۱۵ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

فست فود باز: ایرنا- چند روزی است نقشه کرونایی کشور به رنگ قرمز درآمده، هر چند تمامی مراکز درمانی و بیمارستان ها در آماده باش کامل قرار دارند اما افزایش شمار مبتلایان و بستری ها حکایت از آن دارد که اواخر بهمن ماه شرایط به مراتب بدتر خواهد شد.
نگرانی ها از شیوع سویه اومیکرون و بالارفتن مبتلایان آنجایی شدت می گیرد که کودکان اگر نگوییم در صدر هستند اما به نسبت سویه های قبل درگیری بیشتری با ویروس کرونا دارند و بستری شدن تعداد زیادی از افراد زیر ۱۰ سال در بیمارستان ها گویای این مطلب است.
دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم بر این مطلب صحه گذاشته و اعلام نموده است که شیوع اومیکرون در کودکان بگونه ای است که در زمان حاضر بیشتر از ۲۰ درصد آمار مبتلایان را کودکان شامل می شود.
این دانشگاه همینطور از رجوع ۶ هزار و۵۰۰ بیمار کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان خوزستان در شبانه روز گذشته اطلاع داده و بیان کرده است که این آمار در حالی است که در ۲ روز گذشته تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی به مراکر درمانی استان رجوع کردند اما با گذشت ۲۴ ساعت این رقم چهار هزار مورد بیشتر شده است.
بر اساس آخرین اطلاعات، حالا ۱۰ شهرستان خوزستان نارنجی، ۱۴ شهرستان زرد و سه شهرستان آبی کرونایی هستند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم اظهار کرده است که برپایه آمار تعداد بیماران سرپایی رجوع کننده به مراکز درمانی و اورژانس شهرستان های شاهرود و میامی، بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا سویه اُمیکرون کودکان هستند.
حسین شیبانی تعداد مراجعان سرپایی مشکوک به سویه اومیکرون را بالا و میزان واکسیناسیون دُز اول در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه را ۹۳ درصد اعلام نموده و گفته است: الان شهرستان شاهرود در وضعیت نارنجی و شهرستان میامی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
شرایط کرونایی در پایتخت هم مناسب نمی باشد و بنابر اظهارات علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران شمار مبتلایان به کرونا نسبت به هفته گذشته ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده و مقرر است برای اعمال محدودیت ها در این شرایط فردا (۱۶ بهمن ماه) تصمیم گیری شود.
وی همینطور گفته است که میزان مراجعات به مراکز درمانی رشد ۱۴۷ درصدی داشته و میزان مثبت شدن تست های «پی. سی. آر» از ۲۰ به ۴۸ درصد رسیده است.

