نگاهی به اخبار کرونایی هفته گذشته قم: تکمیل واکسیناسیون شرط بازگشایی مدارس تالزوم اقناع سازی دانش آموزان قمی

ایرنا- شروع تزریق واکسن دُز سوم به کادر درمان، تاکید بر اقناع سازی جامعه دانش آموزی برای تحقق پوشش حداکثری واکسیناسیون و امکان تزریق واکسن بدون داشتن پرونده سلامت همچون مهم ترین اخبار کرونائی هفته گذشته درقم می باشد.
بستری نشدن کادر درمان درموج پنجم به علت واکسیناسیون، افزایش هفت درصدی مثبت شدن نمونه های تست کرونا، واکسیناسیون ۴۰ هزار دانش آموز قمی، الزام تست پی سی آر برای دانش آموزانی که واکسن تزریق نکرده اند، استفاده از ابزارهای تنبیهی برای کارکنانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند و لزوم تکمیل واکسیناسیون جامعه دانش آموزی از دیگر اخبار کرونائی هفته گذشته قم است.
تزریق واکسن دُز سوم به کادر درمان قم
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: دز بوستر (یادآور) واکسن کرونا کادر بهداشت و درمان قم، درحال تزریق است.
محمد رضا قدیر اضافه کرد: با شروع تزریق دُز یادآور به کادر بهداشت و درمان استان قم در مرکز واکسیناسیون روح الله، این عزیزان در اسرع وقت برای تکمیل واکسیناسیون مراجعه نمایند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: لازم به ذکر است در مورد شروع دُز سوم یا دُز یادآور برای همشهریان بمحض ارائه دستورالعمل در دستور کار قرار می گیرد.
قدیر اظهار داشت: واکسیناسیون به همراه رعایت پروتکلهای بهداشتی تنها راه کار کنترل ویروس کرونا است.
تاکید بر اقناع سازی جامعه دانش آموزی قم برای تحقق پوشش حداکثری واکسیناسیون
جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم هفته گذشته با حضور استاندار برگزار و اعضای ستاد بر لزوم اطلاع رسانی و اقناع سازی جامعه دانش آموزی برای تحقق پوشش حداکثری واکسیناسیون تاکید نمودند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این نشست اظهار داشت: واکسیناسیون دانش آموزان بالای ۱۲ سال شرط لازم برای حضور در مدارس است.
بیژن سلیمان پور اضافه کرد: افزایش پوشش واکسیناسیون به همت، مدیریت و تدبیر آموزش وپرورش نیاز است و از دستگاههای مرتبط نیز می خواهیم با تلاش ویژه ای نسبت به تحقق این مساله اقدام نمایند.
وی با تکیه بر اطلاع رسانی و اقناع سازی جامعه دانش آموزی خصوصاً والدین، افزود: در مناطقی همچون منطقه چهار که استقبال دانش آموزان کم است، تبلیغات شهری با تکیه بر جامعه دانش آموزی باید صورت گیرد و از امامان جماعت بخواهیم که به این مساله متمرکز شوند.
واکسیناسیون مانع از بستری شدن کادر بهداشت و درمان قم
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این نشست اظهار داشت: وضعیت کرونا ویروس در وضعیت ابتلا، بستری و مرگ ومیر روند نزولی در استان قم دارد که امیدواریم تثبیت شود و سیر نزولی ادامه یابد.
محمدرضا قدیر اضافه کرد: در حال حاضر ۳۲۰ بیمار بستری در بیمارستان داریم که ۹۰ بیمار بدحال هستند و میزان فوتی ها نیز یک رقمی شده است؛ امیدواریم شرایط را حفظ نماییم و وارد منطقه زرد شویم.
وی افزود: با عنایت به موج های سینوسی در شمال غربی کشور و قرمز شدن چند شهر، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات همچنان مورد تاکید است.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکلهای بهداشتی تنها راه کنترل ویروس می باشد، اظهار داشت: درصد پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال به بیشتر از ۶۰ درصد و افراد بالای ۶۰ سال به بیشتر از ۸۰ درصد رسیده است.
قدیر اضافه کرد: با عنایت به اینکه بیشتر مرگ ومیر در گروه سنی بالای ۶۰ سال رخ می دهد، امیدواریم واکسیناسیون این گروه سنی به ۹۰ درصد برسد.
