مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی عنوان کرد: کوشش برای ادغام خدمات توانبخشی در نظام عرضه خدمات سلامت

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی را یکی از مهم ترین اصول برنامه کشوری عنوان و بر ادغام خدمات توانبخشی در نظام عرضه خدمات سلامت، تاکید نمود.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وبدا، محمدتقی جغتایی در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن اشاره به ابلاغ برنامه کشوری توانبخشی پزشکی از جانب وزیربهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: حوزه توانبخشی ابعاد گوناگونی دارد که بخش سلامت آن متوجه ما در وزارت بهداشت است. از طرفی در رهنمودهای کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید، یکی از بندها این است که خدمات سلامت شامل درمان، پیشگیری یا توانبخشی به شکل عادلانه به مردم عرضه شود و برای اقشار صدمه پذیر در دسترس باشد. از طرفی در برنامه های تشریحی وزیر محترم به مجلس شورای اسلامی هم در بندی به تعیین برنامه کشوری توانبخشی پزشکی اشاره شده بود.
وی اضافه کرد: در طول سالیان قبل بخصوص از سال ۲۰۱۴ به بعد، سازمان بهداشت جهانی برنامه ای ویژه در حوزه توانبخشی تعیین کرد تا خدمات توانبخشی در دسترس باشد و گسترش یابد. در سال ۲۰۱۷ این مورد دقیق تر بررسی گردید و اصل هایی برای آن تعیین و مشخص شد که خدمات توانبخشی پزشکی باید در تمام سیاست های درمانی تسری یابد و همینطور درون ساختارهای عرضه خدمات سلامت، ساختار خدمات توانبخشی هم وجود داشته باشد. خدمات توانبخشی دیگر نباید سطح سوم عرضه خدمات باشد و باید در سطوح عرضه خدمات پیشگیری و درمان ادغام شود.
جغتایی تصریح کرد: همینطور اصل دیگری می گوید که خدمات توانبخشی پزشکی باید به تدریج زیر پوشش بیمه قرار گیرد. از طرفی تکنولوژی های توانبخشی و وسایل کمکی توانبخشی مانند سمعک و ویلچر، در اختیار قرار گیرد. بر طبق این نکات، قرار شد برنامه کشوری توانبخشی پزشکی تدوین شود که بیشتر از ۲ سال برای آن زمان گذاشتیم و حاصل آن به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردید.
تلاش برای ادغام خدمات توانبخشی در نظام عرضه خدمات
وی در تشریح جزئیات برنامه کشوری توانبخشی، خاطرنشان کرد: برنامه این است که خدمات توانبخشی در نظام عرضه خدمات دیگر ادغام شود و مراکز عرضه خدمات توانبخشی گسترش یابد. همینطور اقداماتی در جهت گسترش خدمات نظام غربالگری عرضه شود که بیماران زودتر شناسایی شوند. نکته مهم دیگر در این برنامه، زیر پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات توانبخشی است. در عین حال هم نباید از نکات پژوهشی غافل شویم.
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی افزود: در حال حاضر، خیلی از خدمات توانبخشی در کشور عرضه می شود، اما این خدمات، چندان پیچیده نیستند، مشکل ما در عرضه خدماتی است که احتیاج به کار تیمی دارد، مانند افراد گرفتار سکته مغزی، قطع عضو و ضایعات پیش رونده، که این بیماری ها باید در دسته خدمات اولویت دار قرار گیرند و تمرکز ما بر این خدمات است.
شیوع سالانه پارکینسون حدود ۵۰۰۰ نفر است
جغتایی در ادامه بیان نمود: بر مبنای پیشبینی ها و بررسی های صورت گرفته در کشور، سالانه حدود ۱۰۰ هزارنفر گرفتار ناتوانی ناشی از سکته مغزی می شوند که به درمان جواب می دهند. حدود ۳۰۰۰ نفر در سال گرفتار ضایعه نخاعی می شوند، حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر گرفتار فلج مغزی می شوند، شیوع اوتیسم سالانه ۱۵ هزار نفر است و قطع عضو حدود ۲۰۰۰ نفر در سال است. همچنین، شیوع پارکینسون سالانه حدود ۵۰۰۰ نفر است و سالانه حدود ۲۰۰۰ بیمار مبتلا به MS به جمعیت بیماران اضافه می شود.
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، اظهار داشت: یکی از بیماری های شایع، دمانس یا آلزایمر است، چونکه امید به زندگی افزایش پیدا کرده است و جمعیت سالمند که در خطر مبتلا شدن به این بیماری هستند، افزایش می یابد. طبق پیشبینی ها، ۲۰۰ هزار نفر در آینده به شکلی مبتلا به اختلال حافظه می شوند که اگر پیشگیری نشود، گرفتار بیماری های پیش رونده می شوند.
