واکنش بدن به دز تقویتی واکسن کرونا همانند دز دوم است

فست فود باز: مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریهای آمریکا گزارش داد که عوارض جانبی گزارش شده در دریافت کنندگان واکسن تقویتی کووید-۱۹ همانند دُز دوم این واکسن است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، این یافته ها طبق گزارش های تهیه شده از حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ دریافت کننده دُز تقویتی واکسن کرونا در برنامه نظارت داوطلبانه ایمنی واکسن مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری است که عوارض جانبی این واکسن را ردیابی می کند.
در حالی که تزریق دُزهای تقویتی برای بیشتر گروه های افراد هنوز درحال مطالعه است، سازمان نظارت بر دارو و غذای آمریکا در ماه آگوست (شهریور) تزریق دُزهای تقویت کننده واکسن های کرونای «فایزر-بایون تک» و «مدرنا» را برای افرادی که تحت عمل پیوند عضو قرار گرفته اند و نیز افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مجاز اعلام نمود.
این سازمان هفته گذشته تزریق سومین دُز تقویتی واکسن کرونای «فایزر-بایون تک» را برای بزرگسالان ۶۵ سال و مسن تر و افراد دارای بیماریهای زمینه ای مانند دیابت و بیماریهای قلبی، سفارش کرد. داشتن بیماریهای زمینه ای افراد را در معرض خطر مبتلاشدن به کووید-۱۹ شدید قرار می دهد.
با این حال، این سازمان هنوز تزریق دُزهای اضافی واکسن های مدرنا و جانسون اند جانسون را سفارش نکرده است؛ این در حالیست که سازندگان هر دوی این واکسن ها آزمایش های بالینی را برای تعیین ایمنی و نیز نیاز به تزریق این دُز اضافی واکسن انجام داده اند.
مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریهای آمریکا اعلام کرد، از ۱۲ هزار و ۶۰۰ دریافت کننده دُز تقویتی واکسن کرونا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند، ۷۹ درصد اظهار داشتند که درد و تورم را در محل تزریق تجربه کرده اند.
این مرکز اضافه کرد: علاوه بر این، ۷۴درصد گفتند که بعد از تزریق دُز سوم، علاوه بر سایر واکنش های «سیستمیک» گرفتار خستگی، درد عضلانی یا سردرد نیز شده اند.
این آمار مشابه مواردی است که بعد از تزریق دُز دوم واکسن ها گزارش شد، زمانی که که تنها کمتر از ۷۸ درصد اظهار داشتند بر اثر تزریق دُز دوم واکسن کرونا گرفتار واکنش هایی در محل تزریق شده اند و حدود ۷۷ درصد عوارض جانبی سیستمیک را تجربه کردند.
منبع:

About Author