افزایش هفت درصدی مثبت شدن نمونه های تست کرونا
معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم نیز اظهار داشت: وضعیت رنگ بندی استان قم، تعداد مراکز قرمز کم شده و مراکز نارنجی افزایش پیدا کرده است و از نظر شیوع بیماری نسبت به هفته قبل بهتر است.
محمدجواد باقریان اضافه کرد: مناطق قرمز استان از ۱۱ به هفت منطقه کاسته شده و مناطق نارنجی از ۱۵ به ۱۷ و مناطق زرد از ۲ به چهار افزایش پیدا کرده و منطقه آبی نیز در استان نداریم.
وی افزود: تعداد آزمایش های انجام شده در هفته کاهشی شده و از ۱۱ هزار و ۶۱ مورد به ۸ هزار و ۷۰۰ مورد رسیده است.
وی افزود: آزمایش ها سریع و پی سی آر اندکی کاهش یافته، ولی تست سریع افزایش پیدا کرده است، برای اینکه افرادی به مراکز نمونه گیری مراجعه می کنند تا پیش از انجام واکسن، تست بگیرند.
به گفته باقریان، درصد مثبت بودن نمونه ها از ۳۷ به ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است که نگران کننده است و امیدواریم عواملی به جز شیوع بیماری و سویه جدید داشته باشد.
واکسیناسیون ۴۰ هزار دانش آموز قمی
مدیرکل آموزش وپرورش قم نیز اظهار داشت: بیش از ۴۰ هزار دانش آموز واکسینه شده اند و امیدواریم با اطلاع رسانی صحیح و ترغیب والدین، به زودی به پوشش حداکثری دانش آموزان برسیم.
حمیدرضا شیخ الاسلام اضافه کرد: بیشتر دانش آموزانی که از طرح واکسیناسیون استقبال نمی کنند به علت عدم تمایل والدینشان است.
وی با بیان اینکه باید تدبیر با دقتی نسبت به این مورد داشته باشیم، افزود: واکسیناسیون دانش آموزان را به سمت اجبار نبریم و حضور دانش آموزان در فضای آموزشی را منوط به کارت واکسن نکنیم، بلکه باید فضای دوستانه و آرامی برای واکسیناسیون دانش آموزان در استان ایجاد شود.
مدیرکل مدیریت بحران قم نیز اظهار داشت: روند واکسیناسیون دانش آموزان به خوبی درحال پیشرفت است و امیدواریم به بالای ۷۰ درصد برسد.
استفاده از ابزارهای تنبیهی برای کارکنانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز اظهار داشت: تیم های ارزیابی دائما درحال ارزیابی و نظارت هستند و دستگاههای اداری نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی همکاری داشته باشند.
محمدرضا گروسی اضافه کرد: ابتدای امسال نیز مصوب شد کارکنان، مدیران و دستگاه هایی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، اقدامات بازدارنده بصورت برخوردها، تذکرات و در نهایت معرفی به هیات تخلف صورت گیرد.
وی افزود: عدم امکان استفاده از شرایط دورکاری و محدودیت در استفاده از مرخصی، امکانات و موارد رفاهی و تعویق استفاده از امتیازات قانونی خدمات مدیریت کشوری و معرفی این افراد به هیات تخلفات برای عدم رعایت حقوق شهروندی از دیگر موارد تنبیهی است.
وی خاطرنشان کرد: تا وقتی که ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است، حضور کارکنان در دستگاههای اجرائی برمبنای رنگ بندی استان ادامه خواهد یافت.
تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان برای حضوری شدن آموزش ضروری است
استاندار قم ضمن اشاره به ضرورت تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان، اظهار داشت: تمام تلاش ما در این مقطع بر این مبناست که با هر سیاست تشویقی، اقناعی و اطلاع رسانی به نقطه ای برسیم که پوشش حداکثری از نظر واکسیناسیون این گروههای سنی داشته باشیم.
بهرام سرمست هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران قم، اضافه کرد: هم اکنون از موج پنجم ویروس کرونا عبور کرده ایم و باید نظارت هایمان طوری باشد تا موج بعدی شکل نگیرد.
وی بیان نمود: بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه ها و مدارس از ۱۵ آبان و هفته اول آذر به صورتی بازگشایی حضوری خواهند داشت و همان گونه که در جلسات گذشته بارها تاکید شده و مورد اجماع مسئولان بهداشت و درمان و آموزش عالی است، شرط حضوری بودن مدارس و دانشگاه ها، رعایت پروتکلهای بهداشتی در کنار واکسیناسیون است.