ارائه خدمت ۱۹ هزار نفر در حوزه توانبخشی در کشور
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خدمات توانبخشی در کشور شروع شده است، اضافه کرد: حالا هم حدود ۱۹ هزار نفر در حوزه توانبخشی با مجوزهای وزارت بهداشت خدمات توانبخشی عرضه می دهند، در سطح دنیا هم خدمات توانبخشی ما قابل قبول است. حدود ۱۴۰ مرکز جامع خدمات توانبخشی پزشکی داریم و حدود ۷۰۰۰ دفتر کار یا مطب دایر شده است. بر مبنای برنامه کشوری باید بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ خدمات غربالگری را ۲۵ درصد افزایش دهیم. مراکز عرضه خدمات توانبخشی هم باید ۳۰ درصد افزایش یابند و گروه هایی مانند قطع عضو و ام اس و پارکینسون، که مراکز تخصصی ندارند، برایشان ایجاد شود. برای تأمین اهداف باید آموزش و پذیرش دانشجو تقویت شود و دیگر رشته ها هم اصول اولیه را آموزش ببینند. برای تحقیقات هم باید شبکه ملی تحقیقات توانبخشی ایجاد شود و تکنولوژی های توانبخشی به روز شود.
جغتایی با اشاره به اینکه برنامه کشوری سالمندان هم مشترکا با همکاری سازمان مدیریت، بهزیستی و وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ گردیده است، اظهار داشت: بُعد درمان و توانبخشی پزشکی سالمندان با وزارت بهداشت است که خدمات شنوایی و دمانس و… به آنها عرضه می شود. توانبخشی از راه دور هم از اهداف این برنامه است که یک لزوم مهم می باشد که درحال کار بر آن هستیم.
وی در مورد مهم ترین اولویت های سالمندان کشور، بیان نمود: سالمندان یک مساله مهم برای کشور هستند و حتی در این رابطه احتیاج به دادن آمار نیست، چونکه تابحال آمارهای زیادی در ارتباط با سالمندان اعلام شده است و روز به روز هم بیشتر می شود، حتی همکاران سازمان بهزیستی به ماجرای سونامی سالمندان اشاره کرده بودند که درست هم بود و به دنبال آن بنده اعلام کردم برنامه ملی سالمندان تصویب و ابلاغ گردیده و الان در این مورد سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت درحال انجام و بررسی کارهای در ارتباط با خودش است. در حوزه بهداشت و درمان هم مهم ترین اولویت این است که اول نیروی انسانی مورد نیاز تکمیل شود، یعنی باید رشته های تخصص سالمندی را تاسیس نماییم که چند سال فعال شده بود، اما در حال حاضر متوقف شده، همینطور دوره های کوتاه مدت که حالا همکاران متخصص بالینی در چند دانشگاه برگزار می کنند تا از این طریق ما متخصصینی داشته باشیم که در حوزه سالمندی کار می کنند.
جغتایی تصریح کرد: به عبارتی طب سالمندی باید جایگاه اش در کشور گسترش پیدا کند و ما در زمینه نیروی انسانی متخصصین مختلف داریم، اما آموزش تخصصی لازم برای مداخلات خدمات درمانی و توانبخشی سالمندان کم داریم. نکته دیگر در ارتباط با پرستارهایی است که اختصاصا با سالمندان کار می کنند، فوق لیسانس این رشته سال هاست که بوجود آمده و باید گسترش پیدا کند تا در این عرصه بتوانند بهتر کار کنند.
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی اظهار داشت: مبحث دیگر این است که باید برای سالمندان در مراکز عرضه خدمات در بیمارستان یا کلینیک ها، ساختارهایی درست شود تا خدمات اختصاصی سالمندان را بگیرند که این هم همکاران دفتر سالمندی درحال پیگیری هستند تا این اتفاق بیفتد و مهم تر از آن این است که این خدمات در نظام شبکه ادغام شود. شایع ترین مشکل که باید به آن توجه گردد، اختلال های حافظه است که برنامه ای برای آنها در نظر گرفته شده، افرادی که در معرض این مشکل هستند غربالگری می شوند و به دنبال آن خدمات توانبخشی به آنها داده می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش در این جلسه خبری، درمورد نقش طرح تحول سلامت در گسترش خدمات توانبخشی، اظهار داشت: برنامه توانبخشی ابلاغ گردیده کشوری است و پیگیری می نماییم تا بخش هایی از برنامه توانبخشی در قانون هفتم توسعه کشور گنجانده شود تا به تغییرات دولت ها ربطی پیدا نکند. از طرفی خرسندیم که در مناظرات انتخاباتی اغلب کاندیداها به مبحث توانبخشی پرداختند و این نشان داده است کاندیداها به این لزوم ها پرداخته اند

منبع:

About Author