فست فود باز: سازمان انتقال خون همواره بر سلامت اهداکنندگان خون و فرآورده های آن تاکید دارد و برخی افراد به علل مختلف برای حفظ سلامت خود موقتاً یا دایم از اهدای خون معاف هستند، اما سوالی که همیشه مطرح است، این است که آیا افرادی که حجامت کرده اند، می توانند خون اهدا کنند؟
حجامت بعنوان یک روش درمان سنتی از حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مورد توجه جامعه بشری و ادیان الهی و رهبران دینی بوده است و در اسلام هم اشاراتی بر این دستاورد دانش بشری شده است. در این عمل خون خارج شده از بدن دور ریخته می شود. اما امروزه علم و دستاوردهای نوین دانش بشر در خدمت این روش درمانی قرار گرفته اند، به طوریکه میتوان در افراد حائز شرایط با اهداء یک واحد خون سالم و تهیه فرآورده های مختلف از آن، جان چندین بیمار نیازمند به خون را نجات داد.
افرادی که حجامت می کنند تا یک سال از اهدای خون معاف هستند
سخنگوی سازمان انتقال خون روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به علت حفظ سلامت خون اهداکنندگان و دریافت کنندگان و همینطور به علت این که عروق کسانی که حجامت می کنند باز شده است، این افراد تا یک سال از اهدای خون معاف هستند.

بشیر حاجی بیگی تصریح کرد: کسانی که حجامت می کنند به قصد درمان این کار انجام می دهند، در حالیکه اهدای خون یک عمل نوع دوستانه است که با خلوص نیت و به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه نه حجامت را نفی می نماییم و نه از این اقدام حمایت می نماییم، اظهار داشت: سازمان انتقال خون همواره بر سلامت اهدا کنندگان خون و فرآورده های آن تاکید دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه کرد: این سازمان با انجام مشاوره و معاینات دقیق هنگام اهدای خون و رعایت اصول بهداشتی و پزشکی در اهدا، نگهداری و توزیع آن، سلامت آنرا تضمین کرده است، مصاحبه و معاینه پزشکی قبل از اهدای خون از ارکان مهم حفظ و ارتقاء سلامت محصولات خونی است که با مشارکت صادقانه و صبورانه داوطلبان صورت می گیرد.

حاجی بیگی اظهار داشت: پزشکان سازمان انتقال خون با انجام مصاحبه ای محرمانه به ارزیابی سوابق مختلف پزشکی، اهدای خون و بخصوص رفتارها و عادات داوطلبان می پردازند و نتیجه غربالگری پزشکی منجر به اهدای خون و یا معافیت از اهدای خون داوطلبان می شود.
چرا شخصی که حجامت کرده نمی تواند اهدای خون کند؟
سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار داشت: مطابق پذیرفته های علمی در همه جای دنیا انجام هرگونه عمل تهاجمی پزشکی و یا غیرپزشکی سبب عدم پذیرش موقت داوطلب برای اهدای خون می شود و انجام عمل حجامت هم که در واقع نوعی فرایند تهاجمی به حساب می آید، سبب معافیت یک ساله داوطلب از اهدای خون می شود و مبنا بر این اساس استوار است که حتی انجام چنین عملی در یک مرکز بهداشتی درمانی باز هم امکان دارد سبب ورود و انتقال عوامل بیماری زای خطرناک قابل انتقال از طریق خون به بدن شخص شود.

موارد معافیت دائم و موقت از اهدای خون چیست؟
وی با اشاره به اینکه معافیت از اهدای خون امکان دارد موقت و یا دائم باشد، درباره معافیت موقت، اظهار داشت: معافیت موقت از اهدای خون باعث ممانعت از پذیرش داوطلبان در مدت زمان مشخصی می شود که داوطلب اهدا، بعد از طی این زمان باردیگر حائز شرایط رجوع و بررسی خواهد بود.

حاجی بیگی افزود: اما معافیت دائم باعث ممانعت دائمی و تا آخر عمر داوطلب از پذیرش و اهدای مجدد خون است.

