فست فود باز: پژوهشگران ابزاری شبیه به برچسب ابداع نموده اند که می تواند به بهبودی زخم های داخلی کمک نماید. این ابزار انرژی لازم خودرا از حرکت عضلات بدن بدست می آورد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا از پایگاه خبری نیو اطلس، بااینکه قبلاً شنیده ایم که تحریک الکتریکی می تواند به بهبود زخم ها کمک نماید، اما دستگاه های الکتریکی اغلب نمی توانند در بافت نرم کاشته شوند. اما حالا به لطف ابداع یک «ویفر پیزوالکتریک» جدید، این مساله به زودی تغییر می کند.
اگر ایمپلنت خیلی مشکل و سفت باشد – یا از مواد سمی تولید شده باشد – سیستم ایمنی بدن بعنوان یک جسم خارجی با آن رفتار می کند. در نتیجه، با بافت اسکار پوشانده می شود و عملکرد آن کاهش پیدا می کند.
اکنون پژوهشگران «دانشگاه ویسکانسین» در آمریکا در جریان یک مطالعه موفق به ابداع یک ایمپلنت شبیه به برچسب شده اند که چنین مشکلاتی را برطرف می کند. این ایمپلنت که بعنوان یک ویفر پیزوالکتریک شناخته می شود، کریستال های غیرسمی آمینواسید «لیزین» را در خود جای داده است. این کریستال ها بواسطه پروسه سر هم کردن خود، تشکیل می شوند و خودرا میان دو ورقه از پلیمر زیست سازگار و زیست تخریب پذیر «پلی وینیل الکل» قرار می دهند.
کریستال ها پیزوالکتریک هستند؛ بدین معنا که هنگام قرار گرفتن در معرض فشار مکانیکی، بار الکتریکی تولید می کنند. هنگامی که پژوهشگران تعدادی از ویفرهای کریستال/ پلی وینیل الکل را در قفسه سینه و پاهای موش ها به کار گرفتند، متوجه شدند که حرکات منظم عضله این حیوانات برای تولید یک خروجی الکتریکی قابل اندازه گیری کافی است. بطور قابل تصوری، این جریان می تواند روزی برای تحریک بافت بیولوژیکی انسان های مجروح مورد استفاده قرار گیرد و به روند بهبودی کمک نماید.
آزمایش های خون نشان دادند که این ویفرها بعد از حل شدن در بدن موش ها، هیچ اثر مضری ایجاد نکردند.
مشروح این مطالعه در مجله Science انتشار یافته است.
منبع:

About Author