وی ضمن اشاره به ضرورت پوشش حداکثری واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان، تصریح کرد: آموزش وپرورش و دانشگاه ها باید تمهیدات لازم را برای آموزش حضوری داشته باشند.
اضافه شدن واکسن پاستوکووک به سبد تزریق دانش آموزان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم لازمه بازگشایی مدارس را واکسینه کردن دانش آموزان دانست، و اظهار داشت: واکسن مشترک کرونای ایران و کوبا (پاستوکووک) جهت تزریق در مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان قم در حال توزیع است.
سیامک محبی در گفت وگویی با بیان اینکه پاستوکووک یکی از واکسن های ایمن و در دسترس برای تزریق به کودکان است، افزود: مجوز تزریق از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده، و این واکسن در تمامی مراکز تجمیعی استان در دسترس همشهریان قرار دارد.
واکسن کرونای مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کوبا بعنوان سوبرانا۲ و در ایران بعنوان پاستوکووک نام گذاری شده است
نداشتن پرونده سلامت منعی برای دریافت واکسن در قم نیست
مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم اظهار داشت: با عنایت به نارضایتی های پیش آمده قرار شد نداشتن پرونده سلامت منعی برای دریافت واکسن در این استان نباشد.
محمدتقی سلطانی هفته گذشته در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اطلاع رسانی ستاد کرونا، اضافه کرد: تمامی مراکز ۱۸ گانه تجمیع واکسیناسیون موظف می باشند برای افراد فاقد پرونده سلامت در همان مرکز و هنگام مراجعه برای دریافت واکسن، پرونده تشکیل دهند و به علت نداشتن پرونده، واکسیناسیون هیچ کسی منتفی نخواهد شد.
وی اضافه کرد: درصد مثبت بودن آزمایشات پی سی آر به ۳۷ درصد کاسته شده و موارد فوتی قطعی نیز روند نزولی دارد و امیدواریم به صفر برسد.
سلطانی افزود: این روند فرصتی را فراهم نموده تا به پیشگیری، اقناع سازی و فرهنگ سازی و تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی تاکید شود و مردم را برای پیک احتمالی بعدی آماده نماییم.
الزام تست پی سی آر برای دانش آموزانی که واکسن تزریق نکرده اند
وی ضمن اشاره به واکسیناسیون ۲۲ درصدی دانش آموزان، افزود: روند واکسیناسیون دانش آموزان کند است و انتظار داریم زودتر به پوشش مناسب برسیم.
سلطانی اضافه کرد: مقرر شده دانش آموزانی که باید در کلاس های حضوری شرکت می کنند، در صورتیکه واکسن تزریق نکرده باشند، هفته ای ۲ بار تست پس سی آر بدهند.
وی تصریح کرد: علیرغم این که زودتر از شهر گروه سنی را در مناطق روستایی کاهش دادیم و گروههای سیار واکسیناسیون در این مناطق فعالیت دارند، ولی پوشش واکسیناسیون در این مناطق پایین است که علت درحال بررسی است.
به گفته وی، تا ۱۷ مهرماه جاری، ۵۸۹ هزار و ۶۷۷ هزار دُز اول، ۲۷۲ هزار و ۶۴۲ دُز دوم و در مجموع ۸۶۲ هزار و ۳۱۹ دُز واکسن در استان قم تزریق شده است.
واکسیناسیون جامعه دانش آموزی در قم باید تکمیل شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم بااشاره به بازگشایی مدارس متوسطه اول و دوم درنیمه آبان ماه، اظهار داشت: برای حضور در کلاس های درس و اطمینان خاطر والدین، واکسیناسیون دانش آموزان باید تکمیل شود.
بیژن سلیمان پور در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اطلاع رسانی ستاد کرونا، اضافه کرد: با واکسیناسیون حدود ۲۲ درصدی دانش آموزان در بازه زمانی کوتاه، نشان داده است استقبال دانش آموزان برای تزریق واکسن بهتر از سایر گروههای سنی در استان است.
وی با تکیه بر اینکه پوشش جامعه هدف دانش آموزی باید به ۱۰۰ درصد برسد، افزود: در زمینه تزریق واکسن به دانش آموزان باید کار جدی تر صورت گیرد و تا ۱۵ آبان ماه واکسیناسیون جامعه دانش آموزی تکمیل شود.