اما درباره آخرین وضعیت کرونایی استان هرمزگان هم خبری بخوانید از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که روند انتشار کرونا در استان را صعودی دانسته و گفته است: الان آمار مبتلایان در استان به ۹ هزار ۲۴۳ نفر رسیده، در حالیکه روز گذشته این آمار ۷ هزار و ۵۶۳ نفر بود.
دکتر فاطمه نوروزیان به این مطلب هم اشاره نموده است که در زمان حاضر ۲۶۹ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که ۱۱۲ نفر از آنها در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند و وضعیت ۲۸ نفر از آنها چندان مناسب نبوده و در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که هفت نفر از آنها وضعیتشان بسیار وخیم گزارش شده است.
وی با اشاره مرگ دو مبتلا به کرونا در هرمزگان در شبانه روز گذشته، افزوده است: الان تمامی نقاط هرمزگان درگیر ویروس کرونا از سویه اومیکرون است و تنها با تکمیل واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی میتوان این بحران را پشت سر گذاشت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم اعلام نمود: ۲۸ بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۷۲ نفر افزوده شد.
دکتر محمد کریمیان عنوان کرد: فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت نشده اما ۳۳۹ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۶۹ هزار و ۱۶۹ نفر رسیده است و الان شهرستان های دهلران و چرداول در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها هم در وضعیت آبی هستند.
به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر سویه اومیکرون استاندار زنجان هم اعلام نموده است که وضعیت این استان به صورت لحظه ای رصد و تمهیدات لازم بر اساس شرایط موجود اتخاد می شود.
محسن افشارچی همینطور گفته است: در ستاد کرونای استانی، مصوباتی در مورد محدود سازی تجمعات و اختیار تعطیلی بخشی از مدارس به آموزش و پرورش داده شد و پیرو تصمیمات ستاد کرونا، فعالیت تالارهای استان با یک سوم ظرفیت خواهد بود که در این خصوص نظارت های لازم هم از جانب کارشناسان مربوطه انجام خواهد گرفت.
در ادامه خبری هم بگیریم از وضعیت کرونایی استان کرمانشاه که بنابر اعلام رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه حالا شهرستان های کرمانشاه، صحنه، اسلام آبادغرب، جوانرود، هرسین و پاوه در وضعیت نارنجی، کنگاور، سرپل ذهاب، قصرشیرین، دالاهو، روانسر، سنقروکلیایی و گیلانغرب در وضعیت زرد و شهرستان ثلاث باباجانی هم در وضعیت آبی قرار دارد.
آمار بستری های کرونا در مراکز درمانی استان کرمانشاه هم حالا ۱۶۳ نفر است که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و حال پنج نفر آنها وخیم گزارش شده است.
بر اساس آخرین آمار تابحال ۹۰/۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال واکسن نوبت اول را دریافت کرده اند و بررسی ها نشان داده است استقبال مردم استان کرمانشاه برای دریافت نوبت سوم واکسن نسبت به سایر استان ها بیشتر بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم در مورد آخرین وضعیت انتشار کرونا در استان اعلام نموده است: در ادامه روند صعودی شیوع ویروس کرونا، مجموع بستری مبتلایان به کووید.۱۹ در استان اردبیل امروز به ۱۵۶ نفر افزایش پیدا کرده که نشان دهنده افزایش ۲ برابری نسبت به هفته گذشته است.
دکتر محمدیان اردی روند صعودی بستری روزانه مبتلایان کرونا و افزایش ۲ برابری شمار مبتلایان در استان اردبیل نسبت به هفته گذشته را نگران کننده خوانده و افزوده است: طی شبانه روز گذشته ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند و به دنبال افزایش شمار مبتلایان و شیوع موج ششم، هم اینک شهرستان پارس آباد و مشکین شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان های اردبیل، خلخال، بیله سوار، نمین، سرعین، کوثر، گرمی و نیر در وضعیت زرد شیوع قرار دارند.
امروز همینطور خبری از وضعیت کرونایی مردم آذربایجان شرقی منتشر گردید در خصوص این که ۵۱۲ بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری هستند که ۱۰۲ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.
دکتر جواد احمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به اینکه وضعیت کرونایی استان درحال تشدید است، اظهار نمود: در ۲۴ ساعت گذشته، یک بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت کرده است و الان یک شهرستان در وضعیت قرمز، هفت شهرستان همچون تبریز در وضعیت نارنجی و ۱۱ شهرستان دیگر استان هم در وضعیت زرد قرار دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم از افزایش تعداد مبتلایان به سویه اومیکرون در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و اظهار داشت: علت افزایش تعداد مبتلایان، بی توجهی مردم به دستورالعمل های بهداشتی، عادی انگاری و شرکت در تجمعات و رعایت نکردن فاصله فیزیکی است.
پرویز یزدان پناه این را هم اظهار داشت که حالا ۹۰ بیمار در بیمارستان های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۲۹ بیمار مبتلای قطعی و چهار بیمار هم به علت وخامت حالشان در بخش های مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.
از قزوین هم خبر رسیده که طی شبانه روز گذشته یک هزار و ۹۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان قزوین شناسایی شده که از این تعداد، ۵۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و یک نفر از شهروندان قزوینی فوت کرد.
در استان همدان هم که الان از مجموع ۱۰ شهرستان آن، ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام نموده است که با مرگ یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از آغاز شیوع این ویروس تابحال به سه هزار و ۱۷۱ نفر رسیده است.
دکتر محمد طاهری اضافه کرده است: همینطور با شناسایی ۴۸۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۳۶۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۱۰۳ هزار و ۱۰۷ نفر رسیده و تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان های این استان با علایم تنفسی مشکوک به کرونا در این زمان ۱۰۷۷ نفر بود که ۷۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

آخرین خبر از وضعیت کرونایی کشور

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (۱۵ بهمن ماه) اعلام نمود: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ نفر بر اثر مبتلا شدن به کرونا فوت کردند و مجموع جان باختگان به ۱۳۲ هزار و ۶۸۱ نفر رسید و از روز گذشته تا امروز ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر مبنای معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶هزار و ۹۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۶۲نفر از آنها بستری شدند، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۲۰هزار و ۷۰۷نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۱۳۰ هزار و ۵۶۶نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، دو هزار و ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و تابحال ۴۵ میلیون و ۲۰۲هزار و ۵۹۲آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
تاکنون ۶۱ میلیون و ۲۰هزار و ۴۸۷نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۴۰۵هزار و ۲۴۲نفر دُز دوم و ۱۹میلیون و ۲۲هزار و ۵۴۰نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۴ میلیون و ۴۴۹هزار و ۲۷۰ دز رسید.
اکنون ۷۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. ۱۷۹ شهرستان نارنجی، ۱۸۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر سالجاری مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید نمود.
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه ۳۰ دیماه اظهار داشت: در نمونه برداری های انجام شده تابحال بیشتر از دو هزار مورد مثبت مبتلا شدن به ویروس اومیکرون در کشور شناسایی شده است.
محققان آفریقای جنوبی گونه ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی نمودند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می شود و دارای جهش های چندگانه است.
سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را بعنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر مبنای ترتیب الفبای یونانی، آنرا «اومیکرون» نام گذاری کرده است.
کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدید ترین نسخه جهش یافته این ویروس می باشد.
منبع:

About Author