وی تاکیدکرد: نکته مهم در معافیت های اهدای خون آن است که افراد معاف شده تحت هر شرایطی نباید در زمان معافیت مبادرت به رجوع و اهدای خون کنند، چون که در این صورت اهدای خون می تواند تهدید جدی برای سلامت خودشان و یا دریافت کنندگان خون آنان باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: از زمان ورود هر میکروب به بدن تا تشخیص آلودگی، مدت زمانی طول می کشد که به آن «دوره پنجره» می گویند و در این محدوده زمانی، تشخیص آلودگی به میکروب با هیچ فناوری آزمایشگاهی ممکن نیست.

وی افزود: رفتارهای پرخطر و غیر بهداشتی با احتمال انتقال آلودگی های میکروبی به بدن همراه می باشد، ازاین رو در صورتیکه افراد از زمان انجام این رفتارها تا بررسی آزمایشگاهی در دوره پنجره آلودگی باشند، تشخیص آلودگی به میکروب میسر نیست و امکان دارد در عین حالی که افراد از نظر آزمایشگاهی به صورت کاذب سالم تشخیص داده می شوند، آلوده به میکروب باشند و با اهدای خون و مصرف فرآورده های آن باعث انتقال این آلودگی به دیگران شوند.
موارد معافیت دائم از اهدای خون چیست؟
سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار داشت: بعضی از موارد معافیت دائم شامل: مبتلا شدن به بیماری های زمینه ای مانند: بیماری های قلبی- عروقی، بیماری های شدید ریوی و آسم، سکته مغزی، دیابت قندی وابسته به انسولین، سابقه مبتلا شدن به بیماری های عفونی مانند هپاتیت B، C، و ایدز، تزریق مواد مخدر است که در معافیت دائم فرد به لحاظ حفظ سلامت خود و یا گیرنده خون اجازه ندارد تا انتهای عمر خون اهدا کند.

موارد معافیت موقت از اهدای خون چیست؟
وی خاطرنشان کرد: برخی موارد معافیت موقت عبارتند از مبتلا شدن به برخی از بیماری ها مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، اقدامات دندانپزشکی اخیر حداکثر تا ۷۲ ساعت، مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آسپرین و… دریافت واکسن، حالات خاص مانند: بالا و پائین بودن فشار خون، بارداری، شیردهی، سقط جنین، داشتن برخی رفتارهای پرخطر مانند ارتباط جنسی حفاظت نشده، حجامت، خالکوبی، طب سوزنی و سوراخ کردن گوش.

چه کسی نباید خون اهدا کند؟
حاجی بیگی اظهار داشت: در تزریق خون به بدن یک بیمار باید اطمینان یابیم که به او لطمه ای نمی زنیم و در عین حال سلامت اهداء کننده خون را هم به خطر نمی اندازیم، ازاین رو تمامی مراکز اهدای خون برای خون دادن شرایطی را در نظر می گیرند که برخی از این شرایط برای حفظ سلامت فرد اهدا کننده و برخی دیگر برای حفظ سلامت گیرنده خون است.

شرایط اهدای خون
سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار داشت: حداقل سن برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا ۶۵)، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر ۸ هفته یک مرتبه مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳ بار تجاوز نکند همچون شرایط اهدای خون است.
وی اعلام نمود: همینطور همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و برای اهداکنندگان بار اول کارت ملی الزامی است) برای اهدا کنندگان خون ضروریست.
حاجی بیگی اظهار داشت: درصورت وجود این سابقه آلرژی ها: تب یونجه و…، مصرف دارو، سابقه بیماری های قلبی و عروقی ـ ریوی ـ کلیوی ـ کبدی، سابقه تزریق خون و فرآورده های آن، سابقه غش ـ صرع ـ تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پر خطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)، سابقه خالکوبی ـ حجامت ـ تاتو و سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده، حتما پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید.
وی تصریح کرد: هموطنان نوعدوست که همیشه یاری رسان سازمان انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن هستند به خاطر داشته باشند که احتیاج به خون وفرآورده های آن همیشگی است و بعضی از عزیزان مانند تالاسمی ها و هموفیلی ها از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و ازسویی دیگر مصدومان حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی، خانم های آبستن در حین زایمان، نوزادان و بویژه نوزادان نارس هم نیازمند به خون هستند و از سویی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن هستند.
از: ناهید حاجی خانی

About Author