وی تصریح کرد: آموزش وپرورش باید جهت کمک به واکسیناسیون حداکثری دانش آموزان یاری گر شبکه بهداشت باشد و در این حوزه برنامه ریزی مناسبی انجام دهد.
تزریق دُز بوستر واکسن کرونا به کادر درمان قم شروع شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: تزریق دُز بوستر واکسن کرونا برای کادر بهداشت و درمان قم طبق اولویت های اول تزریق واکسن در زمان شروع واکسیناسیون، از هفدهم مهرماه در دستور کار قرار گرفت.
سیامک محبی در گفت وگویی عنوان کرد: کادر بهداشت و درمان قم می توانند با رفتن به مرکز تجمیعی شماره یک واقع در میدان روح الله دُز بوستر را دریافت نمایند.
وی با بیان اینکه نوع واکسن دُز بوستر طبق دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص می شود، اضافه کرد: همراه داشتن کارت واکسن، کارت پرسنلی و همین طور کارت نظام پزشکی الزامی می باشد.
محبی خاطرنشان کرد: تمامی کارکنان بهداشت و درمان می توانند ۶ ماه پس از تزریق دُز دوم مبادرت به تزریق دُز بوستر نمایند.
بازگشایی مدارس قم در گرو واکسیناسیون حداکثری است
استاندار قم ضمن اشاره به واکسیناسیون رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا واکسیناسیون حداکثری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی لازمه بازگشایی مدارس قم است.
بهرام سرمست هفته گذشته درحاشیه جلسه ستاد ملی کرونا که بصورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، عنوان کرد: بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش آموزان برای دانش آموزان متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول از هفته اول آذر پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: تمام بازگشایی ها به شرط انجام واکسیناسیون است و باید واکسیناسیون گروههای سنی ۱۲ تا ۱۸ سال صورت گیرد تا خانواده ها با آسودگی خاطر فرزندان خودرا به مدارس بفرستند و تا آن زمان به دنبال واکسیناسیون حداکثری هستیم.
سرمست ضمن اشاره به ادامه روند نزولی مبتلاشدن بستری و فوتی ها در استان، بیان نمود: خوشبختانه تعداد بستری ها و فوتی ها روند کاهشی مطلوبی دارد که باید کوشش کرد تا این تعداد به صفر برسد.
استاندار قم تشدید نظارت ها برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی را ضروری دانست و بیان داشت: بازگشایی حضوری مدارس نیازمند واکسیناسیون حداکثری است که باید با همکاری آموزش وپرورش و مدارس سریع تر محقق شود.
فوت هشت بیمار کرونائی درقم
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن اشاره به فوت هشت بیمار کرونائی در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم مهرماه جاری، اظهار داشت: تا حالا ۹۲۴ هزار و ۷۳۷ دُز واکسن در این استان تزریق شده است.
محمدرضا قدیر اضافه کرد: در این زمان ۵۸ نفر با علایم مبتلاشدن به کرونا پذیرش و ۴۶ بیمار بستری شدند.
وی افزود: ۲۷۲ بیمار در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۹۱ نفر از آنها در وضعیت وخیم بیماری قرار دارند.
به گفته قدیر، در ۲۴ ساعت گذشته از ۸۱۱ تست کرونا ثبت شده در قم، ۲۱۰ مورد مثبت گزارش شده است.
وضعیت کرونائی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر انتشار کرونا قرار گرفته بود، ۲۰ شهریورماه جاری در رنگ بندی جدید کرونائی کشور، به رنگ نارنجی کرونائی در آمد.
ویروس کرونا سبب بیماری عفونی «کووید۱۹» می شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری بعنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ بصورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام نمود.
«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و همچون راه های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان سفارش می کنند افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است جلوی بینی خودرا با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
برای پیشگیری از شیوع کرونا، رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک»، «فاصله گذاری اجتماعی» و «پرهیز از مسافرت های غیرضروری» سفارش شده است.
شهروندان برای طرح هر گونه پرسش درباره ویروس کرونا می توانند با شماره تلفن های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانی ها می توانند به منظور تعیین زمان بندی و نوبت دهی «تزریق واکسن بیماری کووید۱۹» برای گروههای سنی اعلام شده و نیز ثبت نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https: //salamat.gov.ir مراجعه کنند.
همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در ارتباط با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت نمایند.

About Author