آیا افراد واکسینه شده، در صورت داشتن علایم باید آزمایش کرونا بدهند؟

خراسان رضوی برمبنای آخرین راهنمای مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها ایالات متحده (CDC) اگر افراد بطور کامل واکسینه شوند حتی اگر در معرض فرد مبتلا به کووید قرار گیرند نیازمند تست کرونا نیستند مگر اینکه علائمی مانند تب، سرفه و یا خستگی داشته باشند.
این راهنمای جدید منعکس کننده نتایج تحقیقاتی است که بیان می کند، افراد واکسینه شده در معرض خطر کمتری از بیماری سخت و شدید قرار دارند و اگر به عفونت مبتلا شوند ویروس را کمتر به دیگران انتقال داده و علایم آنان احیانا خفیف تر است.
مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها ایالات متحده اعلام نموده است، افراد واکسینه شده می توانند از غربالگری معمول محل کار بیرون بروند، البته خیلی از شرکتها چنین غربالگری ندارند اما بررسی بیشتر برای افرادی که در پناهگاه بی خانمان ها زندگی می کنند و یا برای زندانیان به سبب خطر بیشتر انتقال سفارش می شود.
همین طور این دستورالعمل در مورد پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی که هنوز به آزمایش نیاز دارند، اعمال نمی شوند.
لازم به ذکر است، این راهنما ممکنست برمبنای کشورها متفاوت باشد.
شهروندان آمریکایی که از خارج به این کشور برمی گردند همچنان باید تست منفی کووید-۱۹ عرضه کنند و اگر جواب آزمایش آنان مثبت باشد باید ۱۰ روز قرنطینه شوند.
خیلی از کارشناسان انتظار دارند، CDC با افزایش آمار افراد واکسینه شده آزمایش ها را برای افراد واکسینه دارای علایم نیز کم کند چون خیلی از سرماخوردگی ها و بیماریهای ویروسی علایم مشابه به کووید-۱۹ دارند درنتیجه با کاهش خیلی از آزمایش های غیرضروری در پاییز روبرو خواهیم شد.

واکسن ها کارایی دارند اما ۱۰۰ درصد موثر نیستند
دکتر اریف. ار. ساروری از دانشگاه ویرجینای غربی ایالات متحده می گوید: پژوهشگران طی سال قبل واکسن های اعجاب انگیز کووید-۱۹ تولید کردند. کارایی بالای این واکسن ها در محیط کنترل شده از نظر آزمایش های بالینی با اثربخشی آنها در زندگی واقعی مطابقت دارد. واکسن های mRNA تولید شده توسط شرکت فایزر و شرکت مدرنا بیش از ۹۰ درصد از بستری شدن در بیمارستان یا مرگ پیشگیری می کنند.
این بدان معنا نیست که شما از همان درجه محافظت در مقابل آلودگی برخوردار هستید نتایج آخرین تحقیقات تخمین می زند که واکسن های mRNA از ۷۰ درصد تا ۸۵ درصد از آلودگی محافظت می کنند اما نمی توان دریافت که آیا فردی کاملا محافظت شده است یا اگر در معرض ویروس کرونا قرار گیرد ممکنست به بیماری خفیف مبتلا شود و یا ویروس را منتشر می کند یا خیر، بنا بر این آزمایش هنوز مهمست.
هنگامی که فردی بعد از واکسیناسیون کامل به ویروس کرونا آلوده می شود در مقابل ویروس حفاظت می شود اما مبتلاشدن فرد به تعادل بین دو عامل شدت قرار گرفتن در معرض فرد آلوده و صلاحیت ایمنی فرد بستگی دارد.
شدت قرار گرفتن در معرض فرد آلوده به ویروس، مدت زمان مکالمه و تماس بین فرد آلوده و سالم می باشد. صلاحیت ایمنی، مربوط به محافظت ذاتی بدن در مقابل کووید-۱۹ است. افراد واکسینه نشده که هیچ گاه به ویروس کرونا آلوده نشده اند هیچ نوع محافظتی ندارند (این یک ویروس کاملا جدید است) در صورتیکه افراد کاملا واکسینه شده بسیار محافظت می شوند.
طبق آمار CDC از تاریخ ۳۰ آوریل، در افراد واکسینه شده ۱۰۲۶۲ عفونت سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) در ایالات متحده مشاهده شده است. این موارد معمولا بدون علامت یا فقط موارد خفیف هستند و منجر به بستری شدن در بیمارستان نمی شوند. این موارد همچنان ادامه خواهد داشت و بااینکه این افراد نسبت به افراد واکسینه نشده کمتر ویروس کرونا را به دیگران منتقل می کنند اما احتمال دارد انتقال دهنده باشند.
خوشبختانه جهان خوش شانس بوده است که بطور خاص واکسن های mRNA از محافظت قابل توجهی در مقابل انواع اصلی ویروس که تا حالا پدیدار شدند، برخوردار می باشند. اما ممکنست که در برخی از زمان ها ویروس کرونا جهش یابد و از محافظت در مقابل واکسن ها بطور جزئی یا کامل نجات یابد. این دلیل خوب دیگری برای آزمایش در صورت احساس بیماری است.
همانطور که میزان واکسیناسیون افزایش و تعداد موارد روزانه در ایالات متحده و سایر کشورها کاسته می شود، مهمست که همچنان مراقب ویروس کرونا باشیم. آزمایش کووید-۱۹ به مسئولان این امکان را می دهد تا میزان ویروس موجود در یک جامعه را ردیابی کنند و نتایج آزمایش های مثبت می تواند از انتشار ندانسته ویروس به دیگران پیشگیری کند. بدین سبب لطفا در صورت بروز علایم آزمایش شوید حتی اگر کاملا واکسینه شده اید.

آیا با واکسیناسیون افراد شنا در استخر ایمن است؟
با ورود به فصل گرما خیلی از افراد مشتاق رفتن به استخر هستند اما آیا در اوضاع فعلی شنا در استخر ایمن است؟ دکتر ریچارد کندی، متخصص بیماریهای عفونی در کلینیک مایو در مینه سوتا ایالات متحده اظهار نمود: شنا کردن در اوضاع همه گیری برمبنای برخی موارد همچون اینکه چند نفر در اطراف شما هستند و چقدر با آنها تعامل نزدیک دارید می تواند ایمن و یا خطرناک باشد.
وی ادامه داد: البته شنا در استخرهای روباز به سبب گرم بودن هوا و احتمال گرم شدن آب استخر خطر انتقال را تاحدودی محدود می کند.
وی اشاره کرد: به سبب افزایش تعداد افراد واکسینه شده معمولا موارد کمتری از مبتلاشدن به کووید-۱۹ در طول تابستان وجود دارد، بدین سبب کمتر احتمال دارد که با یک فرد آلوده در تماس باشید اما همچنان چند مورد خطر وجود دارد، بطور معمول، کودکان و افراد جوان در استخر حضور دارند و هم اکنون در برنامه واکسیناسیون نیستند. افراد جوان تر نیز در صورت آلودگی بطور معمول علایم کمتری نشان می دهند، این بدان معناست که آنان بدون اطلاع از بیماری شنا و آلودگی ایجاد می کنند. سرانجام، در استخر، فریاد و خنده زیادی وجود دارد که می تواند مقدار بیشتری از ذرات ویروسی در هوا پخش کند.
کندی اشاره کرد: «به طور کلی موردی کاملا ایمن وجود ندارد و همچنان خطر وجود دارد.»
منابع

www.news۱۰.com

www.livemint.com

www.marketwatch.com

www.king۵.com

About Author