندران شایان توجهی بوده است.
بر اساس پایشی که بتازگی در غربالگری چاقی با عنوان طرح “کوچ” در سطح کشور و مازندران انجام شد، دانش آموزان مازندرانی از نظر وزن طبیعی رتبه آخر و از نظرچاقی و اضافه وزن رتبه دوم کشور را دارند.
طبق این پایش میانگین چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان کشور ۳۰/۱درصد بود که این رقم در مازندران به ۳۹/۲ درصد می رسد. این در حالیست که میانگین اضافه وزن در دانش آموزان مازندرانی در سال ۹۵ که آخرین غربالگری انجام شد، حدود ۲۹ درصد اعلام شده بود.
مازندران دارای ۵۰۸ هزار دانش آموز پایه ابتدایی تا متوسطه دوم و همین طور ۲۵ هزار پیش دبستانی دارد که در چهار هزار و ۶۰۰ مدرسه تحصیل می کنند.

منبع:

About Author